Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Zavádění islámu do českých škol? Valachová zuří kvůli lži, ředitel ZŠ se brání

Autor: Jaroslav Šimáček - 
7. prosince 2016
05:02

Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) se rozohnila. Ujišťuje, že zavádění islámu do českého školství rozhodně nepodporuje. Právě tyto podivné zprávy se začaly šířit po sociálních sítích a „vlasteneckých“ serverech. A to kvůli případu základní školy ve Zlíně-Malenovicích, kde se na nástěnce objevily práce sedmáků srovnávající islám a křesťanství. Ředitel školy Blesk.cz vysvětlil, o co šlo.

Na malůvkách děti ze základní školy srovnávají v rámci školní výuky dvě náboženství –křesťanství a islám – a zpráva o údajné propagaci islámu v českých školách se následně začala šířit po nejrůznějších serverech českým internetem. 

„V posledních dnech se znovu objevil pokus namluvit české veřejnosti, že MŠMT podporuje, či dokonce přikazuje ‚zavádění islámu‘ do našeho školství. Je to samozřejmě podlá lež,“ zuří v prohlášení ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). 

Po sociálních sítích a různých serverech začaly kolovat fotky nástěnky ze ZŠ ve Zlíně-Malenovicích. Propagaci islámu tamní ředitel odmítl. Po sociálních sítích a různých serverech začaly kolovat fotky nástěnky ze ZŠ ve Zlíně-Malenovicích. Propagaci islámu tamní ředitel odmítl. | INT, Facebook

Ministryně: Zavádění islámu nepodporujeme

V souvislosti s tímto případem proto ministryně Valachová prý cítila potřebu připomenout, že výuka na českých školách a případné změny v nich „pokračují v masarykovské tradici školství sekulárního“. Tedy školství nezatíženého náboženskou věroukou.

„To tedy znamená, že na ministerstvu školství nebudu podporovat ‚zavádění‘ žádného náboženství do běžné výuky – tím méně islámu,“ vysvětluje Valachová s tím, že i ona staví na tom, že je Česko zemí s křesťansko-židovskou kulturní tradicí. I v té souvislosti však platí, že má škola informovat o dalších náboženstvích, upozorňuje Valachová.

Často jde ostatně o prvky související s českou historií. „Co se výuky o islámu týká, samozřejmě musí škola poskytovat žákům a studentům v rámci dějepisu, občanské výchovy a dalších předmětů informace o jeho existenci, dějinách a vývoji, ale to stejné platí o buddhismu či například hinduismu,“ dodává Valachová.

Ministerstvo bude dle Valachové bojovat proti lžím a šířením poplašných zpráv. A na sociální síti přiložila odkaz ke zprávě ze základní školy ve Zlíně-Malenovicích, která se od výtvorů žáků distancovala.

Ředitelka: Obrázky o islámu nejsou od nás

Ředitelkou tamní školy je Zdeňka Jančíková. Ta prý dostala 29. listopadu od novinářky dotaz ohledně výuky islámu na jejich škole. Ředitelka následně zjistila, že se na internetu objevila zpráva o výuce islámu na její ZŠ – společně s fotografií nástěnky, kde jsou vystaveny práce srovnávající křesťanství a islám.  

„V naší škole taková výuka neproběhla, fotografie nejsou pořízeny v naší ZŠ. Jedná se tedy o nedorozumění, popř. nevhodné, neúplné informace. Výuku občanské výchovy vede v 8. ročníku muž – učitel, ředitelkou školy je žena – oproti údajům v dané zprávě,“ uvedla ředitelka Jančíková v prohlášení.

Snímku, který byl omylem přisouzen ZŠ Malenovice, se však chopily některé kontroverzní servery. Vlastenecké noviny uveřejnily článek ostře šijící nejen do školy samotné, ale i do ministryně Valachové – s výmluvným názvem „Patří ministryně školství na hranici? Neuvěříte, jak Vašim dětem vymývají ve školách mozky, že je islám mírumilovný“.

