Úterý 16. dubna 2024
Oblačno, déšť 10°C

Identita Jacka Rozparovače odhalena? DNA z místa činu prozradila známé jméno

Autor: Mii -
25. března 2019

Je to jedna z největších záhad historie kriminalistiky. Kdo byl Jack Rozparovač, legendární vrah, který v Londýně koncem 19. století brutálně zabíjel prostitutky? Teorií o jeho identitě existuje hodně, za jednoho z podezřelých je považován polský holič židovského původu Aaron Kosminski. Na něj ukazuje i nejnovější důkaz, zatím největší – DNA z místa činu.

Analýzu krve provedli výzkumníci z Liverpool John Moores University v Anglii, kteří výsledky popsali v odborném časopise Journal of Forensic Science. Podle nich je důkaz tak silný, že je možné pátrání po identitě pomalu uzavřít, protože Kosminski skutečně byl slavným vrahem.

Prozradil to šátek, který byl před lety nalezený na místě, kde byla zavražděna jedna z obětí Jacka Rozparovače prostitutka Catherine Eddowesová. Její smrt byla mimořádně násilná, vrah jí z těla vyjmul dělohu a ledvinu a navíc jí znetvořil obličej. Na šátku byla krev a ejakulát.

Vědci poprvé testovali biologický materiál z látky v roce 2007 a v roce 2014 oznámili, že DNA odkazuje na Aarona Kosminského a Eddowesovou. Analýza se ale tehdy setkala s kritikou, podle genetiků bylo třeba provést důkladnější testování, než bude možné dělat závěry.

Do toho se výzkumníci opravdu pustili. DNA z šátku prozkoumali na molekulární úrovni a zjistili, že jedna série skutečně patří Kosminskému a druhá série skutečně Eddowesové. Potvrdilo to porovnání mitochondriální DNA z šátku s DNA žijících příbuzných polského holiče i Eddowesové.

„Popsali jsme zcela první systematickou molekulární analýzu jediného existujícího důkazního materiálu vztahujícího se ke vraždám Jacka Rozparovače. Nález dvou odpovídajících profilů zvyšuje statistickou šanci identifikace a potvrzuje, že šátek je autentický,“ vysvětlují vědci ve studii.

Skončil nemocný v blázinci

Jméno Aaron Kosminski není nic nového. Muž byl hlavním podezřelým již na konci 19. století, kdy k vraždám docházelo. Policie mu ale nic nedokázala, tehdy neexistovalo testování DNA. Muž byl nakonec v roce 1891 přijat do psychiatrické nemocnice, kde měl trpět silnými halucinacemi a paranoiou z cizích lidí. Odmítal se i koupat.

O jeho životě toho moc známo není. Do Londýna emigroval kolem roku 1880 a žil společně s dvěma bratry a sestrou ve čtvrti Whitechapel. Zde také vykonával práci holiče. Whitechapel je místo, kde ke většině vražd došlo. Bylo známo, že není psychicky v pořádku, násilné sklony u něj ale pozorovány nebyly.

Celkem Jack Rozparovač zavraždil pět až deset žen, pět je oficiálně potvrzených – Mary An Nicholsovou, Annie Chapmanovou, Elizabeth Stridesovou, Catherine Eddowesovou a Mary Jane Kellyovou. Všechna těla znetvořil.

prudentiacz ( 25. března 2019 10:48 )

řekl bych, že jeho pravé jméno bylo příznačnější: Aron Mordke Kozmiński

Lucka19 ( 25. března 2019 09:55 )

Aaron je židovské jméno a jeho příjmení je polské.

prudentiacz ( 25. března 2019 08:47 )

Při dnešních protipolských náladách je asi potřeba abyste pochopili, že Aaron je tak typické polské jméno, jako Osvětim polský koncentrační tábor (Obama 2012).