Středa 17. dubna 2024
Svátek slaví Rudolf, zítra Valérie
Oblačno, déšť 10°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Průzkumy volebních preferencí: Komu dávají šanci stát se příštím prezidentem

Jaké šance mají v prezidentských volbách kandidáti podle průzkumů volebních preferencí?
Jaké šance mají v prezidentských volbách kandidáti podle průzkumů volebních preferencí?  (Autor: Blesk: Jakub Poláček)
Autor: mah, ČTK, Petr Šipula, swp, lig, zf, urw - 
30. prosince 2022
11:13

Průzkumy volebních preferencí se staly nedílnou součástí zpráv o předvolebních kampaních. I sami jejich autoři přitom většinou upozorňují, že průzkumy by neměly být považovány za předpověď voleb. Průzkumy se často mohou výrazně lišit mezi jednotlivými společnostmi. Do prezidentských voleb zbývá několik týdnů. a z osobností, které odevzdaly přihlášku ke kandidatuře průzkumy zatím nejvíce favorizují Petra Pavla a Andreje Babiše. Na vedoucí dvojici se ovšem začala dotahovat Danuše Nerudová.

Předvolební průzkumy preferencí slouží nejlépe k ukázání aktuálních nálad ve společnosti. Ukazují totiž především to, kteří kandidáti jsou v danou chvíli mezi voliči nejpopulárnější. Zásadní je také, zda průzkum hovoří o volebních preferencích, volebním potenciálu či volebním modelu. Sázkové kanceláře pak pracují se sázkovými kurzy, které ukazují, jak velkou šanci dávají jednotlivým kandidátům na základě svých dat.

 

Průzkumy volebních preferencí pro prezidentské volby

Poslední průzkum volebních preferencí agentury Median ukázal jako největší favority pro postup do druhého kola Danuši Nerudovou a Petra Pavla. Velkou šanci postoupit má ovšem i Andrej Babiš, kterého starší předvolební průzkumy posílaly do druhého kola proti Pavlovi. Stále přitom platí, že bývalý premiér má drobný náskok ve velikosti volebního jádra, za Pavlem a nerudovou ovšem pokulhává především ve volebním potenciálu, kde zaostává o více než deset procent.

Jak poznat důvěryhodný výzkum

Základem pro ověření důvěryhodnosti předvolebního průzkumu podle Sdružení agentur pro výzkum trhu SIMAR je podívat se na informace, které zhotovitel uvádí v pasportu výzkumu veřejného mínění.

Z pasportu by mělo být jasné, kdo si výzkum zaplatil, jak byl realizován a jak do něj byli vybráni respondenti a zda je vzorek reprezentativní nebo na jaké otázky respondenti odpovídali. Kromě toho by se z pasportu měl člověk dozvědět, i jak agentura, která jej provedla, prokazuje kvalitu svých dat, nebo jakým způsobem data zpracovává.

Proč se výzkumy volebních preferencí liší

SIMAR na svém webu upozorňuje, že i u kvalitně provedených průzkumů je potřeba počítat s tolerancí tří procentních bodů. Pokud je tak rozdíl mezi kandidáty menší, než pět procentních bodů, je podle SIMAR nemožné říct, že by měl jeden z nich výhodu.

Zároveň je potřeba sledovat, v jaké době výzkumy vznikají, zda se nezaměřily na jinou skupinu lidí, nebo se data sbírala odlišným způsobem. Zároveň je třeba počítat s tím, že preference voličů se během kampaní neustále mění. 

Agentury, které předvolební preference sledují

  • Centrum pro výzkum veřejného mínění CVVM – CVVM je výzkumným oddělením Sociologického ústavu AV ČR. Centrum vzniklo v roce 2001. Průzkum volebních preferencí provádí čtyřikrát ročně. Respondenti jsou obyvatelé ČR starší 15 let, dotazování probíhá osobně.
  • Kantar CZ – Agentura Kantar CZ připravuje průzkumy volebních preferencí pro Českou televizi každý měsíc. Projekt se jménem Trendy Česka běží už od roku 2013. Odpovědi jsou zjišťovány od oprávněných voličů starších 18 let metodou telefonického dotazování.
  • Median – Výzkumu volebních preferencí se pravidelně věnuje i agentura Median. Ve svých výzkumech se zaměřuje na obyvatele ČR starší osmnácti let. Data sbírá kombinací osobního dotazování a online dotazníků.
  • STEM – Pravidelně sleduje volební preference i STEM Ústav empirických výzkumů. Ten provádí šetření na reprezentativních vzorcích obyvatel České republiky starších 18 let. Šetření probíhá pomocí online dotazníků a telefonického dotazování. 

Slovník pojmů a voličské preference

Při čtení průzkumů volebních preferencí můžou člověka zmást různé pojmy, které se v souvislosti s nimi používají. Co ukazují voličské preference, co volební model a proč je součet volebních potenciálů vyšší než 100 procent. 

Volební preference

Pokud průzkum mluví o volebních preferencích, ukazuje nejoblíbenější strany. V takových průzkumech se politickým stranám přičítají i sympatie lidí, kteří zatím nejsou rozhodnutí, že půjdou volit. Jejich výsledky tak často neodpovídají volebním výsledkům. Ty bývají ovlivněné tím, kdo nakonec přijde k volbám. 

Volební potenciál

Při pohledu na graf ukazující volební potenciál stran může nepřipravené zarazit, že součet procent, která výzkum přisoudí jednotlivým stranám, je vyšší než 100. Není to ovšem chyba sčítání, ani agentury, která výzkum provádí. Volební potenciál totiž ukazuje, kolik procent by strana získala, pokud by pro ni hlasovali všichni, kdo to zvažují. Jeden respondent tak může být započítán pro více politických stran. Zároveň s volebním potenciálem agentury většinou zveřejňují i voličské jádro – podíl voličů rozhodnutých pro jednu politickou stranu. 

Volební model

Volební model se snaží o co nejpřesnější odhad výsledků voleb. Počítá s preferencemi lidí, kteří jsou rozhodnutí jít k volbám. Pro agentury ale není jednoduché jej dát dohromady. Často je totiž složité odhadnout, kdo bude motivovaný k volbám přijít, či zda hlasování nezmění emoce voličů v závěru volební kampaně. 

Sázkové kurzy na prezidenta

Sázkové kurzy ukazují, jak jednotlivým kandidátům na prezidenta věří sázkové kanceláře. Čím nižší kurz, tím pravděpodobnější je podle sázkaře, že daný kandidát vyhraje. Pokud by byl kurz spravedlivý, znamenal by například kurz 1:2, že událost má padesátiprocentní šanci, že se stane. Sázkové kanceláře ovšem kurzy upravují tak, že je nastaví nižší, aby si zajistily zisk.

Podívejte se, koho sázkové kanceláře vidí jako favorita prezidentských voleb 2023 a jak se kurzy jednotlivých kandidátů vyvíjely.

 

Sázky na volby jsou přitom stále populárnější a volby pravidelně trhají rekordy v počtu vsazených peněz. Dosud největší v tomto ohledu ovšem nebyly české volby, ale prezidentské volby v USA v roce 2020, na které lidé vsadili 310 milionů korun.

Video  Průvodce prezidentskými volbami  - videohub
Video se připravuje ...

Vánoce 2023

 

 

 

 

 

 

Video se připravuje ...
Další videa