Tři čtyři procenta rok co rok – zhruba takovým tempem se poslední roky zvyšují ceny nových osobních aut.

Příčin je hned několik. „V cenách se odráží stále větší základní výbava, třeba přikázaná legislativou. Jako poslední příklad můžu uvést digitální příjem rádia. Ten bude od roku 2021 povinný a od nového modelového roku, tedy u vozů vyrobených ve druhé polovině léta, budou digitální tunery součástí základní výbavy,“ začíná Jiří Rozkošný z Audi.

Dalším faktorem zvyšujícím cenu je nutnost řady bezpečnostních systémů, aby vozy mohly splňovat nové normy Euro NCAP. Například upozorňování na blížící se překážku se instaluje už i do miniaut!“ připomíná Kateřina Vaňková Jouglíčková z Kiy.

„K tomu musíme připočítat zvyšující se náklady na samotnou výrobu vozů od cen surovin po mzdové náklady, které v součtu výrazně zdražují většinu nových automobilů napříč Evropou,“ říká Aleš Novák ze Seatu.

Ne kompromisům

A pak je tady zvyšující se náročnost zákazníků, kteří mnoho dříve nadstandardních prvků výbavy dnes vnímají jako samozřejmost. Trh už neakceptuje vůz bez klimatizace, elektrického stahování oken či audiosoustavy. Také například automatická převodovka se již stává spíše standardem než výsadou,“ podotýká David Valenta z Volkswagenu.

Dále se řidiči mnohem více zajímají o bezpečnost. „A to jak pasivní, tak aktivní - a nehodlají v této otázce dělat jakékoli kompromisy. Což znamená maximální bezpečnostní výbavu již v základní výbavě a velké investice do vývoje při konstrukci karoserie tak, aby plnila nejpřísnější požadavky doby. Platí to v malých i velkých vozech bez rozdílu. V neposlední řadě se pak do ceny odrážejí povinné prvky výbavy, mezi něž patří třeba nouzové volání e-call,“ dodává David Valenta.

Zaklínadlo: emise

Ale nebudeme si nic nalhávat, za zdražováním v posledních měsících stojí především přísné emisní limity,“ odkrývá Libor Beneš z Fordu.

Ty dělají výrobcům nových vozů zdaleka největší vrásky. Podle emisní regulace Evropské komise musejí v letošním roce automobilky dodávající vozy na evropské trhy snížit emise CO2 v průměru o 21 % na jeden automobil v porovnání s rokem 2018.

Co to znamená? Auta v Česku musejí buď zdražit o desítky tisíc korun, anebo se musejí automobilky vzdát velké části ročních zisků. „Třeba škodovky budou muset snížit emise o dvacet procent, Hyundai dokonce o 24 %,“ říká analytik České spořitelny Radek Novák.

V případě, že by automobilky emisní limity u nově vyrobených vozů do konce roku nesnížily, hrozily by jim obří pokuty. Například kdyby na trh uváděly vozy produkující stejné množství emisí jako v roce 2018, musely by na pokutách Evropské komisi zaplatit 36 miliard eur. „Většinu evropských automobilek by to stálo značnou část ročního zisku. Domácí výrobci by na tom byli ještě o něco hůře. Například Škoda by musela odepsat sto deset procent provozního zisku a celosvětový čistý zisk Hyundaie by klesl skoro o sto dvacet procent,“ vypočítává Radek Novák.

Co to udělá  s Českem…?

Aktuální cestou, jak se vyhnout pokutám a na niž automobilky vsadily, je masivní posilování elektromobility. Její rychlý nástup, který se letos projevil ve skokovém nárůstu registrací elektrických a hybridních aut ve statistikách Svazu dovozců automobilů, bude mít zásadní vliv na celý český automobilový průmysl. A to nejen na konečné výrobce osobních vozů působící v Česku, ale rovněž dodavatele. „Vliv totiž pocítí zejména výrobci dílů, jež jsou součástí spalovacích motorů a hnacího ústrojí vozidel. Tyto díly totiž v osobních vozech u elektromobilů nahradí elektromotory a baterie, které v současné době automobilky nakupují převážně od asijských výrobců,“ upozorňuje Radek Novák.

… Nepoloží ho to

Nahrazování klasických pohonů elektromobilitou může ohrozit nemalou část subdodavatelů. Celkový vliv na domácí průmysl se bude odvíjet i od toho, jak dokážou domácí firmy nacházet nové příležitosti právě v oblasti elektromobility.

Pokud by se automobilkám v příštích letech nepodařilo prodeje elektromobilů rozjet, ať už z technických důvodů, nebo kvůli nedostatečnému zájmu zákazníků, nebude to podle čerstvé analýzy České spořitelny pro domácí ekonomiku velká katastrofa. „Poklesem výroby aut v celé Evropské unii o deset procent by česká ekonomika skrze nižší přímé i nepřímé vývozy aut a dílů přišla „jen“ o 43 miliard korun. Celkový vliv na ekonomiku by byl 0,6 HDP,“ shrnuje hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.

Průměrné emise nových osobních aut podle značek

Tesla 0,0,
Toyota 102,4,
PSA 108,6
Renault 112,6
Suzuki 114,5
Nissan 114,6
Seat 117,6
Škoda 118,3
VW 121,1
Kia 121,1
Mitsubishi 121,6
Ford 122,1
Hyundai 124,3
Fiat/Chrysler 124,8
Opel 126,3
Honda 127,1
BMW 128,8
Audi 129,5
Mazda 134,5
Daimler 135,4
Jaguar/Land Rover 155,9
Porsche 182,0