Inkluze je chaos, tvrdí speciální pedagožka Xenie Šustalová
S hrůzou vyhlíží 1. září kvůli plánovanému společnému vzdělávání ve školství Xenie Šustalová (42) z Odborného učiliště a Praktické školy v Novém Jičíně. Novinku ministryně Kateřiny Valachové (39, ČSSD) vnímá jako nedořešenou a škodlivou pro všechny žáky.
Stávající systém začleňování »slabších« žáků mezi ty zdatnější má Xenie Šustalová za vyhovující. „Já nevím, že s něčím takovým, jako je inkluze, přijde paní ministryně jako s novinkou. Inkluze tu přece byla stále,“ řekla Blesku.
Děti s mentálním, tělesným nebo kombinovaným postižením se podle jejího mínění zařazují do škol běžně. „A má to nějaký systém, řád. Nyní to bude jen chaos. Inkluze není připravena, učitelé nejsou na změnu přichystáni a ani asistenti. Především chybí finance,“ popisuje situaci učitelka.
Protože učí ve speciální škole, je denně v kontaktu se žáky s postižením. Ti by se od září měli začlenit do běžných tříd. „Na školy půjdou v září děti s lehkou mentální dysfunkcí. Ony to ale nezvládnou! A jako speciální pedagog dobře vím, o čem mluvím,“ dívá se do budoucnosti s pesimismem. Společné vzdělávání prý bude provázet šikana. Postižení nebudou tak zdatní jako jejich spolužáci. „Vystresované děti, nešťastní rodiče. Když spolužáci uvidí malý, slabší článek, tak šikana je okamžitá,“ prohlašuje učitelka se sedmnáctiletou praxí.
Proti inkluzi jako takové Xenie Šustalová není. Jen má mít podle ní jasná pravidla. „Co málokdo ví, ve středním školství existuje takzvaná romská podpora. Každého půl roku si romský student může požádat až o osm tisíc na pracovní pomůcky. Ostatní se mě samozřejmě ptají: proč my to nemáme?“ poukazuje na nerovnost ve financování. „Jak to, že má Rom zadarmo nové montérky a já ne? Já na ně taky nemám. Já chci být taky Romem, říkají mi děti. To nevíte, co jim na to máte říkat,“ poznamenává ze zkušenosti. Před dvěma lety přitom museli Romové splňovat určité podmínky pro získání »dotace«. Žádné neomluvené absence, ředitelské či třídní důtky. „Dnes nemusí vůbec chodit do školy, zažádá si a peníze dostane. To je pořád socialismus?“ ptá se Šustalová.
„Šanci mají jenom ti, kteří mají zájem se učit. Jinak začlenění zabrzdí nejen je, ale i ostatní ve třídě. A pět postižených dětí, s nimiž pro třídu inkluze jako s maximem počítá, jeden pedagog a čtyři asistenti, to prostě nejde."
„Děti učení nebude bavit. Pro učitele, kteří nejsou speciálními pedagogy, nastanou krušné chvíle. K dětem s ADHD se nemůžete otočit zády. Ty děti vás klidně napadnou. Když takovému dítěti neodpovíte, vezme židli a hodí ji po vás."
VÝZVA Blesku
Milí čtenáři, učitelé, rodiče! Souhlasíte s inkluzí, nebo jste zásadně proti? Pište nám své názory a příběhy na e-mail: inkluzeblesk@cncenter.cz
Co je smyslem kampaně Blesku?
Zabránit likvidaci škol se speciálním vzděláváním a vrácení přílohy LMP (lehké mentální postižení) k rámcovému vzdělávacímu programu.
Umožnit rodičům dětí s LMP bezvýhradně svobodnou volbu výběru školy. Povinnost rediagnostiky (posouzení aktuálního stavu) jejich dětí upravit ve shodě s podmínkami, které platí pro děti s LMP v běžných základních školách.
Zajistit školám se speciálním vzděláváním jako formě specifického vzdělávání legislativní oporu a podporu ministerstva školství.
Umožnit školám se speciálním vzděláváním čerpat dotace za stejných podmínek, jaké mají běžné školy.
Veškeré názory které tam dáváte viz.babamotorkarka ...asi vůbec neví co to speciální škola je a to co píšete ze se naučí ve školách je omyl a lež asi jste nikdy nepracovali ,ve specialni škole a práce s postiženými je náročná...daleko horší než v normální škole tam jsou děti inteligentní a moc dobře vědí jak se mají chovat...a hlášky jako zrušime specky je blbost vždy tady byli a měli by zůstat...každý má právo říct svůj názor je svoboda????možná?? Ale lidi proberte se....