ONLINE CHAT
Dobrý den, chci se zeptat kdo má 30denní lhůtu jestli prodejce nebo i velkoobchod od koho to ten prodejce nakoupil děkuji(Radek)
Foto
Kupující je oprávněn k tomu, aby jeho reklamace byla vyřízena nejpozději do 30 dnů bez ohledu na to, zda ji vyřizuje přímo prodejce či velkoobchod, od kterého prodejce zboží odebírá.
Prodal jsem zákazníkovi přes e-shop vařič. Vařič byl v 2leté záruční době 3x reklamován. Budou vrácet peníze. Má zákazník nárok i na vrácení 3x poštovné ?(Mirek)
Foto
Ano, v případě úspěšné reklamace je prodejce povinen nahradit kupujícímu účelně vynaložené náklady spojené s uplatněním reklamace.
Koupila jsem sekačku, u níž byla slibovaná záruční doba tři roky, což je uvedeno i v manuálu, který jsem k sekačce dostala. Prodejce ale nyní tvrdí, že záruka je ze zákona dvouletá a v manuálu je to špatně. Nechce mi proti reklamaci vyřídit. Má pravdu? (Lucie Vorlová)
Foto
Prodejce nemá pravdu. V tomto případě platí tříletá záruční doba uvedená v manuálu.
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli můžu vrátit zboží zakoupené v eshopu ve 14ti denní lhůtě vždy, nebo existují nějaké výjimky? Děkuji JN(Jan Novák)
Foto
Výjimky existují. Např. zboží podléhající rychlé zkáze, zboží upravené na míru, zboží vyjmuté z obalu, které nelze vrátit z hygienických důvodů, časopisy a digitiální nosiče, pokud byly rozbaleny.
dobrý den reklamoval jsem mobilní tel., reklamace nebyla uznána a prodejce ho poslal zpět na dobírku 345kč - 250kč manipulační poplatek + 95 kč poštovné. Mám něco platit, nebo na to nemá právo. Děkuji(J.Šťastný)
Foto
Na manipulační poplatek nemá prodejce vůbec právo a na poštovné pouze, pokud jste s tímto postupem souhlasil.
Dobrý den . Měla bych dotaz mám svojí kamennou prodejnu a chtěla bych se zeptat jsem povinna zákazníkovi za zakoupené zboží vrátit peníze, když příjde třeba druhý den, že si koupi rozmyslel ? Stalo se mi už několikrát, že zákazník požadoval peníze , že na to má právo ,ale já jsem mu nabídla výměnu za jakékoliv jiné zboží . Jak je to podle zákona správně ?? Předem Vám moc děkuji za případnou odpověď.(Iva )
Foto
Pokud jste zboží prodávali přímo v kamenné prodejně (nikoliv tedy přes e-shop), nemá kupující právo požadovat vrácení kupní ceny s odůvodněním, že si koupi rozmyslel. Váš postup byl tedy v pořádku.
Dobry den,mam otazku,koupili jsme v Tescu tablet,ale spadnul na zem a je praskly displej.V Tescu mi rekli,ze je to oprava na vlastni naklady,jenom chci vedet,jestli je to opravdu tak jak rikaj.Dekuji za odpoved,Martina(Martina)
Foto
V tomto případě bude mít obchodník pravdu, za podobné poškození odpovídá kupující.
Dobrý den, zajímalo by mě, jestli se může obchodník zbavit odpovědnosti tím, že nějaké zboží označí za sezónní nebo módní. Tak, jak se to dělá v případě "módní obuvi", kdy se neuznává reklamace. (Jiřina)
Foto
Podstatné je, pro jaký účel je zboží určeno, označení obchodníkem jako zboží "módní" nemá žádný právní význam.
Chci reklamovat dovolenou, protože slíbený čtyřhvězdičkový hotel vypadal jak vybydlená ubytovna. Stačí poslat email s fotkami závad, nebo je lepší doporučený dopis? Děkuji za odpověď. (Kolářová)
Foto
Z hlediska zákona sice postačí i emilová reklamace, ale pro případ možného sporu je vždy lepší disponovat dokladem, že jste reklamaci uplatnila řádně a včas.
Dobrý den. Je možné reklamovat i špatnou práci kadeřnice? Nechala jsem si dělat barvu, jenže místo vysněné blond mám příšernou řvavou oranžovou. Kadeřnice se ani neomluvila, prý jsem měla nekvalitní původní barvu. Jediné, co udělala, byla sleva 10 procent. Za příšernou barvu jsem tak zaplatila "jen" tisícovku. Jenže teď si to budu muset nechat někde předělat a znovu zaplatit. Jak mám postupovat? (Oranžová)
Foto
Tady je problém, že jste poté, co jste zjistila nesprávně provedenou službu, přistoupila jste na slevu. V podobných případech doporučujeme zcela odmítnout úhradu, pozdější reklamace jsou už dosti problematické.
