Principem projektu je zanechat nějaké svědectví budoucím generacím. Primárně se týká především žáků druhého stupně základních škol, kteří mají za úkol vyzpovídat pamětníka, klidně jej i natočit při povídání, obdržet od něho fotografie jeho zážitků a ve výsledku zhotovit psanou reportáž, která příběh pamětníka vylíčí.

Touto formou se pak nejen samy děti, ale i široká veřejnost doví lecco nového třeba o klíčových okamžicích dějin 20. století očima normálního člověka. Protože to jsou právě „malé“ dějiny každodennosti, které doplňují, respektive utváří, ty „velké“ dějiny.

Zkušenosti i nová přátelství

Výhodou celého projektu je, že si žáci osvojí základy dokumentaristické práce a zároveň navážou nové vztahy se svými sousedy. A že ti v Praze 9 mají o čem vyprávět! Vždyť nynější Prosek či Střížkov v 50. letech byly spíše většími vesnicemi s polnostmi, kdežto dnes se jedná o jedny z největších sídlišť v Praze. A nevedla k nim dlouho tzv. Vysočanská estakáda, která je dnes stěžejní pro přepravu do Vysočan či zpět.

Výsledky prací dětí budou výsledně prezentovány veřejnosti. Projekt se těší velké oblibě, což dokládá například 3182 žáků, kteří se do něj přihlásili letos v červnu z téměř pěti set škol v celé republice. Ti už zvládli vyzpovídat celkem 761 pamětníků, kteří byli ochotni se o svůj životní příběh, své příhody a zkušenosti podělit.