Spor zástupců taxislužby se společnostmi, které zprostředkovávají jízdu zejména po Praze formou „sdílené ekonomiky“, dosud nenašel společné řešení. Poté, co si taxikáři sérií protestů v ulicích metropole vydobyli pozornost vlády, přišly z ministerstva dopravy informace, že je nezbytné věci řešit komplexně a řešení může přijít až za rok. To vyvolalo další vlnu protestů, někteří taxikáři chtějí po víkendu opět demonstrovat.

Ondřej Krátký ze společnosti Liftago, která prostřednictvím aplikace nabízí licencovaným taxikářům možnost přivýdělku a jako jediná z hlavních hráčů na poli aplikací pro komerční jízdu se pohybuje v mezích zákona, však pro Blesk.cz nastínil, že řešení by mohlo být rychlé a jednoduché.

„Stačilo by do stávajícího zákona přidat několik řádků o tom, že kdokoliv nabízí taxislužbu, musí nabízet pouze licencovaného řidiče. Není v tom opravdu nic složitého. Toto řešení může být rychlé, komplexnější řešení za rok pak může následovat,“ uvedl Ondřej Krátký.

Neuveřejněná analýza

Do problematiky zajímavě vstupuje analýza z podzimu loňského roku, kterou si nechala zpracovat vláda, ačkoliv k jejímu veřejnému využití dosud nedošlo. Studie se zaměřila na systém, kterým společnosti typu Uber a Taxify fungují. Zohlednila také, nakolik jsou řidiči schopni si díky aplikacím přivydělat.

Analýza uvádí, že „poskytování smluvní přepravy po zohlednění veškerých relevantních nákladů generuje pro poskytovatele (řidiče, který funguje v rámci aplikace – pozn. red.) poměrně nízké příjmy, v případě příležitostného poskytování služby zřejmě i ztrátu. Ztráta je primárně způsobena zahrnutím do nákladů odpisů vozidla a poměrné části dalších nákladů“. Podle Ondřeje Krátkého ze společnosti Liftago z této studie vyplývá, že některé konkurenční aplikace jednoduše potřebují spolupráci s amatérskými řidiči, protože těm licencovaným by se to nevyplatilo.

Aplikace jsou nedotknutelné

Dalším problémem je skutečnost, že aplikace samotné jsou nyní prakticky nepostižitelné. Zákon je totiž v současnosti nastavený tak, že pokutuje pouze řidiče samotné, nikoliv aplikace, které komerční dopravu zprostředkovávají. Pokud by tedy provozovatel aplikace například nabízel lety dronem či výhodné odvozy těhotných žen do porodnice, nikdo s ním nic nezmůže. Regulace se totiž vztahuje jen na onu činnost.

„Myslím si, že současná situace ještě chvíli bude vyhrocenější. Momentálně nevidím způsob, jak dostat zainteresované strany k jednacímu stolu. My jsme se o to pokoušeli, ale dokud se k problematice bude přistupovat černobíle, nevidím řešení. Je potřeba, aby do dění vkročil někdo rozumný a vysvětlil, že vše není tak černobílé, jak to vypadá,“ dodal k celému sporu Ondřej Krátký.

Poslechněte si, co dalšího ředitel společnosti Liftago k problému uvedl:

Fotogalerie
12 fotografií