Jsou nejvlivnějšími českými uživateli sociálních sítí, klíčový je pro ně hlavně YouTube a instagram. Sleduje je minimálně milion uživatelů a někoho i přes dva miliony. Blesk Zprávy pro vás připravily přehled nejúspěšnějších českých influencerů. Podívejte se, čím zaujali a jakým tématům se věnují. Jedna z youtuberek kandidovala i do Evropského parlamentu.
Češi, kteří vládnou sítím: Král, Kovy, Zuzka i MenT. Tyhle youtubery sledují davy
1.MenT
- Instagram: 576 tisíc
- Youtube: 1,282 milionu + 312,8 tisíc
- Facebook: 245,2 tisíc
- Twitter: 96,4 tisíc
- Dosah celkem: 2,512 milionu
- Vlastní jméno: Jan Macák
- Věk: 21 let
První video zveřejnil ve svých 12 letech v roce 2009. Populární se stal díky videím o jeho oblíbené hře Minecraft. Začal se nahrávat při hraní a jeho hlášky publikum oslovily. V současné době se velká část jeho videí zabývá hraním, ale točí i o jiných tématech. Všechna jeho videa mají komický podtext.
Jeho nejúspěšnější video vidělo 2,5 milionu lidí a natočil ho v roce 2016. Barvil si v něm vlasy nazeleno. Men T chce podle vlastních slov lidi bavit, a proto se na svém kanále vyhýbá závažným tématům, zároveň si ale uvědomuje, že jeho publikum stárne spolu s ním. Může se tedy stát, že i témata aktuálně jednadvacetiletého influencera se budou postupně měnit.
2.Jirka Král
- Instagram: 737 tisíc
- Youtube: 1,122 milionu
- Facebook: 247 tisíc
- Twitter: 156 tisíc
- Dosah celkem: 2,262 milionu
- Vlastní jméno: Jiří Král
- Věk: 29 let
Influencer 2. září 2018 ohlásil konec své kariéry na YouTube odvysíláním dokumentu Byl jsem Youtuber, ve kterém se objevilo mnoho dalších českých vlivných Čechů na sociálních sítích. Premiéru dokumentu online sledovalo zhruba 50 tisíc diváků.
„Nejde to dělat do čtyřiceti. Nejde se fotit s fanoušky, jsou pořád mladší a mladší… A teď jsou dvě možnosti. Buď úplně změním obsah a začnu tvořit pro starší cílovku. A nebo bych si musel vybrat, že budu tvořit pro tu mladší. A upřímně? Mě už to tvoření ani nenaplňuje,“ řekl v dokumentu Jirka Král.
Od té doby nezveřejnil na svém YouTube kanále další video. Aktivní zůstává na instagramu, na facebooku příležitostně a twitter ho nebaví, jak uvedl ve svém postu v únoru.
Jeho kariéru pravděpodobně odstartovala reality show Farma v roce 2012. Ve svých příspěvcích se nejčastěji věnoval hraní počítačových her, jídlu, cestování. Prakticky poodhalil velkou část svého života. Spolupracoval i s jinými youtubery. V posledních letech udělal několik charitativních streamů a bez nároku na honorář podpořil nekomerční projekt Buď Safe Online, který se zabývá bezpečností na internetu. Stále na svém webu prodává vlastní oblečení, doplňky a komiksy. Provozuje také kavárnu v Praze.
3.Kovy
- Instagram: 594 tisíc
- Youtube: 765,6 tisíc + 375,8 tisíc + 63,6 tisíc + 12,4 tisíc
- Facebook: 69,7 tisíc
- Twitter: 213 tisíc
- Dosah celkem: 2,094 milionu
- Vlastní jméno: Karel Kovář
- Věk: 22 let
Influencer Kovy se i přes svůj poměrně nízký věk věnuje závažnějším tématům jako politika nebo nešvary ve společnosti a nebojí se vyjádřit i ke kontroverznějším tématům, jako jsou elektronické cigarety nebo nebankovní půjčky. Jeho cílem je vzbuzovat emoce a rozproudit debatu. Často ale také točí videa ze svých cest po celém světě.
Svou tvorbu prezentuje na čtyřech různých YouTube kanálech, z nichž nejsledovanější má přes 765 tisíc sledujících.
V roce 2017 vydal knihu O všem, ve které se veřejně přiznal, že je homosexuál. O své sexuální orientaci natočil i video, které vidělo téměř 685 tisíc uživatelů.
Ovšem jeho nejsledovanější video je česká parodie na hit ze stejnojmenného alba portorického zpěváka Luise Fonsiho a rappera Daddyho Yankeeho. Humorné video od Kovyho vidělo přes 10 milionů 800 tisíc diváků.
4.Gejmr
- Instagram: 372 tisíc
- Youtube: 1,120 milionu + 295,6 tisíc
- Facebook: 162,1 tisíc
- Twitter: 141 tisíc
- Dosah celkem: 2,091 milionu
- Vlastní jméno ani věk není známo.