Goretexové sněhule mé čtyřleté dcery se začaly loupat. Při reklamaci mi řekli, že je to naše chyba, prý moc chodila ve tvrdém sněhu, který jí je poškrábal. Reklamační protokol se mnou nesepsali. Jak mám dál postupovat? (Marika)
Foto
Ze zákona je prodejce povinen vyhotovit a vydat kupujícímu písemné potvrzení o reklamaci. Trvejte na svém právu. Pokud Vám prodejce nevyhoví, je možné pořídit si důkazy (např. videonahrávku, nebo si přivést svědky). Poté je možné obrátit se na ČOI či na soud.
Na co mám nárok, když mi prodejna nevyřídí reklamaci v 30denní lhůtě? Musí mi vrátit peníze automaticky?(Michal)
Foto
Ze zákona platí maximální 30 denní lhůta na vyřízení reklamace. Poté máte právo od smlouvy odstoupit, tj. požadovat vrácení peněz, i kdyby jinak byla Vaše reklamace neoprávněná.
Koupila jsem synovi kalhoty. Po pár týdnech nošení se mu rozbil zip. Prodavačka mi řekla, že na zip se reklamace nevztahuje. Je to pravda? (Šímová)
Foto
Není. Odpovědnost za vady se vztahuje na celý výrobek, jakož i na všechny jeho části.
Dostal jsem k vánocům poměrně drahou bundu. Při prvním praní (prali jsme přesně podle návodu) se rozpadly švy. Při reklamaci mě prodavač řekl, že ho to nezajímá a odkázal mě na dovozce. To je nějaká zahraniční firma. Jak mám dál postupovat? (Erich)
Foto
Prodejce nepostupoval správně, je povinen přijmout reklamaci i v obchodě, kde byla věc prodána. V prvé řadě vždy doporučujeme nechat si písemně potvrdit stanovisko prodejce. Upozorněte prodavače, že postupuje v rozporu se zákonem a že pokud reklamaci nepřijme, obrátíte se na ČOI.
Často čtu, že je potřeba se při zamítnutí reklamace obrátit na soudního znalce. To ale není nejlevnější záležitost. Je nějaká šance, že mi to proplatí prodejce, u kterého to budu se znaleckým posudkem znovu reklamovat? ?(Martin)
Foto
Pokud je reklamace oprávněná, máte právo na náhradu nákladů souvisejících s reklamací a prodejce bude povinen Vám tyto náklady nahradit.
Koupila jsem synovi hokejovou helmu za 2000 korun. Po měsíci používání se mu vytrhl nýt a helma je k ničemu. Reklamaci mi prodejce zamítl, prý jde o mechanické poškození. Ale právě s tím by přece měl výrobce počítat - že bude helma namáhaná. Mám nějakou možnost se proti zamítnuté reklamaci odvolat? (Kousalová)
Foto
Pokud byla helma používaná v souladu s tím, pro co byla určena, reklamaci nelze s tímto odůvodněním zamítnout. Můžete zkusit s prodejcem vyjednávat, když to nepovede ke kladnému vyřízení, můžete se obrátit na ČOI (Česká obchodní inspekce), v krajním případě podat žalobu.
Potřebuju poradit - jak mám reagovat, když mi prodavačka odmítne převzít reklamaci, protože v krámě není vedoucí. Tvrdila mi, že pouze ta ji může převzít. Prý se mám zastavit jindy. Ale já zase nemám tolik času. (Barbora)
Foto
Je to výmluva, nemá to oporu v zákonu. Prodejce je povinen převzít reklamaci a rozhodnout bez zbytečného odkladu. Kupující není povinen opakovat návštěvu v prodejně, až tam bude nějaká "oprávněná" osoba.
Proč v některých obchodech (např. Lidl) můžete vec vrátit nez udání důvodu do cca 3 týdnů a v některých kamenných krámech je to problém? Záleží na vnitřních pravidlech jednotlivých prodejců? Co vlastně určuje zákon? (Jarolímek Karel)
Foto
V těchto případech kamenných obchodů nemáte ze zákona právo vracet zboží (tj. bez udání důvodů), takže to záleží čistě na podnikateli, zda Vám toto umožní, není to jeho povinnost.
Dobrý den. 9. prosince jsem reklamovala boty (prasklá podrážka), ale reklamace zatím není vyřízená. Mám nějaké možnosti, jak se bránit? Děkuji za radu.(Simona)
Foto
Ze zákona musí být reklamace vyřízena do 30 dnů, jinak máte nyní možnost odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení kupní ceny.
Dobrý den. Koupila jsem sušičku na prádlo v bazaru. Byla jako výstavní exponát a zvenku měla vzhledovou vadu-poškrábání. Tato informace byla uvedena i na faktuře. Prodejce na faktuře uvedl, že je záruka 6 měsíců.Je tato délka záruky vpořádku, nebo má být 12 měsíců .A na co se vztahuje. Děkuji za odpověď.(Ševčíková)
Foto
Záruční doba bude v tomto případě 12 měsíců a uplatní na veškeré případy s výjimkou těch vzhledových vad, o kterých jste byla informována při koupi.