Mami, já si to nepamatuji aneb Proč trénovat dětskou paměť?
Přiznejme si, kde jsou ty časy, kdy jsme přesně věděli, kdy jede vlak domů, telefonní čísla na své blízké, nebo správnou trasu autem? Proč tedy vyžadovat po našich dětech, aby si informace pamatovaly, když sami paměť používáme čím dál méně? K čemu je obyčejná paměť v 21. století dobrá?
Lidský mozek funguje do jisté míry jako sval. Pokud ho využíváme, počet nervových spojů roste a jeho výkonnost se zvyšuje. Pokud ho necháváme odpočívat, zakrňuje. Co přesně znamená výkonnost mozku a k čemu je dítěti výkonný mozek, pokud netoužíme vychovat jaderného fyzika?
K čemu je dobré rozvíjení (dětské) paměti?
Paměť a výkonnost mozku, ať už u dospělých nebo u dětí, neznamená jen lepší studijní schopnosti jako ukládání a vybavování nových informací, jejich propojování, vymýšlení nových věcí nebo nalézání nových řešení. Lidský mozek je ve velké míře “naprogramován” k sociálním interakcím. Člověk je tvor společenský a sociální chování ovlivňuje v podstatě celý jeho život. A výkonný mozek znamená výkonnější (tedy kvalitnější) sociální interakce.
Jak paměť potomků rozvíjet?
Nejlépe společně! A měla by to být zábava, protože učit se cokoliv zpaměti je nudné, stresující a navíc k ničemu, protože bez mnemotechnických pomůcek se to dětem nejpozději za měsíc vypaří z hlavy. Skvělým způsobem, jak paměť trénovat, jsou například společenské hry. Často rozvíjí soustředěnost, strategické uvažování a jsou i takové, které se zaměřují přímo na paměť.
Tip: Vyzkoušejte Závod barev, společenskou hru ze vzdělávací edice Kvído od Albi. Je určena pro děti, ale pobaví se i dospělí. Úkolem je zapamatovat si barvy na obrázku a pak je správně vybarvit na černobílou kartičku. Hra má více úrovní pro mladší i starší děti a kromě trénování barev (na každé kartičce je jich 6) a jemné motoriky se hravě procvičí i paměť.
V dospělosti vám poděkují
Pokud se postaráte, aby vaše děti rozvíjely svůj mozek, připravíte jim půdu pro snadnější a spokojenější život. Ale ne tak, jako nám ulehčuje život navigace v autě, ale stejným způsobem, jako pravidelné vyšlapávání schodů ulehčí dobíhání autobusu.
A nejde jen o sociální interakce, děti s rozvinutou pamětí jsou samostatnější, už jen protože nezapomínají přezůvky, a snáz se učí nové věci a orientují v nových životních situacích. Kromě toho rozvinutá paměť výrazně ulehčuje soustředění.
Sečteno a podtrženo:
- Trénováním paměti nerozvíjíte jen paměť samotnou, tedy “velikost úložiště”, ale i schopnost zapamatovat si, tedy lehkost, s jakou může toto úložiště pojmout další informace.
- Cvičení paměti přirozeně probíhá od velmi nízkého věku, tehdy se formuje mozek dítěte i jeho schopnosti se později dále rozvíjet. Necvičený mozek se bude rozvíjet hůř!
- Trénováním paměti se rozvíjí mozek jako takový, což má pozitivní vliv na učení (a to neznamená jen biflování, ale třeba schopnost naučit se jezdit na kole nebo vybavit si z paměti, kde že jsme dotyčného viděli) a také na sociální chování.
A na závěr zpět k technologiím: otázka nezní, proč trénovat paměť, když je tak snadné se k informacím dostat, ale jak co nejvíc paměť rozvinout, aby se v ní všechny ty snadno dostupné informace uchovaly, nemyslíte?