Taxikáři už zase brojí proti Uberu a dalším. Vyzvali je k zastavení činnosti
Dlouhodobý a vyhrocený spor taxikářů a alternativních taxidopravců opět dostal po krátké pauze pokračování. Sdružení českých taxikářů (SČT) v pondělí skrze prohlášení vyzvalo firmy Uber a Taxify k zastavení činnosti, dokud nezačnou dodržovat zákonné podmínky. Memorandum, které Uber minulý týden podepsal s vládou, jim nestačí. Alternativní dopravci podle něj budou muset splňovat podmínky běžné na trhu včetně licence nebo zkoušky z místopisu. Taxikáři ale požadují, aby měli i taxametr.
Podle SČT jsou Uber a Taxify běžnými taxi dispečinky, které by měly dodržovat stejné podmínky jako ostatní podobné firmy. „Vyzýváme tyto společnosti k neprodlenému stažení všech řidičů, jezdících bez zákonných náležitostí,“ píše se ve výzvě taxikářů. Mezi zmíněné náležitosti patří licence, registrace a pojištění aut jako vozů taxislužby, označení cedulí taxi a osazení taxametrem.
Podle zástupců taxikářů pro Uber a Taxify neplatí část zákona, podle které je možné v některých případech provozovat taxislužbu bez označení a taxametru. Ta se podle jejich výkladu vztahuje například na hotelové taxislužby, nikoliv na běžné vozy určené široké veřejnosti.
Náměstek ministra průmyslu a obchodu Ondřej Malý nicméně minulý týden uvedl, že ze zákona musí řidič buď jezdit v označeném a taxametrem osazeném voze, nebo musí mít předem stanovenou cenu. Zákazníci Uberu podle zástupců firmy zjistí cenu za přepravu při zadání cílového místa.
Sdružení v pondělí vyzvalo obě firmy také k dodržování maximální ceny jízdného, určené pražskou vyhláškou, a k plnění daňových povinností. Posledním požadavkem je, aby „okamžitě přestaly se lživým marketingem o sdílené ekonomice a progresivních technologiích.“ Dle mínění taxikářů alternativní taxislužby nepřinesly do oboru žádnou inovaci.
Ve hře jsou další protesty
Memorandum, které Uber podepsal minulý týden spolu se zástupci vlády, některé z požadavků taxikářů obsahuje. Jde například o daňovou oblast či licence pro řidiče. Naopak na označení vozů či taxametrech vláda netrvala.
Poslední protest taxikářů se konal v březnu před pražským magistrátem:
Taxikáři na protest proti působení obou firem v hlavním městě několikrát blokovali dopravu. Další protest ohlásili na minulý pátek, nakonec z něj však sešlo a zástupci taxislužeb se namísto něj vydali na jednání s premiérem v demisi Andrejem Babišem (ANO). Po jednání taxikáři uvedli, že o případných dalších protestech rozhodnou podle vývoje situace.
Uber v minulosti argumentoval tím, že není taxislužbou, ale že zprostředkovává spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky. To taxikáři kategoricky odmítají. Služby Uberu v Praze využívá podle informací firmy 300 000 lidí, což znamená nárůst počtu zákazníků za poslední rok o 60 procent. Počet aktivních řidičů se zvýšil o polovinu na 2000 lidí. Z toho 90 procent má ještě jiný zdroj příjmu.
Už jsou ty zlodeji otravny když se jim to nelíbí ad jdou jezdit k uberu, ale at uz taxikaři nedelaji ze sebe šašky.zlodej křičí zavřete zloděje.nelibi se ti neco pane taxi ,tak běž makat konečně poctive nekam do fabriky