V posledních měsících je v Česku velmi probíraným tématem kvalita ojetých vozů na našem trhu, zejména pak situace okolo stáčení tachometrů a jeho trestnosti. Nejen tento fakt může mnohé přimět k tomu, zda není lepší pohlédnout se po lepším automobilu v cizině, u našich západních sousedů nebo třeba ještě dále.

Tento stav byl dán zejména velikostí zahraničního trhu a tím pádem mnohem širším výběrem. Například jen v Německu je podle odhadů na trhu s ojetinami aktuálně k dispozici zhruba 1 milion aut, zatímco u nás se prodá kolem 46 tisíc ojetých vozů za měsíc. Při současném kurzu už ale není dovoz auta ze zahraničí zdaleka tak výhodný jako ještě před pár lety. Dokonce letos můžeme pozorovat rostoucí poptávku například ze strany německých, nizozemských či francouzských obchodníků, kteří ojetiny v ČR nakupují! To platí zejména po loňské intervenci České národní banky. Obecně je tedy možné vyvrátit domněnku, že ojeté vozy v zahraničí jsou levnější.

Nelze ani souhlasit s přetrvávajícím názorem, že za hranicemi se prodávají ojeté vozy v lepším technickém stavu. „Například v Německu se během hospodářské krize v uplynulých 5 letech trh značně znečistil různými ne zcela poctivými obchodníky. Často jde o polské či turecké překupníky nabízející auta ve stavu, který má k romantickým představám o udržovaném německém vozidle hodně daleko,“ prozrazuje Jindřich Topol, expert na výkup vozů v AAA Auto. Pakliže bychom hledali zahraniční trh s dostatečně kvalitní nabídkou ojetých vozů, museli bychom se poohlédnout třeba až v Nizozemsku či Belgii. Důvodem může být obecně vyšší životní úroveň a z toho plynoucí vztah k autům, lepší kvalita silnic a vysoká úroveň tamních servisů.

A jak je to se stočenými tachometry na zahraničních trzích? I tady platí, že kdo chce toto riziko co nejvíce eliminovat, měl by se zaměřit na tuzemský trh. Zejména by měl vybírat mezi auty prodanými jako nové v České republice. U takových vozů můžeme předpokládat co možná nejprůhlednější historii. Ojetý vůz dovezený ze zahraničí totiž načíná svou servisní a údajovou historii až s první registrací na našem území, což sebou nese množství rizik a možností, jak s daty o technickém stavu vozidla manipulovat.