Mayday, mayday, žádáme o nouzové přistání, volal kapitán českého letadla
Nouzové přistání a panika v letadle. Tak vypadalo drama airbusu, který po cestě do Prahy musel nouzově přistát. Pilotovo volání o pomoc bylo nad očekávání klidné – vše měl pod kontrolou, jak dokazuje i záznam komunikace s věží.
Z cesty uběhlo sotva pár minut, když pilot stroje Airbus A-319 mířícího do Prahy začal do vysílačky ‒ v naprostém klidu dlužno dodat ‒ volat o pomoc: „Mayday! CSA 619 Mayday!“
Nahlásil problém pravého motoru a požádal o změnu kurzu a návrat na letiště Schiphol. Kolem německého pohraničního města Bocholtu vykroužil ostrý oblouk a zahájil přistávací manévr na ranvej 27. „Motor číslo 2 nefunguje, nehoří, letadlo máme zcela pod kontrolou,“ hlásil dispečerům na věž.
Pasažéři zdaleka v takovém klidu nebyli. „Viděla jsem jiskry, seděla jsem přímo nad tím!“ popsala pasažérka Lucie Pokorná. „Dvacet minut po startu rána, klesání, hlasité zvuky v letadle, panika, pravý motor komplet v hajzlu a pak jen modlení a nejdelší minuty života,“ napsal na Facebook pro změnu Petr Ludwig.
„Myslím, že si všichni mysleli, že tam dost možná taky zůstaneme...,“ doplnil. Pokorná přitakávala: „Když začali říkat, jak si sednout a kam dát hlavu, myslela jsem si, že to bude hodně špatné…” Piloti však s chladnou hlavu hladce přistáli i na jeden motor.
Poruchu podle ČSA způsobila mechanická závada na jedné z lopatek pravého motoru.
#airbus #csa flt to #Prague #emergency landing on one engine #schiphol,fire on right engine,very professional crew pic.twitter.com/4ItP48zqW8
— Michal Koran (@MichalKoran) November 1, 2015
Přepis hovoru kapitána s věží
K: Mayday, mayday, žádáme o nouzové přistání…
V: …můžete přistát na ranveji 27.
K: Rozumím, ranvej 27.
V: Kromě poškozeného motoru je vše v pořádku?
K: Ano, žádný oheň, letadlo je pod kontrolou.
V: …OK619, jste padesát osm mil od letiště. Myslíte, že to zvládnete na ranvej?
K: To nebude problém. Pravý motor neběží, ale jinak je vše v pořádku. (Poté si s věží potvrzují rychlost, kurs atd.)
K: Pro informaci: Nejspíš došlo k mechanickému poškození pravého motoru. Najednou přestal běžet, ozvala se rána. Ale letadlo máme pod kontrolou.
V: Jste deset mil od letiště, směřujte na ranvej 27.
já nevim. Snad to nebude tak zlé ...