Začal publikovat v roce 2011 a za celou dobu se mu podařilo zůstat v anonymitě. Zatímco jeho kolegové tvrdí popularitu rozhovory v médiích, on zůstává v utajení. A Čechům to vrtá hlavou, například v roce 2014 se věta „Kdo je Gejmer“ umístila mezi nejhledanějšími výrazy na Googlu.
Gejmer je na YouTube velmi aktivní, vlastní dva kanály Gejmr a Gejmrovec. Přidává i několik videí týdně. Jejich sledovanost se průměrně pohybuje mezi 130 až 250 tisíci zhlédnutí. Jeho nejsledovanější video Čarovný Minecraft ovšem vidělo 2,6 milionu uživatelů.
5.Zuzka Light
- Instagram: 750 tisíc
- Youtube: 718,3 tisíc
- Facebook: 525,8 tisíc
- Twitter: 38,2 tisíc
- Dosah celkem: 2,032 milionu
- Vlastní jméno: Zuzana Light, rozená Majorová
- Věk: 37 let
Nejsledovanější zástupkyně ženského pohlaví je Zuzka Light, která se věnuje fitness tematice. Aktuálně žije v Los Angeles v Kalifornii a patří k nejsledovanějším fitness trenérkám na YouTube.
Zatímco většina influencerů se zaměřuje na jednu sociální síť a ostatní má spíše doplňkové, ona je úspěšná i na instagramu a facebooku. Pravidelně i tweetuje, ale její fanouškovská základna je zde nižší. Youtubový kanál vybudovala už se svým exmanželem, Kanaďanem Freddiem Lightem.
Než se stala sportovní influencerkou, pracovala jako modelka a softpornoherečka pod pseudonymem Susana Spears. O této zkušenosti v rozhovoru pro server The Star řekla: „Byla to neuvěřitelně ponižující situace.“
Pro další online magazín Huffpost uvedla: „Je to past, do které upadá spousta mladých dívek ve východní Evropě, a já se cítím velmi šťastná, že jsem přežila tuto zkušenost, protože mnoho dívek ne. Mnohé z nich se obracejí na drogy a alkohol, aby pomohly otupit bolest.“ V roce 2015 vydala společně s Jeffem O'Connellem knihu Fit za 15 minut denně. Její fitness videa si mohou fanoušci předplatit.
6.Shopaholic Nicol
- Instagram: 701 tisíc
- Youtube: 476,1 tisíc
- Facebook: 108,1 tisíc
- Twitter: 127 tisíc
- Dosah celkem: 1,412 milionu
- Vlastní jméno: Nikola Čechová
- Věk: 29 let
Shopaholic Nicol je nejúspěšnější influencerkou v Česku v oblasti kosmetiky a módy. Využívá všechny čtyři hlavní sociální sítě, ale nejúspěšnější je na instagramu, kde ji sleduje 701 tisíc lidí.
„Instagramový profil mě živí z části, protože se věnuji moderování na několika televizích a mám i další aktivity, ze kterých mám peníze. Nikdy jsem nechtěla a ani nechci, aby můj jediný zdroj byla reklama. Přišlo by mi dost krátkozraké spoléhat na jednu sociální sít, co se týče budoucnosti,“ řekla Nikola Čechová pro Blesk Zprávy.
Nicol občas zabrousí i do hudebního světa. Například její nejúspěšnější video je právě píseň Ztracená. Videoklip k ní vidělo téměř 2,7 milionu uživatelů. Na YouTube influencerka zpracovává ženskou tematiku. Točila například o menstruačním kalíšku nebo návštěvě psychologa. Úspěch mají i její cestovatelská videa.
7.Teri Blitzen
- Instagram 442 tisíc
- Youtube: 417,1 tisíc
- Facebook: 246,2 tisíc
- Twitter: 266 tisíc
- Dosah celkem: 1,371 milionu
- Vlastní jméno: Tereza Hodanová
- Věk: 19 let
Teri Blitzen začala být na YouTube úspěšná v roce 2013. Točila o módě a kosmetice. Postupně dosáhla poměrně vyrovnané sledovanosti na všech čtyřech sociálních sítích.
Zlom ovšem nastal v roce 2017, kdy se rozhodla ukončit velké komerční spolupráce a smazat ze svého youtubového kanálu všechna česká videa. Fanoušci to nepřijali příliš kladně. V současné době se Teri věnuje hlavně instagramu a živí se reklamou.
8.Stejk
- Instagram: 396 tisíc
- Youtube: 794,5 tisíc
- Facebook: 81,6 tisíc
- Twitter: 40 tisíc
- Dosah celkem: 1,312 milionu
- Vlastní jméno: Jakub Steklý
- Věk: 27 let
Stejk je hlavně Youtuber a točí několik tematických pořadů. Nejúspěšnější jsou Perly ze světa a 20 faktů o filmech a seriálech. K těm úspěšnějším někdy udělá i speciál, dočkali se například fanoušci Harryho Pottera, Marvel superhrdinů nebo Pirátů z Karibiku. Dále točí pranky a vlogy a často také ve videích odpovídá na otázky svých fanoušků.
