Výslednou studii nebezpečných míst nedaleko základní školy včetně návrhů řešení předali žáci společně s ředitelkou základní školy 29. listopadu zástupci starosty s kompetencemi pro dopravu Milanu Duckovi (PATNÁCTKA NÁŠ DOMOV).  Přítomen byl i architekt, který představil své návrhy, a zástupkyně organizace Pražské matky, jež akci zaštiťuje. Kopie studie předali také zástupcům Magistrátu hlavního města Prahy.

Cílem projektu »Bezpečných cest do škol« bylo zvýšit bezpečnost dětí při každodenních cestách do školy. Projekt chtěl také podpořit to, aby se děti dopravovaly do školy pěšky, na kole nebo veřejnou dopravou. Dalším úkolem »Bezpečných cest do škol« bylo zlepšit povědomí žáků o pravidlech chování v provozu.

Inspirací projektu byly příklady z Velké Británie a zkušenosti, které byly získány na zhruba čtyřiceti pražských školách.

Děti, rodiče i pedagogové sestavili seznam 

„Školní pracovní skupina, kterou tvořily děti, rodiče a pedagogové, zpracovala své poznatky, doplnila je o vlastní průzkumy, sestavila mapku, která obsahuje souhrn cest do školy a seznam nebezpečných a rizikových míst, včetně jejich popisu,“ vysvětlili na webu Prahy 15 organizátoři projektu.

Děti mapovaly nebezpečné cesty kolem hostivařské základní školy.
Autor: MČ Praha 15

To, že se projektu mohly zúčastnit děti, sloužilo nejen jako účinná dopravní výchova. Žáci měli pak radost z toho, že mohou mít také odpovědnost za veřejný prostor. Děti i rodiče následně obdrželi dotazníky a jednotlivé třídy pak zpracovaly své třídní mapy, nakonec vznikla jedna školní mapa a žáci z pracovní skupiny bezpečných cest pak vyhodnotili potřebná data pro dopravní studii a pro školní plán mobility.

Mapování se konalo koncem druhého pololetí školního roku 2015 a 2016. Aktuálně má škola 592 dětí, respondentů bylo 482. Zmíněno bylo 39 nebezpečných či kritických míst, z toho 13 míst zmínilo více než 25 žáků,“ uvedli organizátoři.

Nejhorší je ulice Doupovská 

Podle 119 dětí je největší hrozbou rychlost aut v ulici Doupovské, 80 z nich pak trvdí, že velikou hrozbou je prostor před areálem základní školy, další děti si pak stěžovaly na křižovatku v ulici Švehlova a vysokou rychlost aut v Pražské ulici.

Rodičům nejvíce vadila křižovatka mezi Švehlovou a Pražskou, rychlost aut v Pražské a nebezpečný přechod mezi ulicí Pražskou a K Horkám. Navrhli také to, že by před školou mohlo být více laviček či aby byli na přechodech ráno přítomni policisté.

Podle dopravní studie se tedy budou řešit ulice Doupovská, prostor před základní školou, křižovatka mezi Švehlovou a pražskou a cesta k obchodnímu centru Hostivař.

Podívejte se na to, jak děti mapovaly nebezpečné ulice:

Fotogalerie
10 fotografií