Hra Pražská lítačka odstartovala v Praze již podeváté. Poprvé měla jen 13 účastníků, letos se do hry zapojilo přes 50 lidí. Inspirace se ale nezrodila v hlavě Pražáků, nýbrž v Brně. „Pražská soutěž je inspiravaná tou brněnskou, která se jmenuje Šalinění. Na rozdíl od nás v Brně nemají pevné stanoviště startu a cíle. Start se uskutečňuje z tramvaje, která zastaví na náhodné zastávce, kdy se závodníci vyřítí ven na trať,“ popisoval Marek Skýpal ze Sdružení Přátel Jaroslava Foglara, který se rozhodl vytvořit pražskou obměnu bojové hry.

Pravidla se ale v metropoli od těch moravských liší. „Během tří hodin mají závodníci čas na to, aby v prostoru obhospodařovaném Pražským integrovaným systémem využili co nejvíce dopravních prostředků,“ vysvětloval cíl celé hry Skýpal.

Cvakání stanovišť

Po třetí hodině odpolední se postupně začali scházet všichni registrovaní i neregistrovaní účastníci pod pěší lávkou přes nádraží Praha Smíchov, kde je start i cíl všech ročníků. Na místě všichni dostali potřebné, a to list na zápis jednotlivých bodů a malý bloček, který slouží k cvakání v turniketech na jízdenky. 

Důležitou taktikou tak bylo kombinovat co nejvíce tramvají, autobusů, vlaků, metro i přívozy. Čím více kombinací totiž člověk má, tím více bodů získá. Přitom ne všechny dopravní prostředky mají stejné ohodnocení. „Nejméně hodnocené je metro, nejvíce přívoz a rychlík,“ prozradil Marek Skýpal. 

Video
Video se připravuje ...

Přesně ve čtyři odstartovala tříhodinová bojovka. Eva Fornálová

Nadšení před startem

Ačkoli soutěž pořádají skauti, s papírky v ruce na zapisování bodů nebyly pouze světlušky a vlčata. Akce láká všechny věkové kategorie - rodiny s dětmi, dospělé i seniory. „Můžeme pomalu říct, že už je to taková tradice. Byli jsme už i loni, akorát to bylo pořádně sychravo. Tak letos nám počasí přeje. Uvidíme, jak to půjde,“ těšil se Petr. 

Řada účastníků vyráží na Pražskou lítačku už poněkolikáté. Přesto všechno tito ostřílení cestovatelé nemívají nutně výhodu před naprostými nováčky. Přepravu totiž ovlivňují vnější vlivy jako je zpoždění vlaku, zaseknutí se v autobusu při zácpě a v neposlední řadě bonusové zastávky, které dostali do rukou těsně před startem.

Pilné přípravy jsou záhy zapomenuty a pozměněny, jelikož si závodník musí trasu rozplánovat na místě znovu. Všichni tak pět minut před startem vytáhli své mobilní telefony, aby zjistili nejbližší cestu na bonusová stanoviště, která jsou za nejvíce bodů. Poslední minuta už se odpočívala nahlas. Odbila čvrtá hodina a všichni se rychle rozprchli ze středu lávky na obě strany. 

Fair play

Žádné strkanice, ani podpásovky nenastaly. Závodníci se po vzoru Rychlých šípů drží férové hry. „Podvody jsme nikdy nezažili. To by si ani nikdo nedovolil,“ říkal s úsměvem na závěr organizátor Pražské lítačky.

Nápad od Foglara

Hru pořádá každý rok Sdružení přátel Jaroslava Foglara. Akce je součástí Roku Rychlých šípů k oslavám 80. výročí. Jaroslav Foglar byl totiž milovníkem tramvají. Pár příběhů dokonce zakomponoval i do knihy o této proslulé pětici hochů.

Podívejte se, jak to vypadalo:

Fotogalerie
41 fotografií