Praktičtí doktoři radí po telefonu. Předseda promluvil o nákaze i ochranných prostředcích
Většina vyšetření u praktických lékařů nyní funguje formou konzultace na dálku. Podle předsedy Sdružení praktickych lékařů Petra Šonky by se ani v tomto režimu nemělo nic zásadního zanedbat. Situace s ochrannými pomůckami je podstatně lepší než ještě minulý týden, přesto je potřeba, aby s nimi lékaři zacházeli šetrně.
„Distribuce ochranných pomůcek v každém kraji proběhla. Většinou jsme dostali nějaké respirátory FFP2, řada z nás dostala i dezinfekční prostředky,“ popisuje současný stav zásobování Šonka s tím, že v některých krajích probíhá distribuce logisticky dobře, jinde ještě trochu vázne.
Navíc lékaři nemají jistotu stálého přísunu: „Nemáme stále jasnou informaci, na jak dlouho nám musí vystačit to, co máme, tak se s tím snažíme zacházet šetrně.“
„Věci, které nejsou urgentní, odkládáme. Snažíme se většinu problémů řešit po telefonu. Často jsme schopni určit diagnózu z toho, co nám pacient řekne, a poslat adekvátní léčbu,“ vysvětluje předseda Sdružení praktických lékařů. Velkou výhodou je podle něj i to, že se jedná o pacienty, které praktici dobře znají, takže vědí, s čím nejčastěji stonají.
Riziko zanedbání zdravotního problému při distanční formě ordinování považuje Šonka za minimální: „Není to samozřejmě ideální stav, ale taky není ideální doba. To riziko, že se něco zanedbá, je mnohem menší než to, že se ten člověk zbytečně nakazí kvůli nějaké rutinní kontrole.“
Lidé by se měli na telefonické konzultace se s vým praktikem stále spoléhat i při podezření na nákazu novým typem koronaviru: „Praktik by měl být tím, s kým konzultují svůj zdravotní stav. Měl by je poslat do nemocniční péče, když je třeba, a zároveň je držet mimo ni, pokud to třeba není. Osmdesát procent prokázaných pacientů je schopno zůstat v domácí léčbě,“ dodává.
Včera mě léčil po telefonu i specialista. Byl jsem objednán ke kontrole,sám den předem zavolal, zeptal se na můj stav a přeobjednal na září. Proč ne.