Tunel, kterým řidiči projedou přibližně za minutu a čtvrt, prochází pod vrchem Mrázovka a Pavím vrchem a skládá se ze dvou tubusů. Celková délka levého tubusu je 1298 metrů a pravého 1264 metrů, šířka vozovky činí 11,5 metru a volná šířka tunelu 13,48 metru.

Nechtěli ho

Tunel byl plánován již od 80. let jako součást vnitřního okruhu Prahou. Jeho ražba byla zahájena na konci roku 1998. Původně měl být tunel hotov již v září 2001. Opakovaná odvolávání ekologických aktivistů, kteří zastávali názor, že stavba vážně poškodí prostředí v jejím okolí, ale výstavbu zkomplikovala a také prodražila. Původně měl tunel stát 4,5 miliardy korun, nakonec se jeho cena vyšplhala až na sedm miliard.

Bezpečnost nade vše

Mrázovka patří k nejbezpečnějším evropským tunelům. Je vybavena speciálním detekčním systémem, který umí přesně lokalizovat místo požáru. V takovém případě se vypne celkové větrání tunelu a speciálními klapkami, které jsou ve stropu každých 20 metrů, bude možné odsávat kouř. Po stranách tunelu byly pro případ požáru zbudovány „SOS světničky“, které mají protipožární dveře, telefon a vlastní odsávání. Emise jsou přes vzduchotechniku vyvedeny do šachty, která ústí na Pavím vrchu.

Tunel Mrázovka je důležitou součástí městského okruhu, společně s nedalekými Strahovským a Zlíchovským tunelem. Na tyto tři tunely navázal v roce 2015 tunelový komplex Blanka, který doplnil tunelové spojení na levém břehu Vltavy západní částí městského okruhu.