Vlak vrazil v plné rychlosti do rekonstruovaného mostu, který krátce před tím spadl na trať. K soudu žalobce dostal 10 údajných viníků z řad stavebních firem. Okresní soud v Novém Jičíně je všechny už dvakrát zprostil viny. To proto, že se prý přesně neví, proč most spadl, a ani se neprokázalo, že vše zavinili právě a jen obžalovaní.

Státní zástupce se s rozsudkem nesmířil, takže se kauzou nyní opět zabývá odvolací Krajský soud v Ostravě. „Aby mohl rozhodnout, musí opětovně provést důkazy nové,“ říká Radek Ondruš, obhájce zaměstnanců stavební firmy Bögl & Krýsl.

To znamená, že u soudu musí zaznít celý rozsáhlý spis, který má 800 stran, nebo jeho hlavní části, i s posudky znalců. „Pokud se celé dokazování bude opakovat, případ nemusí skončit do konce roku,“ tvrdí Ondruš.

Pokud by soud potvrdil osvobozující verdikt, žalobce by zřejmě podal další dovolání.

Koho viní žalobce?

Mezi obžalovanými jsou tři pracovníci společnosti ODS-Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět zaměstnanců firmy Bögl & Krýsl, jeden živnostník a též zaměstnanec Správy silnic Moravskoslezského kraje. K soudu jich tentokrát přišlo jen šest.

Co se 8. 8. 2008 ve Studénce stalo?

Vlak EuroCity Comenius jel z Krakova do Prahy a narazil na trati do zřícené konstrukce mostu. I když strojvůdce stačil zpomalit soupravu ze 134 na 90 kilometrů v hodině, bylo už pozdě. Lokomotiva a první čtyři vozy vykolejily, smetly i tři nákladní vagóny na sousední koleji. Přímo na místě zahynulo šest lidí, čtyři ženy a dva muži, další muž ukrajinské národnosti poté zemřel v nemocnici. Osmou obětí se stala jedna ze zraněných z Polska. Zesnula v krakovské nemocnici. Těžce se zranilo 10 lidí, mají trvalé následky. Dalších osmdesát pět pasažérů se zranilo lehce.

Fotogalerie
9 fotografií