Jeho nejúspěšnější video nazvané Vyvolávání duchů challenge vidělo 3,2 milionu diváků. Přestože jeho tvorba stojí hlavně na videích, je poměrně úspěšný i na instagramu, kde zveřejňuje spíš momentky ze svého života.
9.Fatty Pillow
- Instagram: 365 tisíc
- Youtube: 674,8 tisíc
- Facebook: 240 tisíc
- Twitter: 4,3 tisíc (nepoužívá)
- Dosah celkem: 1, 284 milionu
- Vlastní jméno: Karel Sivák
- Věk: 26 let
Showman z Třebíče začínal jako hiphoper. Později se začal orientovat na počítačové hry. Při hraní se také natáčí. Nechybí jeho specifický humor a nebojí se i vulgarit.
Patří k těm komediantům, kteří pro to, aby pobavili svoje publikum, udělá téměř cokoliv. Polije se jogurt, spořádá brambůrky na posezení, řve i rapuje. Velmi úspěšná videa jsou i ta, ve kterých vystupuje jako host jeho matka. Jeho nejúspěšnější video je rapový hit Kontroverzní, který vidělo téměř 5,7 milionu diváků.
10.Anna Sulc
- Instagram: 614 tisíc
- Youtube: 434 tisíc
- Facebook: 53,3 tisíc
- Twitter: 145 tisíc
- Dosah celkem: 1,246 milionu
- Vlastní jméno: Anna Šulcová
- Věk: 20 let
Influencerka Anna Sulc založila svůj kanál už v roce 2011. Úspěšnou se ale stala až kolem roku 2015. Anna se věnuje módě a kosmetice, ale točí i videa o vztazích. Jedno z jejích nejúspěšnějších videí je například příprava na její maturitní ples.
Nejvíce diváků, přes 2 miliony, ovšem vidělo její video nazvané Co (některé) holky dělají, když se jim někdo líbí. Sama autorka uvádí, že už video nahrává podruhé, protože ho kvůli komentářům v minulosti smazala. Pravděpodobně by jinak mělo ještě větší dosah.
11.Sejroška
- Instagram: 34,2 tisíc
- Youtube: 67,1 tisíc
- Facebook: 27,3 tisíc
- Twitter: 1,1 tisíc
- Dosah celkem: 129,7 tisíc
- Vlastní jméno: Lucie Schejbalová
- Věk: 31 let
Sledující pravděpodobně po volbách do Evropského parlamentu narostou youtuberce Sejrošce. Ta vedla do voleb hnutí Ano, vytrollíme europarlament.
Do Bruselu se sice recesistická strana Ano, vytrollíme europarlament nedostala, ale jistý úspěch slaví. Se 1,56 procenty hlasů jí náleží peníze od státu na financování kampaně. Příspěvek dostanou všechny strany, které překročí 1 % hlasů. Strana Ano, vytrolíme europarlament získala 1,1 milionu korun.
Na sociálních sítích se Sejroška nejvíce proslavila svým videem Mejkap tutoriál 5 - Svatební líčení, které vidělo více než 554 tisíc diváků. Zatímco většina YouTuberek nebo influencerek bere líčení a módu vážně, tato jednatřicetiletá žena si z něj dělá srandu a její videa jsou recesistická.
12.Z Facebooku zmizeli
Instagram používají spíše ženy, protože se zde lépe propaguje móda a kosmetika. Na YouTube zase více frčí počítačové hry nebo videa o filmech a seriálech. Každý influencer kombinuje tyto sociální sítě podle svého.
Obecně platí, že facebook je u mladých lidí spíše na ústupu. Proč ho influenceři přestávají používat, vysvětlil David Růžička z marketingové agentury, která se zaměřuje na spolupráci s influencery.
„Těch důvodů je více, ale jako hlavní vidím dva. Zaprvé facebook uměle limituje dosah příspěvků, takže je pro influencery těžké oslovit celé své publikum bez toho, aniž by za to platili. Zadruhé instagram je způsobem konzumace obsahu bližší mladým lidem, kteří tvoří většinu jeho uživatelů.“
To potvrzuje i další odborník na digitální marketing Václav Blahout. Podle něj je to tím, že je facebook největší sociální sítí a dochází zde k přetlaku obsahu. Je ho více, plocha obrazovek se ale nemění.
„Proto musí sociální síť více a více zasahovat algoritmus a doručit uživateli obsah, který je pro něj co nejvíce relevantní. Ve výsledku to znamená, že se k jednomu člověku nedostane všechen obsah od svých přátel nebo stránek, které sleduje. Organický dosah na facebooku se nyní pohybuji v mezích 4-8 % a rozhodně neroste, naopak s příchodem nových uživatelů dále klesá.“
Facebook má také obchodní záměr a chce tedy monetizovat i reklamu na platformě. Instagram je jako o poznání mladší platforma ve výhodě. Organický dosah se tu běžně pohybuje mezi 20-30 %.
Kdo je sakra Lucka