Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

ČSA a Ryanair rozjely bitvu o linku Praha-Košice. Češi ale mají ve velkém i propouštět

Autor: ČTK, mj - 
26. června 2020
12:50

Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair začnou v srpnu létat mezi Prahou a Košicemi, oznámilo košické letiště. Ryanair tak bude konkurovat Českým aeroliniím (ČSA), které po zrušení koronavirových omezení obnovily v polovině června pravidelnou linku mezi oběma zmíněnými městy. Jiné aerolinky zase musejí žádat o pomoc před bankrotem, případně přistoupily k propuštění.

Ryanair už zahájil prodej letenek na lince mezi českou metropolí a Košicemi, ceny za jednosměrný let začínají podle rezervačního systému na necelých 31 eurech (zhruba 830 Kč). Irský dopravce bude létat na zmíněné lince dvakrát týdně, nasadí na ní letadlo typu Boeing s kapacitou 189 cestujících.

Nová konkurence

Ceny u konkurenta jsou zatím přibližně trojnásobné. ČSA podle svého rezervačního systému nabízejí na srpen jednosměrné letenky z Košic do Prahy za ceny od 2465 korun. Na trase používají turbovrtulové letadlo typu ATR-72, jehož přepravní kapacita je proti strojům Boeing nižší. ČSA provozují linku do Košic už dlouho, spojení bylo spuštěno jako první na nově otevřeném letišti ještě v roce 1955.

„To, že už za několik týdnů společnost Ryanair začne létat na lince Košice-Praha, je skvělou zprávou pro množství slovenských občanů, kteří studují či pracují v české metropoli. Zároveň se s touto nízkonákladovou linkou stávají Košice a celé východní Slovensko dostupnější a atraktivnější destinací pro české turisty,“ uvedl v tiskové zprávě výkonný ředitel košického letiště Michael Tmej.

Nucená pauza skončila, boj započal

Pravidelná letecká doprava na Slovensku byla zhruba od poloviny března na tři měsíce přerušena v rámci opatření proti šíření koronaviru. Po zrušení omezení ČSA minulý týden obnovily provoz na lince mezi Prahou a Košicemi, na které nyní létají třikrát týdně. Podle dřívějšího oznámení ČSA se frekvence spojů bude postupně zvyšovat a návrat na původní úroveň 13 letů týdně se očekává na začátku září.

Kromě Košic se konkurenční boj spustil i na jiných trasách. Už dříve oznámil maďarský Wizz Air nové spojení Prahy s kyperskou Larnakou. Ve čtvrtek se do boje zapojil i Ryanair, který od srpna bude také létat na Kypr, ale do města Pafos na druhé straně ostrova. Letenky jsou už v prodeji a létat se bude vždy v úterý a v sobotu.

Do Košic jezdí i přímé vlaky, ale cesta trvá kolem osmi hodin a cena se také může vyšplhat až k 1000 korunám za jeden směr, v závislosti od času nákupu jízdenky. Letecké spojení bude pravděpodobně lákavé nejenom pro Slováky z východu země, ale i pro lidi ze Zakarpatí, kteří to mají na košické letiště blízko.

Některé společnosti bojují o přežití

Pandemie koronaviru tvrdě dopadla na celý sektor, proto mnohé aerolinky oznámily propouštění nebo jiná záchranná opatření. Velké propouštění čeká zřejmě právě ČSA. Vedení dopravce o tom nyní jedná s odbory. Upozornil na to web zdopravy.cz, ČTK to potvrdili zástupci odborů.

Podle webu by se to mohlo týkat až 60 procent lidí. Ve společnosti nyní pracuje kolem 700 lidí. Podle odborů by propouštění mohlo být i projevem zatím neúspěšných jednání skupiny Smartwings, do níž ČSA patří, o pomoci státu. Jednou z podmínek státní pomoci totiž bylo zachování současného počtu zaměstnanců. Vyjádření ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) ČTK zjišťuje.

Smartwings potřebují možná až dvě miliardy korun. Podle ministra dopravy Havlíčka by akcionáři měli poskytnout zhruba dvě třetiny potřebné částky, zbylou třetinu pak stát formou garance za komerční úvěr.

Kvůli dopadům pandemie požádaly o ochranu před věřiteli druhé největší australské aerolinky Virgin Australia, v pátek byla zveřejněna zpráva, že je koupí americká investiční společnost Bain Capital.

Nizozemská vláda se zase dohodla s vládou v Paříži, že na záchranu letecké skupiny Air France-KLM přispěje úvěrovým balíkem za 3,4 miliardy eur (přes 90 miliard Kč). Oznámil to nizozemský ministr financí Wopke Hoekstra. Jednu miliardu eur nizozemské součásti KLM půjčí stát, který bude zároveň ručit za 2,4 miliardy eur bankovních úvěrů. Firma se potýká s dopady pandemie způsobené koronavirem.

Francie oznámila úvěrový balík sedm miliard eur francouzské divizi Air France v dubnu. Evropská komise pomoc Paříže schválila na začátku května a stejně tak bude muset dát zelenou i podpoře nizozemské vlády.

V pátek se také podařilo největší letecké společnosti v Evropě vyhnout se riziku bankrotu. Mimořádná valná hromada německých aerolinek Lufthansa schválila vládní záchranný balík v celkové výši 9 miliard eur (241 miliard Kč). Ještě do středy přitom nebylo jisté, jestli státní pomoc nezablokuje jeden z velkých akcionářů firmy.

Zobrazit celou diskusi