Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Vlakové neštěstí na Chrudimsku přežili pouze 4 lidé: Do osobního vlaku před 22 lety narazily vagony plné železa

24. června 2017
08:18

Obyčejná sobotní podvečerní cesta skupinky mladých lidí vlakem na zábavu se v červnu před 22 roky náhle změnila v jednu z nejhorších českých tragédií 90. let. Kvůli nepozornosti skupiny železničářů se totiž na lokální trati samovolně rozjelo několik nákladních vagonů, jež v prudkém klesání nabraly až stokilometrovou rychlost. Nedaleko vesnice Krouna na Chrudimsku narazily 24. června 1995 do motoráku, ve kterém bylo v tu chvíli 23 lidí. Přežili jen čtyři.

Neovladatelné vagony urazily před srážkou asi pět kilometrů a mezi jejich ujetím ze stanice Čachnov a srážkou uplynulo asi stejně minut, tragédii ale nešlo zabránit. Na jednokolejce totiž nebylo k dispozici žádné zařízení, kterým by mohla být posádka osobního vlaku upozorněna na nebezpečí, a mobilní telefony tehdy byly ještě poměrně vzácné. A když se proti strojvedoucímu v mírné levotočivé zatáčce náhle objevily rozjeté vagony se dřevem a železným šrotem, neměl už šanci jakkoli reagovat.

Na červený motorový vůz jedoucí rychlostí asi 30 kilometrů v hodině se v tu chvíli řítily čtyři vagony o hmotnosti až 130 tun, které měly i přes mírné stoupání rychlost mezi 80 a 100 kilometry v hodině. Následky srážky byly ničivé. Motorák směřující ze Žďárce do Poličky byl při nárazu odhozen asi o 60 metrů dozadu. První z nákladních vagonů se přitom vklínil mezi podvozek a střechu motorového osobního vlaku a zničil jej daleko za polovinu jeho délky.

Na místě neštěstí zemřelo 18 hlavně mladých lidí, devatenáctá oběť pak podlehla zraněním v nemocnici. Ke Krounům se sice slétlo hned několik vrtulníků, většině cestujících už ale záchranáři nemohli pomoci. „Resuscitovat nebo křísit se nedal nikdo. Selekce byla jednoznačná – buď mrtvý, nebo živý, který měl ještě šanci,“ popsal situaci jeden člen posádek letecké záchranné služby. I přeživší měli většinou vážná zranění.

Vyšetřování brzy odhalilo příčinu nehody, byla jí nepozornost a spěch skupiny zaměstnanců drah, kteří v Čachnově posunovali vagony nákladního vlaku. Při práci však zabrzdili jen služební vůz – takzvaný hytlák – na samém konci soupravy a zbylé tři vagony plné dřeva a šrotu nechali být. Brzda lehkého hytláku nemohla tlaku plných vagonů odolat a vozy se samovolně rozjely. Jeden z posunovačů se ještě snažil ujíždějící vagony zastavit, ale bez úspěchu.

Právě železničář, který se na poslední chvíli snažil ujetí vagonů zabránit, nakonec z celé události vyvázl bez trestu, na rozdíl od dvou jeho kolegů. Vlakvedoucí a druhý z průvodčích nákladního vlaku dostali v říjnu 1996 u chrudimského okresního osudu nepodmíněné tresty šesti a půl a pěti let. Oběma soud uložil také několikaletý zákaz výkonu povolání. V březnu 1997 pak Krajský soud v Hradci Králové zvýšil bývalému vlakvedoucímu trest na osm let odnětí svobody.

Tragédie také přinesla několik změn ve fungování železnice, například urychlila zavádění radiostanic na místních tratích po celé České republice. Lokálka mezi Žďárcem a Poličkou se vysílaček dočkala v červnu 1996. Přesně rok po tragédii byl také na místě, kde začátkem léta 1995 zemřela většina cestujících, odhalen pomník z hrubě otesaného kamene s leštěnou deskou. Na ní jsou vytesána jména všech 19 mrtvých, z nichž nejmladšímu bylo 11 a nejstaršímu 58 let.

Srážka u Kroun je dodnes jedním z nejtragičtějších železničních neštěstí na území současné ČR a patří i mezi desítku nejhorších železničních katastrof za posledních 20 let v Evropě. Podobný počet obětí v osobní dopravě si v ČR po listopadu 1989 vyžádala už jen nehoda autobusu u Nažidel na Českokrumlovsku. Při ní v březnu 2003 zemřelo také 19 lidí a 34 bylo zraněno. Dvacátý cestující z dvoupatrového neoplanu pak zemřel na následky zranění v srpnu 2005.

Podívejte se na video nehody vlaku u Studénky:

Video  VIDEO: Takhle smetlo pendolino polský kamion na přejezdu ve Studénce!  - Jiří Krušina
Video se připravuje ...

snehulak ( 24. června 2017 09:50 )

Stejně ale největší vlakové neštěstí v Československu bylo někdy v roce 1960 u Stéblové mezi Hradcem a Pardubicemi, kde tehdy zahynulo přes sto lidí.

JaqenHghar ( 24. června 2017 08:52 )

jó, ještě umět tak počítat .-)))

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa
Osoby v pátrání