„V roce 1936 se Francouz Hippolyte Delimal pokusil sestavit mimořádně levný a úsporný vůz, který měl jezdit rychlostí až 40 km/h a dal mu jméno La Carabe, což je v překladu Brouk,“ řekl Martin Prokop z renovátorské dílny.

Ještě toho roku představil svůj výtvor na mezinárodní výstavě vynálezů v Paříži, ale nikoho z investorů nezaujal. I proto byly vyrobeny jen dva prototypy, které se však nedochovaly. Posledním hřebíkem do rakve výroby byl počátek II. světové války. Až do teď…

Video
Video se připravuje ...

Vozítko Le Carabe v muzeu v Nashville v USA lanemotormuseum.org

Zakázku na výrobu dvou kopií si zadalo Lane Motor museum Jeffa Lanea v Nashvillu. „Od Jeffa Lanea, se kterým se známe už delší dobu, jsme získali pár fotografií a také dokumentaci, která se našla ve Francii. Toto je druhý projekt, který pro muzeum vyrábíme,“ popsal Prokop.

Karoserii vyrobili dřevomodeláři

Po roce práce, do níž se zapojili i dřevomodeláři, čalouník či obráběči kovů už vozítko vypadá tak, jako před osmdesáti čtyřmi lety. „Už chybí jen drobnosti a lak, zhruba do dvou měsíců by mohlo být hotovo,“ dodal Prokop.

Poté vozítko pocestuje do Nashvillu, kam už v červenci posílali hotový první podobný vůz, jen ve verzi kabriolet. Kolik by stála výroba minivozítka nadšence, který by si chtěl vůz vyrobit dnes sám v garáži? „Jen čistě náklady na potřebné díly a motor odhaduju tak na dvacet třicet tisíc korun. Ale počítat se musí i se spoustou hodin práce,“ sdělil Prokop.

La Carabe z Frenštátu

Vůz váží kolem sta kil a „zaparkovat“ jej postavením na zadní část vertikálně zvládne jedna osoba. Motor má obsah 90 ccm3, ten původní francouzský byl 175 ccm3. Řidič vysoký 180 cm se dovnitř nasouká jen těžko. „Jeli jsme tím maximálně 26 km/h, rychleji by to už nebylo moc bezpečné,“ řekl Marek Kratochvíl z renovátorské dílny, který na autě pracuje.