Zatímco pan Rozkošný marně psal na všechny strany, technik i společnost se redakci ozvali hned druhý den po zveřejnění článku. Nákup kotle z internetového obchodu Topenionline.cz přinesl seniorovi víc starostí než radosti ze slevy, kterou obchod nabízel.
Výsledná částka i s montáží se nakonec vyšplhala na 65 tisíc, přestože si pan Rozkošný vybral kotel za 42 tisíc. Kotlař Erich Bernatík, který kotel instaloval, se k částce údajně dostal součtem ceny kotle a ceny práce. Jeho faktura ale manželům přišla »přemrštěná«, proto se začali dožadovat rozpisu práce po firmě Vaillant – u které si kotel přes internet objednali.
„Firma slíbila vše dodat, ale nic se nestalo. Platili jsme vysokou částku, přitom na internetu jsem se dočetl, že montážní fi rmy si účtují jen 1500 Kč za montáž a demontáž,“ tvrdil pan Rozkošný.
Bez problémů
I když kotlař Erich Bernatík na zaslané otázky Blesku od začátku srpna nereagoval, po zveřejnění se ozval s tím, že dotazy Blesku zodpověděl společnosti Vaillant (to nakonec společnost Vaillant potvrdila s omluvou, že e-mail pana Bernatíka spadla do spamu – pozn. red.). Podle něj návštěva u pana Rozkošného probíhala naprosto bez problémů. „S mou prací byl maximálně spokojený a nedošlo ani k žádným osobním sporům. Proto jsem velice udivený postupem pana Rozkošného, že si na mě stěžuje,“ tvrdí Bernatík a vysvětluje:
„Samozřejmě, že jsem panu Rozkošnému cenovou nabídku před jeho souhlasem s montáží předal. Přece bych si nikdy nemohl dovolit komukoliv lézt do baráku a měnit mu kotel bez jeho souhlasu,“ vyvrací tvrzení pana Rozkošného. K vyjádření pak Blesku poslal i rozpis prácí a materiálu, které senior chtěl vidět!
Ombudsman radí: Jak na reklamaci
Celý příběh pana Rozkošného skončil dobře. Chtěl znát cenovou kalkulaci a za co přesně zaplatil 65 tisíc – na to odpověď dostal… „Je pozitivní, že jak společnost Vaillant, tak pan Erich Bernatík se k popsanému případu pana Rozkošného postavili čelem a zodpověděli mu jeho klíčové otázky. Byť by jistě bylo vhodné, aby tak učinili ihned, jakmile se na ně obrátil, a nečekali s odpovědí až na medializaci problému,“ říká Ombudsman Blesku Lukáš Zelený.
Pan Rozkošný chtěl také vědět, jak má postupovat v případě reklamace. „Reklamace musí být uplatněna nejpozději v zákonné 24měsíční době nebo po dobu prodloužené záruky. Tato doba začíná běžet dnem převzetí kotle. Prodávající je povinen vydat spotřebiteli potvrzení o uplatnění reklamace, jinak mu hrozí postih ze strany dozorového orgánu, jímž je Česká obchodní inspekce.“
„Zákon zároveň stanoví prodávajícímu povinnost rozhodnout o reklamaci ihned, u složitých případů do tří pracovních dnů, přičemž reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena nejpozději ve lhůtě 30 kalendářních dní,“ vysvětluje s tím, že reklamace je vyřízena teprve tehdy, když prodávající o tom zákazníka vyrozumí.
Doporučený dopis s dodejkou
„Uplatnit reklamaci je v tomto případě žádoucí doporučeným dopisem, nejlépe s dodejkou. V případě osobního předání stačí nechat podepsat převzetí na kopii. V případě přikládání různých dokladů je doporučuji zasílat v kopii a originál si ponechat,“ uzavřel Zelený.
Kam se obrátit s poruchou?
Pan Rozkošný se při návštěvě Blesku zmínil, že ho kotel začal »zlobit« – konkrétně podle něj protéká. „Pan Rozkošný má prodlouženou záruku na 5 let. Co má dělat, kdyby tam něco protékalo? Když to bude z mojí strany topenářská práce špatně udělaná, tak za to odpovídám já. Když se to bude týkat kotle, tak je to na výrobci, tedy na Vaillant,“ vysvětlil Blesku Erich Bernatík s tím, že správný postup pro pana Rozkošného je nyní ten, že má zavolat servisního technika – tedy v tomto konkrétním případě pana Ševčíka. „On je povinen tam přijet a podívat se na to,“ dodal.
Dvě různé ceny
Dvě různé ceny Blesku se nakonec sešly rovnou dvě cenové kalkulace. Jednu poslal kotlař Erich Bernatík, druhou samotná firma Vaillant. A i přesto, že se liší, pan Rozkošný konečně ví, za co platil…
Co na to říká Ombudsman Blesku?
Jednotlivé položky kalkulace sedí až na cenu kotle, což ve výsledku dělá rozdíl 504 Kč. Podle kalkulace firmy Vaillant by měl pan Rozkošný platit o tuto částku více. Blesk poprosil Ombudsmana Blesku Lukáše Zeleného, aby se na ně podíval.
„Co se týče předložených cenových kalkulací, zákon neupravuje, jak by taková cenová kalkulace měla vypadat. Podstatné však je, že musí být včas předána spotřebiteli, musí být pro něj srozumitelná a nesmí jej žádným způsobem klamat. Prodejce má totiž povinnost výrobek zřetelně označit cenou nebo jinak vhodně zpřístupnit informaci o ceně výrobku i souvisejících služeb. Do jisté míry zarážející je to, že cenová kalkulace společnosti je jiná než cenová kalkulace pana Bernatíka, byť se liší o pár stovek,“ říká Lukáš Zelený.
Muž se vydal do pražského metra bez roušky, skončil v poutech. Městská policie Praha