Podle zákona o silničním provozu mají řidiči nejen celou řadu povinností, ale platí pro ně i mnoho zákazů. Zejména řidiči nesmí ohrozit bezpečnost ostatních účastníků provozu, ale i chodců mimo komunikaci. Většina řidičů zná pravidla silničního provozu, která se týkají přechodu pro chodce. Vědí, že chodec má na přechodu přednost i v případě, že po něm ještě nepřechází, ale zjevně po něm přejít hodlá. Řidič ovšem podle zákona nesmí při odbočování, včetně odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci, ohrozit chodce, který se zde nachází. Řidič samozřejmě nesmí chodce ohrozit ani pokud na pozemní komunikaci vjíždí, otáčí se zde, nebo couvá. 

Na území České Republiky začala první pravidla silničního provozu platit 29. ledna 1900, kdy vešlo v platnost nařízení pro jízdu automobily a motocykly na veřejných silnicích a cestách v Království českém. Nutno podotknout, že v roce 1900 bylo v celém tehdejším Rakousku-Uhersku kolem 90 automobilů a jejich průjezd znamenal v této době pro kolemjdoucí obrovskou atrakci. Je tedy možné si představit, že doba průjezdu Prahou na přelomu století byla podobná jako dnes, ovšem ze zcela jiných důvodů.