Po sociálních sítích a různých serverech začaly kolovat fotky nástěnky ze ZŠ ve Zlíně-Malenovicích. Propagaci islámu tamní ředitel odmítl. Po sociálních sítích a různých serverech začaly kolovat fotky nástěnky ze ZŠ ve Zlíně-Malenovicích. Propagaci islámu tamní ředitel odmítl. | INT, Facebook

Ředitel: Žádná propagace, žáci probírají středověk

Kde se tedy ony snímky školních prací, srovnávajících křesťanství a islám, vzaly? S vysvětlením nakonec přišel ředitel sousední malenovické ZŠ Komenského. Práce vznikly u nich – v 7. třídě a jako součást výuky dějepisu.  

„Žáci 7. ročníku probírají středověk. Učivo vychází z Rámcového vzdělávacího programu (RVP) pro základní vzdělávání. Jedním z výstupů tematického bloku Křesťanství a středověká Evropa je: ‚žák porovná základní rysy západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské kulturní oblasti‘,“ cituje ředitel z RVP.

Šlo tedy o běžnou výuku, kdy žáci zpracovali základní znaky křesťanství a islámu – a to formou popisu a kreseb na jeden list papíru. Následně jejich výtvory skončily na nástěnce. „Na nástěnce není žádná závadná informace ani zakázaný symbol, pouze porovnání základních znaků uvedených náboženství,“ hájil ředitel Petr Janečka v prohlášení výtvory žáků.

Slova o jakékoli propagaci odmítá. Stejně tak za lživé označil tvrzení jednoho z dalších serverů, že ministerstvo spustilo „pilotní projekt propagace islámu“. „Visí to tam dál, viset to tam bude a já si stojím za tím, že jsme v žádném případě nepochybili,“ řekl ředitel na dotaz Blesk.cz.

Blesk.cz: Co jste říkal na to, když se obrázky vašich žáků objevily na internetu jako údajná propaganda islámu v českých školách?

Ředitel Janečka: Zneužít se dá samozřejmě úplně všechno. Vzdělávací nástěnky, které máme takto ve škole, reagují na různá témata od přírodovědných až po dějepisné. Zneužít se dá cokoli, pokud by to nebylo na nástěnce, bylo by to třeba v sešitu, takže by na to různí rodiče mohli reagovat různě. Ale my učíme o nacismu, učíme o komunismu, učíme různé věci. A já si myslím, že to do školy patří – je potřeba dětem dát správný komentář.

Toto nešťastné, co nyní proběhlo, byla reakce na výuku dějepisu 7. století. Já už jsem dostal informaci od různých lidí, kteří to dávali do souvislosti s dnešní dobou. Podtrhoval jsem to, že děti měly zpracovat referát na téma středověk 7. století a měly pouze porovnat atributy, případně symboly. Nic závadného jsem v tom v žádném případě neviděl. Visí to tam dál, viset to tam bude a já si stojím za tím, že jsme v žádném případě nepochybili.

Mohou podobné vzdělávací projekty z vašeho pohledu pomoci, aby se zmírnilo šíření strachu z islámu?

Určitě ano. My třeba i v rámci dějepisu 9. ročníku, kdy učíme o holokaustu, dáváme různé pohledy, dokonce i zpochybňování holokaustu uvádíme jako varování před těmito šiřiteli. Chceme vzdělávat objektivně, což si myslím, že se nám daří. A vůbec se nechceme chytat nějakých témat, které by byly kontroverzní, ale to, co máme ve vzdělávacích programech, to prostě učit musíme.

Zaznamenali jste reakce z vašeho okolí, především od rodičů, ohledně toho, co se o vaší škole psalo na internetu manipulativně ohledně údajné propagace islámu?

Velmi mě potěšilo, že veřejnost reagovala velmi kladně. Měl jsem řadu telefonátů, zastavovali mě rodiče, když si chodili pro děti do družiny. Vyjadřovali nám podporu, to mě samozřejmě velmi těší. A mám z toho radost, že ti lidé ví, na jaké škole děti mají, a že podobné nesmysly nás nemohou ohrozit. Jsem rád, že se rodiče mě nebáli zastat a říct svůj názor. Naštěstí toto bylo tak okatě šílené, že nám to spíš pomohlo, než ublížilo.

Video se připravuje ...
Další videa