Vidí to, co bylo dosud skryté! Nový evropský teleskop Vista zkoumá nejtemnější místa vesmíru. Díky obrovskému superzrcadlu a infračervené digitální kameře fotografuje hvězdy a galaxie, které jsou jinak neviditelné. Minulý týden začal z observatoře v Chile vytvářet dosud nejpodrobnější mapu jižní hvězdné oblohy

Teleskop Vista je zatím nejdokonalejším a největším zařízením na mapování noční oblohy. Jeho provoz spustili minulý týden v Evropské jižní observatoři (ESO) v poušti Atacama na severu Chile. Vysoká nadmořská výška, liduprázdné prostředí bez umělých světelných zdrojů a čistý vzduch předurčují tuto lokalitu k pozorování.

Dokonalé zrcadlo
Základem teleskopu, který zkonstruovalo konzorcium 18 britských univerzit, je obrovské zrcadlo s průměrem 4,1 metru. Vyrobili ho v Německu a celé dva roky ho leštili v Moskvě. Jde o nejdokonalejší zrcadlo na světě – rozdíl v hladkosti povrchu je menší než pár tisícin síly lidského vlasu.

Nejdokonalejší zrcadlo na světě má průměr 4,1 metru
Autor:  ESO

67 milionů pixelů
Obraz z teleskopu zachycuje speciální digitální fotoaparát těžký tři tuny. Snímky, které z něho vycházejí, mají rozlišení až 67 milionů pixelů (obrazových bodů). To je až pětkrát větší rozlišení, než mají kvalitní digitální fotoaparáty.

Aby kameru nepoškodilo infračervené záření přicházející z kosmu, musí ji během provozu ochlazovat na -200 stupňů Celsia a chrání ji dosud největší filtrovací sklo propouštějící výlučně infračervené světlo.

Světlo ve tmě

Vědci věří, že infračervený teleskop objeví na obloze úplně nové objekty, hvězdy a galaxie, které jsou pro běžné dalekohledy neviditelné. Vista vyfotografuje i to, co ve vesmíru zahaluje mlha hvězdného prachu, nebo objekty, které jsou velmi chladné a málo svítící, ale vysílají na zem infračervené světlo.

Vista se nachází v Evropské jižní observatoři v chilské poušti Atacama
Autor:  ESO

Na nově objevené galaxie se potom budou moci detailněji zaměřit i jiná zařízení, jako například evropský Very large telescope (Velmi velký teleskop) nebo Hubbleův teleskop. létající 550 km nad Zemí. Jen na fotografii, na které Vista minulý týden zachytila střed naší galaxie – Mléčnou dráhu, je vidět víc než milion hvězd!

„Historie nám ukázala, že nejúžasnější věci, které přijdou díky projektům, jako je Vista, jsou zároveň nejméně očekávané. Já jsem velmi zvědavý, co díky Vistě objevíme,“ řekl pro BBC profesor Jim Emerson z University of London. Můžeme se tedy těšit, co všechno ještě díky Vistě uvidíme...