Přijde Láďa Hruška o kšefty? Politici chtějí reklamám na půjčky „zatnout tipec“
Reklamy na půjčky „leží v žaludku“ lidovcům i komunistům. Je jich prý kolem nás moc a hlavně nabádají lidi k tomu, aby si půjčovali víc, než by měli. Ve Sněmovně jsou tak připravené dva návrhy, které by reklamy, na kterých si přivydělává třeba i televizní hvězda Láďa Hruška a mnoho dalších známých tváří, zakázaly. Nesměly by se objevovat v televizi, v rádiu, v novinách ani na internetu. Výjimku by dostaly pouze úvěry na bydlení.
„Až 500 000 Kč Vám vyplatíme do 2 dnů. Nikoho nelustrujeme, vyplatíme i exekuce,“ píše se v reklamě, jejíž tváří je herec Martin Dejdar. Firma, se kterou se spojil, slibuje výhodný úrok a půjčuje až pět milionů.
„Cože, půjčíte mi peníze zadarmo?“ ptá se s předstíraným údivem v další reklamě na jinou společnost někdejší reportér Láďa Hruška. Jde navíc také o firmu, která se specializuje na nebankovní půjčky. To znamená, že půjčí prakticky každému.
Oproti tomu banky si předtím, než někomu půjčí, zjistí, jestli dotyčný nemá jiné dluhy a jestli je vůbec schopný peníze splatit. Kontrolují třeba i jeho majetek nebo příjmy.
To i proto, aby nedošlo k tomu, že se dotyčný z půjček nikdy lidově řečeno nevyhrabe. Na banky pak dělají reklamu mnohé další celebrity, namátkou třeba herci Marek Taclík a Marie Doležalová.
Těm všem možná brzo kšefty skončí. Poslanci by chtěli reklamy na půjčky úplně zrušit. Nechtějí je vidět nejen na televizních obrazovkách, ale ani v novinách, na internetu, nebo slyšet v rádiu.
„V situaci, kdy je v České republice vysoká zadluženost s důsledky vysokého počtu exekucí, se jeví jako potřebné tento druh reklam zásadním způsobem omezit,“ uvádí komunisté, kterým nejvíc vadí televizní reklamy, ke svému návrhu.
„Chceme omezit, co se valí z online prostoru internetu a televizí na občany,“ pokud by zákon platil jen na televizní vysílání a ne na internet, nemělo by to podle jednoho z předkladatelů návrhu poslance Marka Výborného (KDU-ČSL) smysl.
Reklamy jsou „útok“, míní Výborný
Poslancům vadí hlavně ty reklamy, které nabádají lidi k tomu, aby si peníze půjčili třeba i bez pořádné rozvahy. „Jde nám o to, abychom minimalizovali v uvozovkách útok formou reklamy na veřejnost, na lidi,“ vysvětlil Výborný.
„Protože když se dneska podíváte, to platí pořád, tak nějakých šedesát sedmdesát procent reklamy se skutečně týká reklam na spotřebitelské úvěry, na různé mikropůjčky a podobně,“ podotkl pro Blesk Zprávy bývalý šéf lidovců.
Slibují si, že jejich návrh pomůže v boji proti extrémnímu zadlužování Čechů. „Ten návrh vznikl v době, kdy jsme tady měli na stole a probírali jsme velmi intenzivně novelu insolvenčního zákona, tedy zákona o oddlužení,“ dodal Výborný. Novela insolvenčního zákona platí už téměř rok.
Návrh je proti půjčkám na dovolenou a Vánoce
Právě reklama, ve které figuroval herec Dejdar, otevřeně říká, že půjčí i lidem v exekuci. To ale vetšinou problém vůbec neřeší, spíš naopak. Lidé pak splácí jednu půjčku druhou.
„Půjčují si na dovolenou, na Vánoce nebo podobné věci, které potom skutečně vedou k té spirále, kdy se člověk dostává do té dluhové pasti,“ vysvětlil záměr návrhu, který předložil společně s Pavlem Bělobrádken, Janem Bartoškem a Jiřím Miholou.
„Byl bych rád, kdyby se to projednalo, protože to tady leží už skoro dva roky,“ přiznal někdejší předseda KDU-ČSL Marek Výborný. Chtěl by, aby se o tématu diskutovalo alespoň ve výborech.
Vláda k oběma návrhům dala neutrální stanovisko, to obvykle v praxi znamená, že návrh má šanci projít, je ale potřeba upravit a částečně přepracovat. Ministrům se nelíbilo zejména to, že poslanci komunistické i lidové strany nedoložili dost podkladů pro svá tvrzení.
„Předkládaný návrh vychází z toho, že omezením nebo úplným vyloučením šíření určitých informací k adresátům dojde ke změně jejich rizikového jednání, tento předpoklad však není v předloženém návrhu nijak fakticky doložen,“ napsali do svého stanoviska. Důležitější je podle vlády, aby měli lidé dostupné informace a byli schopni je vyhodnotit.
Vláda také poslance upozornila, že jejich návrh by mohl omezit hospodářskou soutěž. Také ale poukázala na fakt, který poslanci opomněli. Nelíbí se jí, že by kvůli stopce na výrobu a šíření reklam měl stát nižší příjmy z daní.
Výjimku mají hypotéky
Půjčky na bydlení by se ale v případě, že by návrh prošel, dál v televizi i všude jinde objevovat mohly. „Úvěry na bydlení řeší problém toho člověka, nebo té rodiny, která si potřebuje pořídit bydlení, takže tam nepředpokládám, že je to nějaký nezodpovědný člověk, který vytlouká klín klínem,“ odůvodnil Výborný.
Výjimku mají úvěry na bydlení i v návrhu KSČM. Podle autorů jsou hypotéky pro lidi nutné. Je prý prospěšné, aby měli k dispozici vlastní bydlení.
Úplná zhovadilost reklam: dítě kouká na pohádku, v tom reklama na hračku s otázkou: Ty to ještě nemáš???? Reklamy na půjčky: 1. na ni musím mít, 2. je lepší žít bez nich, 3. po revoluci nám tloukli, že je to běžný standart na západě
V době ekologické zkázy ještě zbytečně prosazovat reklamy na úplné nesmysly, to je neúcta k předkům, kteří nám odkázali nádhernou vlast, neúcta k potomkům, kterým neodkážeme nic, leda dluhy!!!!!...a zdevastovanou krajinu a prázdno v hlavě!!! Pryč s reklamami!!!!! Pozdě, ale přece!!!!!!!!!