Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Češi podlehli slevám a akcím. „Plýtváme pro dobrý pocit,“ tvrdí expert

Tomáš Formánek v Epicentru Blesku o slevové politice v ČR
Tomáš Formánek v Epicentru Blesku o slevové politice v ČR  (Autor: blesk.cz)
Autor: mav - 
7. ledna 2020
05:25

Zhruba padesát procent zboží nakoupí Češi ve slevě. V tomto ohledu jsme podle Tomáše Formánka, odborníka na řízení dodavatelských řetězců, světový unikát. Zatímco okolní státy drží něco jako dlouhodobě sníženou cenu, u nás obchody sází na vyšší regálové ceny a červené značky signalizující slevu. Tento mechanismus zákazníky nutí nakupovat do zásoby věci, které mnohdy ani nestihneme zužitkovat.

„Slev má být jako šafránu, mají být něčím výjimečným. Řetězce nás v nich naučily nakupovat, a teď už nevědí, jak z toho couvnout,“ popisuje Formánek s tím, že ukázkovým příkladem jsou obchody s potravinami: „Ročně se vytiskne okolo čtyř miliard akčních letáků na desetimilionovou malou zem. Nakupujeme zboží s červenými značkami pro dobrý pocit.“

Video  „Slev má být jako šafránu, syslíme a plýtváme pro dobrý pocit,“ říká odborník na zásobování firem.  - Markéta Volfová, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

Zároveň podotýká, že jde jen o marketingovou iluzi: „Tady v Čechách naprostá většina řetězců drží cenovou strategii na vysokých regálových cenách.“ Výraznou slevou se tedy pak snaží nalákat spotřebitele. „Zatímco okolní státy mají něco, čemu se říká dlouhodobě snížená cena a s tou my se poměřujeme. Není u nás dráž a nebude, pouze se hraje se špatnými hodnotami.“

Tím, že nás obchodníci zahlcují slevovými akcemi, nutí nás podle Formánka k syslení zboží, které mnohdy ani nespotřebujeme: „Třetina potravin, které české domácnosti nakoupí, skončí neotevřená na skládce. Spoustu věcí se tak zcela zbytečně vyrobilo, převezlo, prodalo a vyhodilo.“

Není přitom ničím výjimečným, že na nesmyslných akcích prodělávají i samotní obchodníci: „Například Kofola kdysi přiznala, že zvolila špatnou promo akci, která dostala značku na tři kvartály do ztráty. Jenom díky tomu, že se dohodla s řetězcem, že nasadí trvale nižší cenu. Ve výsledku to konkurenční značky vzaly jako bernou minci a taky začaly zlevňovat,“ dodává Formánek.

 

 

 

 

 

zlymikes ( 7. ledna 2020 06:03 )

zase nějaký odborník, když to lidem vyhovuje tak ať takhle nakupují. Nebo to má být další "demokratické" řízení činnosti obyvatel?

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa