Koronakrize drtí i média. Belgie uvolní miliardy, Francie nakoupí víc inzerce
Vlády některých západoevropských zemí se rozhodly finančně podpořit média, do jejichž fungování stejně jako v dalších hospodářských odvětvích výrazně zasáhla koronavirová omezení. Francie pomůže mediálním společnostem téměř půl miliardou eur (přes 13 miliard Kč), v Belgii úřady vedle milionů eur přímé podpory slíbily nakupovat z veřejných peněz více inzerce, a tím přispívat na chod ohrožených deníků či stanic. V rámci společných fondů Evropské unie naproti tomu žádná krizová suma ke zvýšení tradiční podpory nezávislé žurnalistiky na obzoru není.
Paříž dlouhodobě podporuje ze státní kasy přechod médií k digitálnímu provozu a pomáhá například tištěným periodikům vyrovnat se s celosvětovým trendem poklesu prodeje. Během léta francouzská vláda rozhodla, že tento fond, který čítá 840 milionů eur (22,7 miliardy Kč), zvýší v příštích dvou letech celkem o 483 milionů eur akutní krizové pomoci.
Část peněz půjde do médií prostřednictvím daňových úlev spojených s předplatným, na něž se mohou těšit politická a informační periodika. Více než 100 milionů eur vyhradila vláda na podporu distribuční sítě. Další miliony navíc poputují do podpory nových technologií používaných médii a na jejich celkovou restrukturalizaci.
Média čekají peníze od internetových firem
„Velmi vítáme tento plán, který přináší konkrétní pomoc médiím,“ reagoval na vládní podporu šéf skupiny velkých deníků Les Échos-Le Parisien Pierre Louette. Dodal nicméně, že francouzská média stále spoléhají na to, že v budoucnu jim začnou za zveřejněné materiály platit velké internetové firmy jako Google či Facebook.
Francie loni jako první země EU zavedla do praxe nové předpisy týkající se autorského práva, podle nichž by měly vyhledávače a provozovatelé webů platit médiím za texty. Některé technologické firmy se však platit stále zdráhají, což média připravuje o značné částky.
Belgičtí novináři dostávají měsíční podporu
V Belgii vláda frankofonní části země schválila krizovou podporu pro média mezi prvními v Evropě už v průběhu jara. Nezávislí novináři i členové redakcí, kteří by kvůli krizi přišli o příjmy, mohou každý měsíc získat podporu z celkové částky půl milionu eur (13,5 milionu Kč).
O další pomoc ve výši tří milionů eur se mohou letos ucházet média, jejichž finanční situaci pandemie zkomplikovala nejvíce. Vláda rovněž investuje do médií peníze prostřednictvím reklamních kampaní, které mají alespoň částečně pokrýt výpadky inzerce způsobené krizí.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.