Bude jednou volání na dispečink taxislužeb minulostí a zastavení taxi na ulici pouhým výjevem ze starých filmů? Takové otázky se nabízejí při pohledu na vývoj trendů v tomto dopravním odvětví. Zainteresované společnosti uvádějí, že v současné době se už více než polovina jízd prostřednictvím taxi a alternativních dopravců v Praze realizuje pomocí aplikací.

„To, jak se lidé přepravují po městě a jak využívají služby v oblasti přepravy, se mění. Digitální technologie, jako je Uber, už nyní v Praze aktivně využívá přes 270 tisíc cestujících. Moderní služby v kombinaci s MHD snižují ve městech dopravní zácpy a potřebu parkovacích míst,“ uvedla k tomuto jevu tisková mluvčí společnosti Uber Miroslava Jozová.

Oblíbenost versus zákon

Podle ředitele společnosti Taxify pro Česko a Slovensko Romana Sysla je zmiňovaný jev jasným důkazem oblíbenosti těchto služeb u Pražanů. Prostřednictvím aplikací mohou uživatelé dle jeho názoru získat možnost pohodlné, bezpečné, cenově transparentní a dostupné přepravy po městě.

V současnosti pořád platí, že obě uváděné společnosti fungují mimo rámec stávající legislativy. „Stále aktivně prosazujeme takzvaný estonský model, podle něhož by vedle sebe mohly fungovat jak klasické taxi společnosti, tak moderní přepravní platformy. Jsme si jistí tím, že pouze moderní době odpovídající zákonná regulace umožní nerušené fungování služeb sdílené ekonomiky,“ uvedl k této problematice Roman Sysel.

Stávající situaci, kdy jsou společnosti Uber a Taxify stavěny mimo zákon, by se dle jeho názoru měly intenzivně věnovat všechny dotčené strany sporu. Výsledkem těchto jednání by měla být možnost i nadále využívat zmiňované aplikace bez omezení, dokud neproběhne úprava zákona.

Liftago vše vnímá jinak

S těmito názory nesouhlasí ředitel a spoluzakladatel společnosti Liftago Ondřej Krátký, jehož společnost je ze všech tří zmiňovaných jediná, která funguje bezvýhradně v mezích zákona. Sdružuje totiž standardní taxikáře, kteří pouze nabízejí své služby prostřednictvím této aplikace.

„Předpokládám, že součet jízd Liftago, Uber a Taxify již tvoří přes polovinu taxi trhu. Na rozdíl od Uberu a Taxify jsme našeho úspěchu dosáhli legální cestou s prověřenými řidiči a nikoliv zneužíváním odpovědnosti tisíců amatérských řidičů, které tyto firmy přesvědčují, že vozit lidi komerčně bez licence je legální. Zdravé konkurenci na trhu by pomohlo zbavit tohle téma zbytečné demagogie,“ uvedl za svou společnost k problematice Ondřej Krátký.

Zejména ke konci loňského roku byla situace mezi taxikáři a alternativními dopravci v ulicích Prahy silně vyhrocená. Ředitel Taxify Roman Sysel pro Blesk.cz zhodnotil tehdejší situaci v Praze a uvedl, že aplikace mají možnost očistit celé řemeslo: