Telekomunikační služby v Česku poskytuje zhruba stovka nejrůznějších firem, které někdy mají takové obchodní podmínky, že zamotají hlavu i kovaným právníkům.

Jak se v té džungli vyznat?

Vše si spočítejte

Nejdřív si zjistěte, kolik provoláte a prodatujete, abyste nakonec neplatili za něco, co nevyužijete. Stačí si vzít k ruce vyúčtování z poslední doby a vypsat si na papír, kolik minut jste celkem provolali do vlastní sítě, kolik do ostatních sítí, kolik SMS jste poslali a kolik MB dat prosvištěli na internetu.

Mgr. Lukáš Zelený
Autor: archiv

Srovnejte nabídky

Pro srovnání nabídek operátorů využijte internetové srovnávače a určitě použijte hned několik z nich. Výsledky jejich práce se totiž mohou i podstatně lišit. Jedním z nich by rozhodně měl být srovnávač sdružení dTest (www. dtest.cz/tarify), který upozorňuje i na problematická znění obchodních podmínek.

Prověřte smlouvy

U nabídek, které se vám budou zamlouvat, si zjistěte, jestli se jedná o smlouvy na dobu určitou či neurčitou a případně, jaké jsou sankce za předčasné odstoupení od smlouvy. Novela zákona sankce od 1. dubna letošního roku téměř zruší, tak ať se na poslední chvíli neupíšete k něčemu, co nepůjde zrušit.

Jde to i bez sankce

U smlouvy na dobu určitou nesmí výpovědní doba překročit 30 dní a výše sankce 1/5 součtu měsíčních paušálů. Podle smlouvy si ji spočítejte. V případě, že se vám sankce nevyplatí, vyčkejte do konce smluvního období, nebo na změnu obchodních podmínek. Pak můžete odstoupit od smlouvy bez sankce.

Převod není problém

Starý operátor vám při převodu vystaví tzv. kód ČVOP platný 60 dní, během nichž si s novým operátorem dohodnete datum převodu. Přenos čísla nesmí trvat déle, než 10 dní. Nedostupní budete jen v předem domluvený den od půlnoci do šesti ráno.