Série Rocky, zahrnující celkem šest filmů, byla neodmyslitelně spjata se Sylvesterem Stallonem. I navazující série Creed o synovi Rockyho soupeře a posléze kamaráda se v prvních dvou dílech bez Stalona jako mentorské postavy neobešla. V CREED III se herec s italskými kořeny ale vůbec poprvé neobjevuje, a to hned z několika důvodů. Jednak, jak se vyjádřil v některých rozhovorech i na sociálních sítích, nesouhlasí se směřováním creedovské dosavadní trilogie: podle něj jdou tvůrci až příliš temnou cestou, než jakou by se vydal on, a má dlouholetý spor s producentem Irvinem Winklerem o práva, což je hlavní důvod jeho neúčasti. Postava Creeda si tak může začít budovat vlastní odkaz, k čemuž přispívá Michael B. Jordan, který titulního boxera jednak hraje, jednak se po vzoru Stallonea rozhodl díl i režírovat. 

Video
Video se připravuje ...

Kulový Blesk: Creed je bez Rockyho. Štáfek zachraňuje Zatmění pdc, klb, Marek

Podle kritika Marka Slováka a kritičky Jany Bébarové bylo rozhodnutí více než správné, protože i díky tomu může devátý sportovní snímek v řadě prozkoumávat nové možnosti. “Víme, jak to dopadne. Víme, jaké budou konflikty mezi postavami. Víme, že nebude chybět tréninková montáž. Víme… protože známe schémata sportovních děl, které rockyovské filmy pomáhaly ustanovit. Michael B. Jordan, přiznaně inspirován anime, ale tentokrát vypráví nejenom mnohem osobnější, ale hlavně výrazně subjektivizovanější příběh, protože jsou nám zprostředkovány vzpomínky i představy postav, více se noříme do jejich mysli. Zápasy jsou mnohem stylizovanější,“ uvádí Marek. A dodává, že stejně jako Rocky nebyl nikdy jenom sportovní, tak to platí i pro Creeda: „První Rocky byl i dost civilní romance a tak trochu sociální drama, podobně Creed byl ve druhé části melodrama, v této je i díky hereckým výkonům rodinné drama, potažmo drama o rodině v širším slova smyslu. Alespoň první zhruba hodinu, ve které se řeší otázka minulosti, viny, dluhu, vyrovnávání se s tím, než se v druhé polovině přejde do schematičtější sportovní podívané.“ 

Marka doplňuje Jana, která vyzdvihuje posun série s ohledem na téma a motivy: „Tentokrát je konflikt osobní, protože proti sobě nebojuje běloch proti černochovi anebo Západ proti Východu, nýbrž černoch proti černochovi. Ukazuje se tak hlubší společenský kontext, jak život v tzv. hoodu ovlivňuje budoucnost člověka, k čemu ho předurčuje, v čem naopak výrazně omezuje,“ osvětluje svůj výklad Jana. „Pro boxerské filmy je příznačné, že mají protagonisty, kteří se musí s něčím porvat i mimo ring, a tak boxery nalézáme často ve snímcích noir, kde jsou protagonisté často na okraji společnosti, ale snaží se snít svůj americký sen. Podobně je tomu v Creedovi III, kde závěrečný zápas je souboj dvou mužů s velmi osobními motivacemi. Hodně kvituji herecký výkon Jonathana Majorse a doufám, že postavou Creedovy neslyšící dcery si tvůrci zadělávají na další spin-off, protože by to chtělo další Boxerku, tj. sportovní biják se silnou ženskou postavou, akcentující rasovou a společenskou problematiku,“ doporučuje Jana i další, neprávem opomíjenou podívanou. 

Marek a Jana, kteří sport raději sledují než praktikují, se u Creeda III shodují na 80 %

Díky Štáfkovi méně utrpení

Nejenom název nového českého komediálního thrilleru - ZATMĚNÍ, potažmo napínavé komedie, ale i stav, který má kritička Jana Bébarová, když v kině sleduje podobné pokusy o žánrovou tvorbu západního vzoru. Jedna nehoda svedla osudy skupiny tří postav, které se neznají, dokud nezjistí, že se část z nich znala nejspíš předtím - a ještě to bude mít dohru. 

