Hitlerovi vojáci vpadli do prvorepublikového Československa 15. března 1939, o den později došlo k vyhlášení protektorátu. S okamžitou platností se všude po zemi začalo jezdit vpravo, protože němečtí vojáci na to byli zvyklí. Do té doby se na našem území vozy pohybovaly vlevo, což bylo dědictví z dob Rakouska-Uherska. Praha kvůli své dopravní složitosti dostala odklad, aby se na změnu připravila.

Uváděné změny nebyly v tomto případě žádnou demonstrací moci okupačního vojska. Jak se obecně ve 20. století rozrůstala doprava po celé Evropě, volaly jednotlivé státy po sjednocení, protože někde se jezdilo vlevo, jinde zase vpravo.

„Už ve 20. letech Československo přistoupilo k mezinárodní konvenci, kterou se zavázalo, že na svém území zavede jízdu vpravo. Po mnoho let probíhaly nesmělé debaty a úvahy o tom, jak to bude vypadat,“ potvrdil tuto skutečnost vedoucí archivu Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Pavel Fojtík.

Rozhodnutí

Ještě bez německého zásahu se v listopadu roku 1938 konečně rozhodlo, že se u nás začne vpravo jezdit od 1. května následujícího roku. Elektrické podniky tehdy v Praze začaly důkladně připravovat veškeré změny. Musela se změnit poloha nástupních ostrůvku, zastávkových sloupů nebo poloha kolejí. Bylo nezbytné přestavět autobusy i trolejbusy pro jízdu vpravo.

Přípravy na dopravní změny v Praze, po kterých se začalo jezdit vpravo.
Autor: ČTK

„Jediný problém, který Němci přinesli, spočíval v termínu. Nakonec bylo na počátku protektorátu dohodnuto, že jízda vpravo na území Velké Prahy se zatím nezavádí a bude zavedena s účinností od 26. března. Praha získala 10 dní k tomu, aby udělala veškeré nejdůležitější přípravy,“ popsal Pavel Fojtík.

VIDEO: Jaké další změny bylo nezbytné v Praze realizovat a jak se Pražané se změnou vypořádali? Podívejte se na celý rozhovor s vedoucím archivu DPP:

V neděli 26. března 1939 se v ulicích Prahy začalo skutečně jezdit na druhé straně. Všude v ulicích dopravu pomáhali řídit policisté a výhybkáři, po chodníku chodily zástupy skautů s cedulemi „choďte vpravo“. „V této věci není v Praze zaznamenaná vůbec žádná nehoda, která by přímo souvisela se zavedením jízdy vpravo. Je nutné uvědomit si, že se jezdilo méně, lidé měli strach a na začátku protektorátu už začaly být problémy s pohonnými hmotami,“ dodal k úpravám Pavel Fojtík.

Změnu tedy Praha ustála s vyznamenáním a připojila se tak k většině evropských metropolí. Starý kontinent dnes jízdu vlevo eviduje pouze ve Velké Británii, Irsku, Maltě a Kypru.

Podívejte se na historické fotografie příprav na dopravní změnu a prvního dne ostrého provozu jízdy vpravo na území Prahy:

Fotogalerie
23 fotografií