Podstatně více se i v květinách vyznají, i když stále převažují v jejich poptávce klasické rudé růže. Ženy, jež tvoří zhruba 80 procent zákazníků květinářství, chtějí květiny nejčastěji pro kamarádky a nejbližší.

Puget pro milenku - pro manželku kytku do 200

"Poslušných chlapů, kteří kupují ženám květiny, je jen hrstka. Nejštědřejší jsou ti, kteří kupují pugety milenkám," uvedla Hana Bauerová, vedoucí největšího květinářství v centru Plzně. Odhadla, že za květiny pro manželky dávají zákazníci tak do 200 korun. "Málokdy se stane, že by to šlo výš," dodala.

Ženy si podle ní květinou dělají radost při návštěvách a večírcích, ale často si také kupují kytici samy sobě domů. Nejvíce se podle plzeňských obchodníků prodávají rudé růže, dále také gerbery a dendrobie (malé levné orchideje), které požadují zejména ženy. "Vyhovují jak esteticky, tak cenově. Náročnější zákazníci si vybírají hodně exotiku, kde je největší zájem o strelície, heligonie a ananasy," uvedla Bauerová, která obchod provozuje už jedenáctým rokem.

Za tu dobu prý pozná na zákazníkovi, co si bude přát a za kolik zhruba nakoupí. Nákupy se hodně odvíjejí od cen, nákladně naaranžované kytice objednávají hlavně firmy, jež v tomto na peníze moc nehledí. Firmy požadují "načančané" modely, naopak lidé většinou nemají na velké pugety a chtějí "nastavit" kytici nejrůznějšími korálky, pentličkami, stuhami, drátky, aby to vypadalo. "Muži nemají fantazii, řeknou nazdobit a je jim jedno, jak. Ženy naopak do toho mnohem více mluví," uvedla prodavačka květin Hana Caisová.

Každá kytka má svého zákazníka

Podle ní exotické květiny chtějí hlavně starší lidé, naopak například mladí kluci sahají po klasice a žádají rudé růže. Větší propad zaznamenaly v minulých letech karafiáty jako typické květiny socialismu, ale poslední dobou už se jejich obliba opět výrazněji zvýšila. Karafiáty patří v obchodech mezi nejlevnější. "Nejsou žádné květiny, které se neprodávají, každá kytka má zákazníka. Velkou oblibu mají orchideje, jejichž doba přichází v polovině září," dodala Bauerová.

"Všichni prodejci dnes nakupují květiny z velkoobchodů, které je k nám dovážejí zejména z Nizozemska a Jižní Ameriky. České květiny z obchodů zmizely hned po roce 1989," uvedla. Vyšší částky si ale účtují obchody s květinami v hypermarketech. Květinářství musí nabídnout lidem všechny známé druhy květin, protože přání zákazníků jsou velmi pestrá a někteří chtějí kombinace všech možných druhů.