Macronová s monoklem a zbitá Merkelová: Fotky italského umělce šokovaly svět
Ulice Milána zaplnily portréty slavných zmlácených žen, ze zdí na lidi shlíží například francouzská první dáma Brigitte Macronová s modřinami a nateklou tváří, někdejší první dáma Spojených států Michelle Obamová s monoklem nebo německá kancléřka Angela Merkelová s přeraženým nosem. Jedná se o unikátní kampaň proti násilí na ženách „Jen proto, že jsem žena“, kterou představil italský umělec AleXsandro Palombo (45), informovala stanice France24.
„Násilí na ženách je světový problém, který se týká každého bez ohledu na rasu, třídu nebo vyznání,“ stojí na plakátech. Palombo na nich zvěčnil současné nejslavnější a nejvlivnější ženy politického světa, mimo Macronové, Obamové a Merkelové použil tvář nejmladší demokratické kongresmanky v dějinách USA Alexandrie Ocasiové-Cortezové, americké exministryně zahraniční Hillary Clintonové, barmské vůdkyně a nositelky Nobelovy ceny Aun Schan Su Ťij nebo lídryně indické opozice Sonii Gándhíové.
„Chci ukázat horor, který se dotýká milionů žen po celém světě, mým záměrem je odsoudit násilí na ženách, zvednout povědomí o tomto tématu a dosáhnout nějaké skutečné akce ze strany vlád a politiků,“ uvedl Ital ve svém oficiálním prohlášení ke kampani. Pouliční umění je podle něj nejsilnějším prostředkem, jak k problematice přilákat pozornost.
Umělec proti násilí na ženách vystupuje dlouhodobě
„Jsem obětí domácího násilí. Dostávám menší plat. Prošla jsem si obřízkou. Nemám právo oblékat se, jak chci. Nemůžu si vybrat, za koho se provdám. Byla jsem znásilněna,“ to jsou věty, které plakáty doplňují. Obličeje slavných žen kromě modřin nesou i tržné rány nebo stopy po škrcení.
Umělec a aktivista Palombo se proslavil barvitými satirickými kresbami, které reflektují sociální a kulturní problémy současnosti. Mezi jeho neslavnější počiny patří sbírky „Postižené Disney princezny“ nebo „Simpsonovi jdou do Osvětimi“. Proti násilí na ženách vystoupil už v roce 2015, kdy u příležitosti Mezinárodního dne žen spustil na twitteru kampaň #BriefMessage, tedy Kalhotková zpráva, kdy vyzval, aby lidi popsali své spodní prádlo se vzkazy odmítající násilí.
Proč jenom jako.