Nový pojízdný „fešák“ nápadný jak svými technickými specifiky, tak i designem, o výrazném zdobení karoserie nemluvě. V pondělí 22. července se Pražanům poprvé představil nový hybridní autobus Solaris Urbino 12 Hybrid, který bude nyní DPP dva měsíce zkoušet na vybraných linkách. Dlouhý je 12 metrů, ač nízkopodlažní, vysoký je něco málo nad 3 metry. Najednou se v něm může svézt až 102 cestujících. 

Modernost tkví v ekologii

„Naší dlouhodobou vizí je, aby dopravní podnik testoval nové technologie a měl k dispozici nejmodernější autobusy, které jsou na trhu,“ vysvětlil náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě). Podle něho nově testovaný vůz disponuje řadou výhod. „Jeho provoz je méně náročný a měl by být i levnější. Oproti autobusům jen na naftový pohon je také tišší. Z hlediska vybavení je potom komfortnější. Samozřejmě produkuje nižší emisní zátěž,“ vyjmenoval náměstek.

Jeden ze tří možných

Nyní zkoušený hybridní autobus je jedním ze tří typů, které dopravní podnik letos testuje. Zkraje roku už totiž zkoušky v pražských ulicích podstoupil nízkopodlažní kloubový „hybrid“ značky Volvo. A za měsíc by kromě zmíněného solarisu měl Prahu křižovat také hybridní autobus značky Iveco. Z nich se potom bude rozhodovat, které autobusy toho typu by pro Prahu byly ideální.

„Tento autobus má malinko jinou hybridní technologii oproti testovanému volvu, i oproti plánovanému testovanému ivecu. V reálných provozních podmínkách na reálných linkách si potřebujeme ověřit především ekonomiku provozu,“ sdělil generální ředitel DPP Petr Witowski. „Hybridní autobusy oproti těm konvenčním jsou z hlediska pořizovací ceny pochopitelně dražší. My proto musíme mít jistotu úspory z hlediska provozních nákladů, ať už se týče servisu, nebo spotřeby nafty.“
Video
Video se připravuje ...

Dopravní podnik hl. m. Prahy přes léto testuje nový hybridní autobus. Pokud obstojí, mohl by už v příštím roce brázdit Prahu hromadně. David Zima

„Testy si ověřujeme, jaké jsou nároky na provoz, respektive jak náročný by byl i provoz těchto hybridních autobusů,“ doplnil náměstek s tím, že se jedná o dlouhodobou strategii hlavního města, která preferuje právě hybridní autobusy či elektrobusy, kterými se již dnes Pražané svezou z Libně do Letňan.

Výhodou podle Witowského i oproti elektrobusům s dynamickým dobíjením je, že dopravní podnik kvůli hybridním autobusům nemusí zvláště modernizovat a rozvíjet speciální zázemí. Například v případě elektrobusů to jsou dobíjecí stanice a speciálně zbudované troleje. „Na tento typ autobusu nepotřebujeme žádné zásadní investice do infrastruktury. Z hlediska údržby s ním lze zacházet jako s běžným konvenčním autobusem,“ uvedl.

Jak „hybrid“ funguje?

Částečně využívá naftový pohon, ale daleko více využívá kondenzátory umístěné na střeše,“ vysvětlil pro Blesk.cz Roman Zdráhal, ředitel společnosti Solaris Czech. Kondenzátory podle něho pracují zejména při startování autobusu, kdy se při využití běžného naftového motoru spaluje nejvíce emisí. Zároveň díky nim není třeba, aby motor běžel po celou dobu jízdy. Díky tomu se odhaduje snížení emisí uhlíku o zhruba 20-30 %. „Oproti elektrobusům není třeba kondenzátory dobíjet v elektrostanici nebo z trolejí, protože se dobíjejí při brzdění nebo v rámci využití spalovacího motoru.“

Ledy se pohnou za dva roky nejdříve

Pozvolná obměna vozového parku směrem k ekologičtějším dopravním prostředkům by podle Scheinherra měla nastat až po roce 2021. Do té doby má město smlouvu se společností SOR Libchavy, které do Prahy dodává stávající autobusy. „Samozřejmě je to jen odhad. Vše musí projít řádnou soutěží, která by měla nastat už v příštím roce, a teprve poté by obměna vozového parku směrem k větší ekologičnosti mohla nastat v širším měřítku,“ uvedl náměstek s tím, že každý rok do vozového parku v rámci obměny přibývá řádově zhruba 100 autobusů, a už příští rok by mezi nimi mohly být i „hybridy“.

Kdy a kudy se jím svezete?

Dopravní podnik hodlá nasadit jediný testovaný kus hned na pěti autobusových linkách, nejčastěji v jihovýchodní části hlavního města. V rámci linky 133 bude křižovat mezi Florencem a Sídlištěm Malešicemi, v rámci 165 bude jezdit mezi Zbraslaví a Hájemi. Na lince 175 bude jezdit mezi Florencem a Hájemi, dále v rámci linky 207 mezi Staroměstskou a Ohradou, a nakonec při lince 213 bude jezdit mezi Želivského a Nádražím Uhříněves. Kdo se jím bude chtít cíleně svézt, ten si může jízdní řád vyhledat přímo na stránkách dopravního podniku.

Fotogalerie
27 fotografií