Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Nově objevený asteroid o velikosti autobusu se prohnal kolem Země. Po poledni ji těsně minul

Asteroid ve vesmíru, (ilustrační foto)
Asteroid ve vesmíru, (ilustrační foto)  (Autor: Reuters)
Aktualizováno -
24. září 2020
Autor: Darina Jíchová -
24. září 2020

Americký národní úřad pro letectví a vesmír NASA minulý týden oznámil, že objevil asteroid o velikosti autobusu, jehož trajektorie vede kolem Země. Těsně kolem naší planety se těleso prořítilo ve čtvrtek 24. září, zhruba hodinu po poledni, uvedla stanice CNN.

Rok 2020 si pro lidstvo připravuje jednu ránu za druhou, nejen že se zatím nedaří dostat pandemii koronaviru pod kontrolu, vědce z NASA minulý týden, konkrétně 18. září, šokoval objev asteroidu. Objekt má v průměru mezi 4 až 9 metry a Zemi minul ve vzdálenosti necelých 21 tisíc kilometrů.

Nejblíže Zemi se nacházel ve 13:12 středoevropského času, kdy proletěl nad jihovýchodním Pacifikem nedaleko Austrálie a Nového Zélandu. Šéf Střediska pro zkoumání objektů letících blízko Země (CNEOS) při NASA Paul Chodas upřesnil, že kolem Země létá mnoho těles obdobné velikosti. „Několikrát za rok se k naší planetě na tak blízkou vzdálenost přiblíží řada asteroidů,“ vysvětlil Chodas.

Vesmírné škrtnutí kulky

Zdůraznil, že naštěstí Země není v trajektorii tohoto tělesa s pracovním pojmenováním 2020 SW. Chodas objasnil, že pokud by asteroid mířil na Zemi, při průchodu atmosférou by se rozpadl a vytvořil by tzv. bolid neboli jasný meteor.

2020 SW není letos první asteroid, který vědce překvapil. V srpnu se kolem Země těsně prořítilo těleso 2020 QG, o kterém NASA nevědělo. Asteroid měl velikost SUV, pohyboval se ve vzdálenosti 2,8 tisíce kilometru od naší planety.

Experti tento blízký průlet přirovnali k „vesmírnému škrtnutí vypálené kulky o kůži“. Vědcům podle jejich vlastních spekulací zůstal utajen „kvůli jeho poměrně malému rozměru“, těleso mělo v průměru maximálně 6 metrů. NASA veřejnost uklidnilo tím, že i kdyby došlo ke srážce se Zemí, asteroid by se rozpadl na malé kousíčky, které by při dopadu způsobily minimální nebo žádnou škodu. Další těleso mine Zemi den před prezidentskými volbami ve Spojených státech, tedy 2. listopadu.

Nešťastný pátek třináctého

K Zemi rovněž směřuje obří asteroid, který NASA označuje jako 99942 Apophis a který spadá do kategorie „potenciálně nebezpečných těles“. Nejblíže k Zemi bude v pátek 13. dubna 2029, bude se pohybovat jen 31 tisíc kilometrů nad povrchem Země. Podrobné sledování ale vyloučilo srážku s planetou. Rozlohou je těleso větší než 3 fotbalová hřiště.

bre-burda ( 24. září 2020 15:50 )