Úterý 16. dubna 2024
Svátek slaví Irena, zítra Rudolf
Oblačno, déšť 10°C

Bez taxametrů a zkoušek z místopisu. Práci taxikářů ovládnou technologie

Autor: ČTK, FiM - 
26. února 2019
15:39

Řidiči taxislužeb by nově nemuseli mít ve svých autech taxametry a také označení svítilnami na střechách by pro ně mohlo být dobrovolné. Budoucí taxikáři by také nebyli povinni skládat zkoušky z místopisu. Vše bude faktem v případě, že projde novela zákona o silničně dopravě. Ve středu ji projedná Babišova vláda. Úmyslem novely je umožnit větší využití moderních technologií v taxikářské přepravě osob a zároveň vyrovnat podmínky pro klasické taxislužby a alternativní přepravce. Části řidičů taxi ze Sdružení českých taxikářů se návrh nelíbí. Podle nich nebyly při přípravě novely začleněny jejich výhrady a její schválení jen vyvolá zmatek.

Změny se dotknou desetitisíců řidičů. Jen v Praze podle odhadů působí přes 8000 taxikářů, další skoro 3000 šoférů jezdí pro alternativní přepravce Uber a Taxify.

Klíčovou změnou v novele je zrušení povinnosti vést záznam o provozu vozidla. Auta taxislužeb tak už nebudou muset mít taxametry jako dosud. Místo nich by taxislužby mohly využívat mobilní aplikace, které už nyní používají například řidiči společností Uber nebo Taxify. Podle ministerstva dopravy je povinný taxametr v dnešní době zbytečný a sníží se tak zátěž podnikatelů.

Další novinkou je částečné zrušení povinné střešní svítilny na vozidle. Místo ní budou muset nově být všechna vozidla provozující taxislužbu označena evidenční nálepkou vydanou místním dopravním úřadem za zhruba 500 korun. Platilo by to ale pouze pro taxikáře, jejichž služby si zákazníci budou objednávat předem. Střešní svítilnu tak budou nadále mít vozy taxi, které si lidé objednávají přímo na ulici.

Použití taxametru a označení vozidla střešní svítilnou už teď není vyžadováno v případech, kdy je přeprava domluvená na základě písemné smlouvy a je předem domluvená její cena.

Omezit by se měla také pravomoc obcí stanovit jako podmínku znalost místopisu, absolvování zkoušek obsluhy taxametru a právních předpisů upravujících provozování taxislužby a ochranu spotřebitele. Města už také nebudou smět stanovovat povinné náležitosti aut, například barvu karoserie nebo minimální rozměry vozidla. Podle úřadů ztěžují tyto podmínky podnikání v taxislužbě. Úřady tak budou dále zodpovědné za evidenci a povolování taxislužeb a vydávání licencí pro řidiče.

Novela zároveň počítá s odpovědností provozovatelů taxislužby, včetně zprostředkovatelů, za to, že služby budou poskytovat pouze řidiči s oprávněním. To se dotkne především alternativních přepravců, kteří budou ručit za to, že služby poskytuje řidič se všemi potřebnými doklady.

Sdružení českých taxikářů se návrh nelíbí. Kritizují například zrušení povinnosti mít ve voze taxametr, mobilní aplikace podle nich není dostatečnou zárukou. Loni nespokojení taxikáři uspořádali v Praze několikrát protest proti alternativním přepravcům.

Výhrady má ovšem i Taxify, podle níž je problémem především navrhovaná zodpovědnost platformy za to, že službu bude poskytovat řidič se všemi oprávněními. Podle firmy není možné v reálném čase ohlídat, že zaregistrovaný řidič používající aplikaci nepředá vozidlo i telefon někomu jinému. „Zprostředkovatel tohle dokáže zabezpečit při úvodní registraci, nikoliv však při samotné činnosti,“ řekl šéf tuzemského Taxify Roman Sysel. Zodpovědnost platforem napříč odvětvími, nejen v dopravě, by podle něj měl řešit samostatný zákon, jako je tomu například na Slovensku.

Taxikáři dlouhodobě kritizují stát, že nedostatečně vymáhá zákonné podmínky vůči alternativním přepravcům. Podle nich Uber a Taxify porušují zákon, protože jejich řidiči jezdí bez licence, a navíc nemusí splňovat stejné podmínky jako provozovatelé klasických taxislužeb. K těmto povinnostem patří nyní zejména povinný taxametr, označení vozidla a zkoušky z místopisu.

Zobrazit celou diskusi