Dva týdny, které zbývají do doby, než tramvaje vyjedou s cestujícími, využije DPP především k zácviku řidičů na tento typ vozu. Oba dva vozy, které dostaly evidenční čísla 6003 a 6004, budou jezdit především na nostalgické lince 23, která vede z Královky přes historické centrum včetně Pražského hradu a Národního divadla až na Zvonařku. Vypravovat je DPP bude výhradně z vozovny Střešovice „Oba vozy budou mít bezkontaktní terminály na nákup jízdenek, takže si cestující budou moct zakoupit jízdenku přímo ve voze, jak jsou zvyklí z běžného provozu,“ vysvětlil člen představenstva pražského dopravního podniku Jan Šurovský. 

Projekt navrácení tramvají T2 na pražské koleje navazuje na podobný projekt z roku 2017 s linkou 23, na které pro změnu jezdí mladší sestra dnes představovaných tramvají, tramvaj T3. „Protože vozy T3 jezdí na této trase každý den a najíždějí své kilometry, bylo třeba flotilu obnovit. Proto jsme zaměnili dvě T3 za tyto nově zrekonstruované T2,“ přiblížil myšlenku celého projektu Šurovský.

Tramvaje jsou z Liberce

Tramvaje T2 v padesátých letech sice vyráběla Tatra Smíchov, většina vozů byla ale určena pro město Ostrava. Po jejich vyřazení z tamního vozového parku je v roce 1996 odkoupil dopravní podnik v Liberci, kde jezdili až do roku 2018. Tehdy byl Liberecký dopravní podnik posledním provozovatelem těchto tramvají. „Nápad vrátit tramvaje T2 zpět do pražské MHD přišel ještě předtím, než poslední vůz Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou definitivně vyřadil z provozu. Jsem moc rád, že se projekt podařilo zrealizovat ve velmi krátkém čase cca 15 měsíců. Děkuji všem svým kolegům, kteří na tom spolupracovali,“ řekl Šurovský. 

Dopravní podnik také nachystal na sobotu 22. února unikátní fotopříležitost pro všechny fanoušky MHD. Obě tramvaje spolu s muzejním vozem T2, budou úplně poprvé společně vystaveny na nádvoří vozovny Střešovice, kde se nachází i muzeum MHD. Dopravní podnik připravuje pro fanoušky i řadu reklamních předmětů. „Jsem moc rád, že právě muzeum MHD máme na Praze 6. V současné době spolupracujeme větší zapojení jejich aktivit do veřejného života na šestce,“ řekl novinářům místostarosta Prahy 6 Jakub Stárek.

Historie

Tramvaje T2 byly vyvinuty v letech 1951 až 1956. Vozy byly vyráběny v pražských podnicích vagónka Tatra Smíchov (vozová skříň, podvozky) a ČKD Stalingrad (elektrická výzbroj). Od počátku byly koncipovány jako vozy, které měly sjednotit do té doby vozový park všech československých měst provozujících tramvaje. Na průkopnickou roli T2 se dnes často zapomíná, ale díky němu se podařilo vyvinout nejrozšířenější model T3, s nímž se podařil v roce 1974 proces unifikace vozového parku. Doposud jedinou pražskou památkou na tramvaj T2 byl prototyp č. 6002, jenž je od roku 1977 součástí sbírky muzea MHD. Tento vůz však může být díky velmi vysoké historické hodnotě i technickým omezením (tyčový sběrač) provozován jen za mimořádných opatření.

Fotogalerie
20 fotografií