Blesk.cz: Pane starosto, jaký vy zastáváte názor na tzv. vládní čtvrť, kterou preferuje premiér Andrej Babiš, respektive výstavbu nemocnice, kterou by v Letňanech rád viděl primátor Zdeněk Hřib?

Zdeněk Kučera: „Jsem rozčarovaný z toho, že se řeší veliký zásah do této lokality a řadu informací jsme se dovídali pouze z médií. Pakliže se řeší takto velký projekt, jakým je výstavba vládní čtvrti nebo nemocnice, mělo by se to řešit v kooperaci s městskými částmi, kterých se to týká, což se bohužel dlouhou dobu nedělo. Na druhou stranu, Letňany mnohem více tíží jiné projekty, které probíhají. A zároveň i jiné problémy.“

Které to jsou?

„Doprava. Tupolevova ulice a Beranových jsou dvě hlavní trasy na konečnou stanici metra linky C, takže v ranní a odpolední špičce má člověk problém tudy projet. Totéž se týká i Kostelecké, která je důležitou trasou obyvatel Čakovic. A teď si vezměme, že zde má vzniknout buď nová čtvrť o tisících úředníků, nebo nemocnice, která bude svážet nemocné a pacienty nejen z Prahy, ale i ze Středočeského kraje. To je pro dopravu další neúměrná zátěž. Nehledě na to, že v průběhu pěti let zde má vyrůst dalších 15 až 20 tisíc bytů.“

 V jaké fázi nyní jednání nad oběma variantami projektu, čili vládní čtvrť nebo nemocnice, jsou?

„Už jsme měli schůzku s panem primátorem, kde jsme vyjádřili zájem na zapojení do schůzek, aby byly reflektovány především aktuální problémy. Je ale také třeba si uvědomit, že to vše, o čem je nyní řeč, je otázkou dalších 20 let, ne-li později. Zatím není ani čárka na papíru. Daný pozemek se navíc vyskytuje v blízkosti dvou letišť, což je také třeba zohlednit. Ke všemu se rozkládá na dalších dvou městských částí, a předpokládejme, že i Praha 9 a Praha 19 k tomu také mají co říci. A ačkoliv je paradoxní, že nás se týká nejmenší část projednávaného území, největší dopad to bude mít právě na Letňany.“

A vy si dovedete představit, že se jednu nebo druhou variantu podaří dovést do konce?

„Pakliže se podaří prodloužit metro do Čakovic, podaří se dokončit Pražský okruh, tedy silnici 520 mezi Satalicemi a Březiněvsí, a vyřeší se infrastruktura dopravních problémů, pak ano. Ale musí to jít ruku v ruce. Nejdříve je nutné zaměřit se na aktuální problémy, které neovlivňují jen naši městskou část, ale prakticky severovýchod Prahy.“

Jak byste ohodnotil vývoj Letňan za poslední roky?

„V Letňanech žiji celý život. Co si je pamatuji z dětství, bývala to malá vesnička za Prosekem. Od té doby se zde udělal velký kus dobré práce, což připisuji k dobrému předešlým starostům. Za ty poslední roky došlo k větší zástavbě Letňan, k rozvoji ve školství. Na to bych rád navázal. Ale vždy se dá najít něco, co se nepovedlo, co se dá udělat lépe.“

Například?

„Kapacity parkovacích míst nebo míst ve školkách či školách bylo podle mého možné lépe plánovat. To ovšem není jen v kompetencích městské části, ale také magistrátu.“

Starosta Zdeněk Kučera při avizované výstavbě tzv. vládní čtvrti zohledňuje především zájem Letňan, na který bude mít výstavba obrovský vliv. (Ilustrační foto)
Autor: ČTK

Do voleb jste vstupoval především s programem, že se chcete zaměřit na občanskou vybavenost. Co kromě školských zařízení Letňanům schází?

„Potřebujeme mít kapacity v oblasti zdravotnictví. Já sám například s dětmi musím jezdit do Kobylis. A kromě škol a školek začíná být nedostatek i učitelů. Tím, že jsme okrajová část Prahy, potýkáme se s nedostatkem parkovacích míst. Jsou možnosti výstavby parkovacích domů, ale ne každý by si jej přál mít za domem.“

Hodlá Praha 18 přistoupit v dohledné době na zóny placeného stání?

„Problematika parkování za poslední roky vzrostla, a to i díky výstavbě stanice metra Letňany. Také díky využití Výstaviště Letňany, u kterého parkoviště máme. Výstaviště, ale třeba i koncerty, které se zde konají, jsou pro městskou část benefit. Jenže návštěvníci nezřídka parkují spíše na sídlišti než v areálu výstaviště. Místní pak nezaparkují třeba dva dny v kuse. Takže nejen z toho důvodu, ale i proto, že v sousedních či blízkých městských částech parkovací zóny již jsou, nebo se chystají, nám nejspíše nezbude jiný postup.“

Je řešením na problémy v dopravě prodloužení metra do Čakovic?

„Tím, že by se metro posunulo dále do Letňan a pak do Čakovic, myslím si, že by mohl částečně opadnout dopravní kolaps, který tu je. Tím spíše, kdyby s tím souvisela výstavba nového parkoviště a především dostavba zmiňovaného obchvatu mezi Březiněvsí a Satalicemi.“

Z hlediska dopravy, nebylo by pro Letňany výhodné, i časově příznivější, prodloužení tramvaje z ďáblického sídliště?

„Taková myšlenka tu opravdu je. S ohledem na to, že Letňany, které dnes mají zhruba 20 tisíc obyvatel, jich za 10 nebo 20 let budou mít 75 tisíc, je rozšíření MHD potřeba. Ale pakliže se nyní řeší prodloužení metra, je otázka, zda má cenu paralelně se zabývat i realizací tramvajové trati do Letňan.“

Poslední léta z letňanského lesoparku ubývá zeleně na úkor dětských hřišť a cyklotras. Hodláte v tomto trendu pokračovat?

„Jsem rozhodně pro zachování lesoparku. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že lesopark je území, které užívá určitý počet lidí rozličných zájmů. Výstavbou hřiště člověk sice ošidí lesopark o zelené plochy, ale zase se poskytne prostor pro maminky s dětmi, aby si měly kde hrát. Totéž v případě cyklotras. Každý si tam má najít to, co potřebuje. Takže ano, rád bych na kroky předešlého vedení radnice navázal a to například osvětlením nebo venkovními posilovnami. Ale díky možnostem rozšíření lesoparku směrem na Čakovice a na Kbely by zeleně zase mohlo přibýt.“

Fotogalerie
19 fotografií