Zatmění. (2022)
Autor: Bohemia MP

Při automobilové nehodě ve filmu žádná z postav sice nezemřela, ale podle Jany je tohle „napodobování zahraničních vzorů s křížkem po funuse, protože se čerpá z dvou až tří dekád starých děl jako Amores Perros - Láska je kurva či Pulp Fiction - Historky z podsvětí“, zmiňuje Jana, z čeho Zatmění vychází. „Nesmírně mě iritovalo, že z diváctva jsou děláni hlupáci a hlupačky, protože je to celé vinou scénáře nepravděpodobné a nelogické, s řadou hluchých míst a nedostatků, přičemž většině publika dojde, kdo co a jak a kdo je kdo i před koncem,“ vytýká i s ohledem na to, že místem, kde se stane pro příběh iniciační dopravní nehoda, ani dlouhé hodiny poté neprojede jediné auto, motorka či kolo. „Jakub Štáfek je dle mého jediným funkčním prvkem. Jakmile odejde ze scény, jde veškerý vtip stranou. A navzdory krátké stopáži film i tak působí značně zdlouhavě. Navíc by si tvůrci v roce 2023 mohli odpustit trapné homofobní vtipy a normalizování vztahu postaršího vysokoškolského profesora a mladé studentky,“ míní kritička a pedagožka Jana. 

Marek neměl zatmění mysli, a tak prozíravě na Zatmění nešel. Jana se vypravila, přičemž po cestě neměla žádnou nehodu, a tak za největší katastrofu považuje snímek samotný. Uděluje mu 40 %.

Málo medvěda i koksu

Jana pro změnu neviděla MEDVĚDA NA KOKSU, protože jí stačí, že si frčí na jiných věcech. Možná by své rozhodnutí změnila, kdyby věděla, že tahle brakovka má režisérKU: Elizabeth Banks, kterou si nejspíš z ničeho nevybavíte jako herečku (40 let panic, Zack a Miri točí porno, Seabiscuit, Chyť mě, když to dokážeš) a kterou si nejspíš nedokážete spojit s žádným filmem jako režisérku (segment v Mládeži nepřístupno, Ladíme 2, poslední Charlieho andílci). Medvěd na koksu, vycházející ze skutečné události (!), na tom pravděpodobně nic nezmění. Ano, čtete správně: v listopadu 1985 americký černý medvěd o váze 79 kilogramů zemřel po požití pytle kokainu, tj. jeho přežití a útočení na lidi je věcí fikce, fabulace tvůrců a tvůrkyň. 

Marek tvrdí, že „pokud si Medvěda na koksu necháte ujít, o nic nepřijdete, protože jde o ukázkovou exploataci: senzacechtivá marketingová kampaň ukazuje vše atraktivní“, tudíž raději doporučuje jiné bijáky s nebezpečnými zvířaty anebo věcmi: „Raději se podívejte na Black Sheep, kde jsou zabijácké ovce, Zombeavers, kde jsou zabijáčtí zombie bobři, či na Rubber, kde je vraždící guma. Míněno guma od auta, kolo, byť existuje minimálně jeden německý flák, ve kterém vraždí guma, která se na auto nenasazuje, respektive je určena na něco jiného.“ Marek vidí problém v tom, že „exploatačky anebo braky bývají nesoudržné, s nahodilou motivací postav, změnami charakterů apod., zatímco tohle se snaží vyprávět, a to docela ambiciózně, a dokonce přicházet s ponaučením o důležitosti rodiny, což vzhledem k nablblosti premisy dost dobře nefunguje“. 

Marek preferuje Paddingtona před Medvědem na koksu, který je podle něj dobře o polovinu horší než první zmíněný méďa. Proto hodnotí pouze 50 %

Jana s Markem, potažmo Marek s Janou, probrali v prvních deseti minutách i jubilejní ročník ČESKÝCH LVŮ, zhodnotili queer drama SLUŠNÝ OBČAN a řeč přišla i na tzv. desktopový thriller NEZVĚSTNÁ. Pokud vás zajímá zhodnocení, případně se chcete dozvědět, co znamená desktopový thriller, poslechněte si nejnovější díl Kulového Blesku.

Fotogalerie
44 fotografií