Příprava na pohovor začíná už doma, je dobré si předem naplánovat cestu. Pozornost věnujte také tomu, co si na sebe obléknete. Pohovor trvá maximálně šedesát minut. Přijďte včas, vypněte si mobilní telefon a vyhoďte žvýkačku. Po skončení pohovoru personalistovi poděkujte.

1. Co víte o naší společnosti?

Dnes už jsou informace o konkrétním zaměstnavateli snadno dostupné. V několika málo okamžicích vám internet nabídne, co hledáte. Na pohovoru můžete získat plusové body, když budete znát, jak dlouho společnost funguje, co vyrábí, kdo jsou její zákazníci nebo konkurence. Na pohovoru totiž mohou padnout i otázky typu: „Víte, jak vypadá naše firemní logo?“ Tak ať vás to nezaskočí.

2. Proč měníte svou práci?

 Nikdo vám dopředu neřekne, na co se vás budou u pohovoru ptát. Můžete se připravit na obecné otázky. Ale na co se vás zeptají zcela určitě? „Proč měníte svou práci? Proč chcete pracovat pro naši firmu?“ Zkuste se ještě doma zamyslet co odpovědět a nepoužívejte fráze typu: „Chci zkusit něco nového.“ To říká každý. Buďte originální. Představte si sebe na místě personalisty, který podobné odpovědi slyší u devíti uchazečů z deseti. Nuda! Zkuste jít v odpovědi víc do hloubky.  Co tím „něco nového“ přesně myslíte? Vyvarujte se ohraných frází jako: hledám novou příležitost pro svůj rozvoj. Promyslete si, co vás na nové práci nejvíce láká a hlavně, jaké konkrétní znalosti a zkušenosti můžete firmě přinést. Přesně to od vás chtějí personalisté slyšet. Rozhodně se vyvarujte pomlouvání předchozího zaměstnavatele, kolegů a šéfa. Toto očerňování působí velmi špatně.

3. Jaké jsou vaše silné a slabé stránky? 

Ani personalisté nejsou vždy originální a tak se můžete připravit na otázku na vaše silné a slabé stránky. Nevymýšlejte si vlastnosti, které nemáte. Personalista během doplňujících dotazů případnou lež odhalí („Zmínil jste, že vaší silnou stránkou je pečlivost. Jak se to projevuje ve vaší každodenní práci?”). Uveďte tři až pět silných stránek, které přímo souvisejí s pozicí, o kterou se ucházíte (např. důslednost, trpělivost, týmový duch, tvořivost, komunikativnost). Poté zmiňte jednu až dvě slabé stránky, které však s novou prací nesouvisejí nebo je nelze chápat jako jednoznačné negativum (občas jsem netrpělivý; než se zapracuji, musím se na vše vyptávat apod.) Říci, že nemáte slabé stránky, působí arogantně a nedůvěryhodně.

4. Jaký si představujete plat? 

Pokud se ucházíte o nové zaměstnání, je to nejspíš proto, že se cítíte v současném zaměstnání nespokojení nebo dokonce platově nedocenění. Ale umíte se správně ocenit? Znáte hodnotu své práce? Další záludná otázka: „Jaký si představujete plat“ vás u pohovoru nemine. Neztrácejte hlavu a zjistěte si na internetu, jaká mzda odpovídá pracovní pozici, o kterou se ucházíte ve vašem regionu. Buďte zdravě sebevědomí. Podobně, jako když mluvíte o svých pracovních zkušenostech. Vždy je lepší povědět personalistovi konkrétní částku.

5. Proč bychom si ze všech uchazečů měli vybrat právě vás? 

Abyste nebyli zaskočeni takovou otázkou, měli byste mít jasno, proč jste si takového zaměstnavatele vybrali. Zjistěte si vše o nabízeném volném místě. Měli byste chápat náplň práce, mít představu o nejčastěji vykonávaných úkolech a schopnostech, které se očekávají. Máte-li za sebou pracovní úspěchy nebo dokonce zvládnuté krizové situace, nenechte si je pro sebe. Ale všeho s mírou! Ať nepůsobíte příliš sebestředně a samolibě!

6. Máte děti? Jakého jste vyznání? Jste členem politické strany? 

Tento typ otázek byste u pohovoru dostat neměli. Jsou totiž diskriminační a zaměstnavatel se na ně ptát nesmí. A pokud je uslyšíte, dá se na ně odpovědět bez obav: „Nezlobte se, ale na to nebudu odpovídat, nemyslím si, že to souvisí s nabízenou prací.”  Dotaz na věk je nejen neslušný, ale i protiprávní. Stejně tak i otázky na počet dětí nebo to, jestli výhledově plánujete zakládat rodinu. Ptát se vás nesmějí ani na sexuální orientaci nebo víru.

7. Zeptejte se sami, co vás o práci ve firmě zajímá

Připravte si předem jednu až dvě otázky, které personalistovi po skončení první části pohovoru položíte. Projevíte tím zájem o firmu. Některé otázky vás možná napadnou i během pohovoru. Zeptejte se například, jak vypadá typický den pracovníka na pozici, o kterou se ucházíte. Zajímejte se, kdo bude váš nadřízený a s kým budete spolupracovat uvnitř firmy i mimo ni. Naopak, nepůsobí zvlášť dobře, když jediné, o co se horlivě zajímáte, je délka dovolené a hodnota firemních stravenek.

Hledáte nové pracovní příležitosti? Prohlédněte si ověřené nabídky práce a brigád na portálech www.jobs.cz a www.prace.cz.