Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť 7°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

V boji s obezitou pomůže chytrý toaletní papír. „Prokoukne“ vám střeva

Autor: Mii -
4. června 2018

Nečekaného pomocníka by během několika následujících let mohli získat lidé se sklonem k obezitě. Jejich potíže má pomoci řešit chytrý toaletní papír, na kterém pracují vědci z londýnské King´s College. Jeho schopnost bude spočívat v tom, že dokáže identifikovat biologické procesy ve střevech člověka a včas ohlásit, kdy začínají problémy.

Mikrobiologický výzkum ukazuje, kolik závažných nemocí je přímo či nepřímo způsobeno právě bakteriemi v našich střevech. Jsou mezi nimi srdeční problémy, cukrovka, ale i změny nálad nebo právě obezita.

Kolekce mikrobů v našich tělech, lidská mikrobiota, čítá více než 100 miliard nejrůznějších bakterií, virů, parazitů a hub. Skoro většina z nich se přitom koncentruje v našich střevech. Vědci už ví, že byť je těchto mikrobů co do počtu skoro jako lidských buněk, obsahují 200krát více genů než ony.

Mikrobiologické geny fungují jako chemická továrna, vypouštějící neustále tisíce chemikálií, ze kterých se tvoří vitamíny a další potřebné látky. Potřebují k tomu jídlo, takže velice záleží, co člověk konzumuje. Jak tento vztah funguje a jak souvisí s ukládáním tuků ve tkáních, to zkoumal výzkum zveřejněný v odborném časopise Nature Genetics.

Na jídle záleží hodně, na genetice málo

Vědci na základě odpadních vzorků od 500 dvojčat identifikovali klíčové biochemické substance, které odpovídají za to, kolik má člověk tuku v oblasti břicha. To je nápomocné proto, že jakmile se tyto substance podaří zachytit, dá se předejít tomu, aby člověk více ztloustl a poté onemocněl.

Výsledkem bylo také zjištění, že aktivita střevní mikroflóry je jen ze 17 procent ovlivněna našimi geny. Zbytek ovlivňují vnější faktory, jako je strava. I tento poznatek je nápomocný, protože ukazuje, jak velmi v této oblasti zdraví záleží na tom, co člověk jí.

„Tyto nové znalosti znamenají, že můžeme změnit naši střevní mikroflóru a konfrontovat obezitu z nového úhlu. Například pomocí probiotik, léků nebo dietou obsahující vysoké množství vlákniny,“ píše jeden z autorů studie Jonas Zierer.

Chytrý toaletní papír jako pomocník

Jak s tím vším souvisí chytrý toaletní papír? Podle vědců by pomohl pomoci v léčbě, a to tak, že by dokázal identifikovat, že v člověku probíhají právě ty procesy, které vedou k nadměrnému ukládání tuku. Člověk by pak mohl jít za svým doktorem, se kterým by následně upravil stravu tak, aby k procesům nedocházelo.

Nejen s obezitou by navíc chytrý toaletní papír mohl pomoci. Stejně by se mohl využívat u cukrovky nebo dalších nemocí.