Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Nová teorie o MH370: Za záhadné zmizení může kapitán, nebyl v kokpitu

Autor: Darina Jíchová - 
7. července 2019
18:41

Americká letecká reportérka představila další teorii o letu MH370 malajsijské společnosti Malaysian Airlines, který beze stopy zmizel 8. března 2014. Záhada Boeingu 777 se řeší už 5 let a pořád není jasné, co se s letadlem a 239 lidmi na jeho palubě stalo. Stroj letěl na pravidelné lince Kuala Lumpur-Peking, zhruba 40 minut po startu se odklonil od svého kurzu a následně zmizel z radarů. Nejnovější hypotéza ukazuje, že za všechno může chyba pilota, třiapadesátiletého Zaharieho Ahmada Šáha, uvedl deník Daily Express.

Spisovatelka a investigativní novinářka Christine Negroniová se podílela na vyšetřování největší letecké záhady v historii. Američanka měla možnost nahlédnout do všech důkazů, které se podařilo nashromáždit, podle ní byla pozornost věnována hlavně změně trasy letadla, které se stočilo nad malajsijským ostrovem Penang a vydalo se na jih Indického oceánu.

Zmizení letu MH370 je největší záhadou v letecké historii. Na snímku jeden z mála kusů trosek, které se našly. Zmizení letu MH370 je největší záhadou v letecké historii. Na snímku jeden z mála kusů trosek, které se našly. | Reuters

Chyba pilota při hlášení

Negroniová se domnívá, že nové stopy by mohla nabídnout konverzace mezi pilotem Šáhem a dispečerem, ke které došlo 11 minut před tím, než letadlo zcela zmizelo. „Letadlo poslalo rutinní krátkou zprávu o své poloze skrz systém ACARS, který se používá mezi letadly a pozemními stanicemi,“ vysvětlila novinářka.

„K odeslání může dojít automaticky, nebo zprávu může poslat pilot manuálně, pokud se děje něco, co potřebuje okamžitou pozornost řídící věže. Automatické záznamy o poloze a kvalitě letu chodí u Malaysian Airlines každých 30 minut,“ doplnila Negroniová. „Automatický záznam z MH370 byl naplánovaný na 1:07 tamního času, nicméně Šáh ještě před tím zavolal leteckému dispečeru a při hlášení udělal chybu,“ tvrdí Američanka.

„Řekl jim: Tady let 7370, udržujeme kurz tři-pět-nula. Chyba let je číslo 370. Jako odpověď dostal: Malaysian Airlines 370 kontaktujte věž Ho Či Minova Města. Šáh odpověděl: Dobrou noc,“ zrekapitulovala Negroniová. Hovor nechala zanazylovat. „Pilotův hlas je klidný, nejeví žádné známky toho, že by bylo s ním nebo s letadlem něco v nepořádku,“ uvedla odbornice.

K kokpitu nechal nezkušeného kopilota

Negroniová spekuluje o tom, že následně Šáh opustil kokpit, podle ní si šel „odkočit na záchod“, nebo si „udělat čaj“. Právě v jeho nepřítomnosti mělo dojít k prudkému poklesu tlaku na palubě. Nezkušený kopilot Fariq Hamid situaci nezvládl, následkem poklesu tlaku stejně jako ostatní lidé na palubě ztratil vědomí a bezbolestně zemřel. Stroj řídil autopilot, dokud mu nedošlo palivo, pak se zřítil do moře.

Verze Negroniové se řadí mezi další teorie o tom, co se s letem MH370 mohlo stát. Mnoho soukromých vyšetřovatelů se domnívá, že Šáh s letadlem havaroval záměrně, protože trpěl depresemi a rozhodl se spáchat sebevraždu. Další verze tvrdí, že letadlo unesli teroristé a buď se s ním zřítili do moře, nebo s ním někde přistáli.

Se záhadou se pojí i několik kospiračních teorií, ty nejpopulárnější tvrdí, že letadlo nechal sestřelit ruský prezident Vladimir Putin, případně severokorejský diktátor Kim Čong-un. Objevují se i domněnky, že stroj omylem „sundala“ malajsijská armáda. Oficiální vyšetřování však nepřineslo žádné závěry, z letadla se našlo jen pár kusů trosek, a to na ostrově Réunion, tedy na úplně jiném místě, než se původně vyšetřovatelé domnívali.

 

Zobrazit celou diskusi