Na první pohled nesmyslný počet zábran se příliš nezamlouvá místním. „Štve mě, že někdo dokáže v historické zástavbě vybudovat tak hnusné dopravní opatření s kombinací bílých pruhů, žlutočerných betonových zábran, zelených baliset, šedých betonových kostek a zpomalovacího prahu,“ napsal na sociální síť například Jaroslav B. 

Levné a snadné

Balisety jsou snadným opatřením. Stačí pouze v daném místě vyvrtat díru, ke které se sloupek přišroubuje. V Česku jich je mnoho, protože jsou velmi levné. Na jejich umístění navíc není potřeba stavební povolení.

Jedna stojí asi tisíc korun. Instalace ani odstranění nic nestojí. Se stavbou je to domluvené flexibilně. V případě potřeby se balisety budou přidávat či odebírat,“ vysvětlil Blesku radní pro dopravu Prahy 7 Ondřej Mirovský (40, Zelení). Rekord drží ale nejspíš Mělník, kde před pár lety bylo na jedné z křižovatek přibližně 100 těchto sloupků

A proč je nainstalováno tolik zábran na Letné? „Naší snahou je maximální bezpečí těch nejslabších, tedy chodců, a k tomu jsou balisety nejrychlejší řešení, neboť nechceme čekat všude na stavební úpravy, které trvají tři a více let od zadání,“ dodal Mirovský. Podle něj jde o dočasnou situaci, kdy se balisety mohou odstranit. V budoucnu by rád žlutočerné betony nahradil šedými kostkami.

Uzavřená ulice

Zátarasy navíc uzavřely vjezd ze Strojnické do Veletržní. Řidiči tak mohou odbočit pouze do Umělecké nebo vjet na Veletržní dříve, ulicí U Studánky, která je nově obousměrná. „Je to kvůli úpravě zastaralé světelné signalizace, kdy se komplikovaná pětiramenná křižovatka se dvěma semafory zjednodušila jak pro chodce, tak pro auta,“ řekl Mirovský.

Chyba v dokumentaci

S pěti zelenými překážkami na křižovatce ulice Veletržní s Haškovou nesouhlasí ani Mirovský. „Přesně těchto pár balisetů jsem v tomto projektu rozporoval a požádal o odstranění z projektu, projektant mi potvrdil, že v poslední verzi nejsou, asi se stala chybka v předání aktuální dokumentace,“ vysvětlil s tím, že se postará, aby z místa zmizely. 

Dopravní expert: Je to optická překážka

Balisety jsou duté a ohebné. Opticky zužují prostor tak, že řidiče zpomalují a zabraňují jim vjet na určitá místa. Když do překážky narazí, tak to autu neudělá takovou škodu na rozdíl od trubky nebo roury. Může to maximálně promáčknout blatník. Je to opravdu spíše optická překážka, která je barevně řešena tak, aby byla co nejlépe viditelná. Občas bývá umístěna dočasně, v některých případech i nastálo jako například varování před ostrůvkem,“ řekl Blesku dopravní expert Jan Pechout.

Víte, že…

…baliseta je směrový sloupek, který se používá při usměrňování provozu a pro zdůraznění podélné čáry souvislého vodorovného dopravního značení?

Fotogalerie
19 fotografií