Úterý 16. dubna 2024
Svátek slaví Irena, zítra Rudolf
Oblačno, déšť 10°C

Láska Čechů ke slevám: Mánie pokračuje, v akci jsme loni koupili přes polovinu zboží

Autor: ČTK, Mii - 
5. února 2019
12:02

Ani v roce 2018 neupadala láska Čechů k nakupování ve slevách. Podíl rychloobrátkového zboží prodaného tzv. v akci loni stoupl o jeden procentní bod na 56 procent. Ještě v roce 2004 to přitom byla čtvrtina. Naopak podíl zboží nabízeného pod vlastní značkou obchodních řetězců zůstal na 21 procentech, kde se drží posledních šest let. Na konferenci Reatail Summit to uvedl Karel Týra ze společnosti Nielsen.

„Promoční spirála se stále točí a proti loňskému roku jsme přidali jeden procentní bod závislosti na slevách,“ řekl Týra. Český maloobchodní trh je v porovnání se západními zeměmi typický dlouhodobě vysokým procentem zboží prodaného ve slevových akcích a s tím spojeným nízkým podílem privátních značek. To se mění jen pomalu.

Česko má jednu z nejhustších sítí hypermarketů v Evropě. Podíl hypermarketů ale loni klesl o tři procentní body na 37 procent a vrátil se na úroveň roku 2008. „Češi si více váží svého volného času a nechtějí ho tolik trávit nakupováním,“ dodal Týra. Mírně, o jeden procentní bod, naopak vzrostl podíl diskontů (na 22 pct) a drogerií (na 9 pct).

Nejvíc je v Česku supermarketů – 703, počet se od roku 2010 nezměnil. Počet diskontních prodejen se zvýšil o 60 na 648 a hypermarketů o 47 na 320. Naopak počet malých prodejen stále klesá. Malých obchodů s potravinami do prodejní plochy 50 metru čtverečních bylo v roce 2017 celkem 5464, v roce 2001 jich přitom bylo 12 319.

Češi vedou v nakupování léků přes internet

Přes internet Češi nejvíc kupují módu, spotřební elektroniku a vstupenky. Oblečení kupuje online 62 procent spotřebitelů a elektroniku 57 procent. Největší odlišností v porovnání s celoevropským i celosvětovým průměrem je velmi vysoké procento online nakupujících v segmentu léků a výživových doplňků – až 44 procent českých spotřebitelů nakupuje toto zboží online, zatímco v Evropě je to 23 procent a celosvětově 27 procent.

Elektronické obchodování se na celosvětovém prodeji rychloobrátkového zboží podílí čtyřmi až pěti procenty. Úspěšnost e-commerce se však po celém světě liší. V ČR se pohybuje mezi jedním a dvěma procenty, v Německu je 0,7 procenta, v Polsku či Maďarsku je pod jedním procentem a v USA na 3,3 procenta. Ve Francii a Velké Británii naopak přesahuje šest procent. Premiantem ve světě je Jižní Korea, kde se přes internet prodá 18 procent potravin a drogerie.

Spotřeba domácností loni táhla ekonomiku

Spotřeba českých domácností přitom byla loni hlavním tahounem české ekonomiky, shodují se analytici. K růstu nákupů v obchodech podle nich přispívá především vysoká spotřebitelská důvěra podporovaná rekordní zaměstnaností a solidním růstem mezd. Tržby v maloobchodě bez aut se loni zvýšily meziročně o 4,8 procenta, rostly tak pátý rok za sebou. V letošním roce podle analytiků tempo růstu poleví, ale i nadále zůstane na velmi silné úrovni.

Z hlediska forem prodeje pokračuje silný růst prodejů přes internet a zásilkové služby, i když prosinec v tomto ohledu představoval druhý nejpomalejší měsíční růst v loňském roce, poznamenal hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč. Tahounem růst tržeb byly opět prodeje nepotravinářského zboží, zájem byl především o počítače a telefony, oděvy a obuv, a o výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, dodal. 

Ondej Biostar ( 3. srpna 2019 10:29 )

Nakupovet ve slevách je moudré. Koukám hodně na slevové agregátory. K největším patří třeba http­s://pan­daku­pony­.cz mají toho fakt hodně.

Lubica258 ( 21. června 2019 14:13 )

Tomu úplně rozumím. Já taky co jde, tak koupím ve slevě a nebo se to snažím koupit na internetu, kde je to levnější a navíc můžu využít slevový kód http­s://sl­evovy­kupon­.net/ . Snažím se šetřit jak jen se dá.

panda82 ( 6. února 2019 13:37 )

No to není sleva na zboží, s tou nemůže obchodník moc hýbat, to zboží je už zaplaceno v základní ceně, sleva může být jen na jejich předraženou marži, spočítejte si sleva 70%,

Zobrazit celou diskusi