Převýšení mezi trojanovickou částí Ráztoka a beskydským horským střediskem Pustevny je 400 metrů. „Nápad připevnit sedačky na nákladní lanovku ke svážení dřeva pochází od kanadských dřevorubců. Ale první profesionálně postavená sedačková lanová dráha nejen v Evropě, ale podle dostupných informací na celém světě, jezdila zde v Beskydech z Ráztoky na Pustevny,“ uvedla mluvčí střediska Dita Korčák Hrtusová.
80 let lanovky na Pustevny DIta Korčák Hrtusová (Pustevny.cz)
Postavena za dva roky
Výstavba původní lanovky na Pustevny proběhla v neuvěřitelně krátké době v letech 1939 až 1940. „Navíc to za extrémních klimatických podmínek, kdy mrazy dosahovaly téměř -30 °C,“ podotkla Hrtusová. První lidi dráha svezla ve zkušebním provozu 3. března 1940, hned následující den se jelo naostro.
Původní dráha byla jednou rekonstruována v roce 1956 a fungovala až do roku 1982, kdy byl provoz ukončen. Za dobu své existence svezla skoro 6 milionů cestujících.
Nástupkyně začíná níže
Její nástupkyně byla vybudována v letech 1983 až 1986. Lanovka má lehce pozměněnou trasu, je položena o něco níže v údolí.
Během jejího provozu prošla několika úpravami, ale návštěvníci se s ní vozí dodnes. Nejnovější změnou je moderní budova horní stanice lanovky spojená s restaurací z roku 2017.
Víkendové oslavy
Takové kulaté jubileum je samozřejmě potřeba patřičně oslavit! „Na nadcházející víkend chystáme bohatý doprovodný program pro celou rodinu. Budeme také krájet dort,“ uzavřela Dita Korčák Hrtusová.