Čtvrtek 18. dubna 2024
Svátek slaví Valérie, zítra Rostislav
Oblačno, déšť 9°C

„Hledáme řidiče, dáme 100 tisíc!“ Dopravním podnikům zoufale chybí lidi

Autor: bud - 
2. srpna 2018
05:25

Česko se stále potýká s nedostatkem řidičů MHD. Jen v evidenci úřadu práce je momentálně přes 1800 volných pracovních pozic a dopravní podniky se o šoféry přetahují. Třeba v Brně jim nabízí náborový příspěvek i 100 tisíc korun. Stovky profesionálních řidičů přitom uplatnění poptávají. Jenže je dostihly zdravotní problémy, a tak například neprojdou prohlídkou u podnikových lékařů. 

Pan Jaroslav (54) z Ostravy pracoval jako řidič tramvaje. Před několika měsíci ale o zaměstnání přišel, po několikatýdenních zdravotních problémech neprošel prohlídkou u podnikového lékaře. „Dostal jsem odstupné pět platů a šel na úřad práce. Chvíli jsem pracoval na vrátnici, ale nyní jsem na úřadu práce a kvůli zdraví nemůžu žádnou práci najít,“ řekl pro Blesk Zprávy.

Kvalifikovaní, ale nemocní

Jaroslav by pracovat chtěl a klidně by se vrátil i k řízení tramvají alespoň na zkrácený úvazek. Ale zatím tuto možnost nemá. Není zdaleka jediný. Na úřadu práce je momentálně více než 250 řidičů hromadné dopravy, kteří jsou bez zaměstnání kvůli zdraví.

„Z celkových 510 evidovaných řidičů zhruba polovina nemůže tuto práci dále vykonávat. Nejčastější překážkou jsou zdravotní problémy a vysoký průměrný věk řidičů,“ říká ředitelka úřadu Kateřina Sadílková. Podle ní je práce řidiče autobusu nebo tramvaje náročná a zodpovědná a mnozí starší lidé už ji nechtějí.

Úřad práce tak mnohé jiné uchazeče „žene“ do autoškol. „Konkrétně v případě řidičů MHD jsme jen během prvního pololetí letošního roku zařadili do rekvalifikací 207 uchazečů, kteří tak získali řidičský průkaz skupiny D a profesní oprávnění,“ dodala Sadílková.

Celkem úředníci v tuto chvíli evidují 1887 volných míst řidičů tramvají, autobusů nebo trolejbusů, z toho 655 jich je neobsazených přes rok. Dalších více než 11 tisíc řidičů chybí v nákladní dopravě.

Chybějící řidiče řeší podnik brigádníky

Například dopravní podnik v Brně momentálně postrádá přibližně 70 řidičů na plný úvazek. Nepříznivou situaci se ale daří průběžně řešit. „Daří se nám na případné neobsazené směny nasazovat řidiče na vedlejší pracovní poměr nebo brigádníky,“ uvedla mluvčí podniku Barbora Doležalová.

Za poslední měsíce se navíc podařilo přijmout řadu řidičů, ještě na jaře jich chybělo kolem stovky. „Velkou motivací je zvýšení náborového příspěvku na 100 tisíc korun. K tomu došlo na jaře letošního roku,“ dodala Doležalová. Krize v blížící se podzimní špičce proto zatím podle ní spíše nehrozí.

V ostravské MHD chybí celkem 18 řidičů a lákají tam na náborový příspěvek 15 tisíc korun. A nedostatek řidičů má také Praha, třeba pro autobusy jich chybí téměř sedm procent, pro tramvaje a metro pak čtyři procenta. V absolutních číslech jde o desítky lidí.

Proto pražský dopravní podnik kromě zavedení řady benefitních příspěvků přistoupil i k flexibilnějšímu nabírání nových řidičů. Kromě standardního hrazení veškerého zaškolení a získání potřebného řidičského oprávnění nabízí také možnost absolvovat autoškolu i v době, kdy ještě zájemce pracuje v jiném zaměstnání. I v takovém případě podnik náklady uhradí. „Tito uchazeči mohou rozšíření kvalifikace absolvovat u externí autoškoly, opět s kvalifikační dohodou,“ vysvětlila mluvčí podniku Aneta Řehková.

Lotrando ( 10. prosince 2018 20:12 )

Ja bych v dnesni dobe tuhle praci ridice mhd nedelal ani za nic. Lidi jsou hovada parchanti nevychovany . A v tom provoze jednou nohou v hrobe a druhou v kriminale. To radsi vozit zvirata nez lidi.

doktormediciny ( 2. srpna 2018 09:24 )

Hm no....Pred 50 lety jsme meli cisty prijem mensi nez 2/ slovy dva/ tisice a vsem se to libilo

levandulova ( 2. srpna 2018 07:59 )

 Zajimave, ze vsude jinde, nez v medicine, se nedostatek lidi resi penezi. Jen u lekaru vyhruzkami a umistenkami. Uz si konecne uvedomte, ze nezijeme v socialismu a ze lekar je prace jako kazda jina, ba mnohem narocnejsi, ktere musi mnohdy lekar obetovat zivot a rodinu! A platy lekaru v nemocnicich jsou ostudne.

Zobrazit celou diskusi