V koloně v úterý stály stovky kamionů i osobních aut. Před nehodou včas nesjely z dálnice zablokované hromadnou nehodou a zůstaly na »dé jedničce« uvězněny. Některé kamiony v ní byly i 19 hodin. „V rádiu hlásili, že se dá sjet na 114. km na Jihlavu, ale my jsme se tam už nedostali a uvízli jsme ještě před sjezdem,“ stěžuje si řidič Jiří.

Někteří dávají vinu právě NDIC, které mělo pozdě informovat rozhlasové stanice. Vedení NDIC tvrdí, že centrum nepochybilo. „V úterý nedošlo z naší strany k žádnému prodlení. Situace proběhla standardně,“ popsal šéf centra Ctirad Weissmann.

VIDEO: Úterní nehoda na D1 z pohledu řidiče kamionu

Roli hrají vteřiny

Problém byl v rychlosti, jak kolony vznikaly. „Ve chvíli, kdy policista zadá do systému informaci o problémech v dopravě, ji okamžitě získáme. Pokud se událost odehrává na dálnici, jde během několika vteřin na dálniční informační portály,“ řekl šéf centra Ctirad Weissmann. 

„Rádia informace sice přebírají, ale než je odvysílají, musí třeba dohrát píseň a reklamní blok. Za tu dobu vjíždí do problematického úseku nespočet vozidel, vysvětluje Weissmann s tím, že například Radiožurnál vysílá svoji Zelenou vlnu v nočních hodinách přímo z dopravně informačního centra v Ostravě. Přes den je ale odběratelem zpráv jako ostatní. 

Padl rekord

Běžně internetové stránky NDIC za den navštíví 15 tisíc uživatelů. „V úterý si dopravní situaci u nás zobrazilo 135 tisíc uživatelů. Zaznamenali jsme také rekord v našem call centru. Průměrně tam volá za 24 hodin na 350 lidí. V úterý to bylo přes 1100 hovorů,“ dodal Weissmann.

VIDEO: Palubní kamera z auta na D1: Takhle viděli řidiči hromadnou nehodu, byli bezmocní.
Video
Video se připravuje ...

Palubní kamera z auta na D1: Takhle viděli řidiči hromadnou nehodu, byli bezmocní. TV Prima

Co se na dálnici stalo?

Na 99. kilometru dálnice u Větrného Jeníkova havarovalo ve směru na Prahu v úterý odpoledně několik desítek kamionů, dva autobusy a 30 osobních aut. Důvodem bylo 10 cm sněhu. Dálnice na Prahu stála 19 hodin. Ve středu ráno byl pak obnoven provoz jedním jízdním pruhem, plně byla dálnice zprovozněna ve středu v 17 hodin.

Dopravci i mobilní aplikace

NDIC má přes 180 odběratelů informací o dopravě. „Jde o média, ale také velké dopravce. Aktuální informace od nás končí také v mobilních aplikacích,“ sdělil Weissmann. NDIC natočí denně 40 spotů o dopravní situaci.

Jsou k dispozici zdarma

Bezplatné call centrum NDIC je řidičům k dispozici nepřetržitě na čísle 800 280 281. „Kdokoliv zavolá a zeptá se na dopravní situaci v Česku či na konkrétní komunikaci, tak tomu rádi odpovíme,“ sdělil Weissmann.

Fotogalerie
30 fotografií