I paní Marie Bartyzalová (67) se nechala zlákat reklamou. Když zahlédla v letáku pilulky Urovisept, které slibovaly zlepšení problémů s únikem moči, řekla si, že je to to pravé pro jejího manžela.

„Za 2247 korun jsem dostala léky na dvouměsíční kúru s tím, že navíc byla jednoměsíční zdarma,“ vzpomíná paní Bartyzalová s tím, že telefonický konzultant ji několikrát ujistil, že léky na potíže, které její manžel Josef (71) má, zaberou. „Nezabraly, a ještě nám manželův lékař řekl, že jsou pro něj nevhodné. To potvrzení od doktora jsme potřebovali proto, abychom neměli problém s vrácením peněz, což nám na reklamační lince řekli,“ pokračuje Bartyzalová.

Potvrzení zaslali na e-mail, který dostali, a léky dle pokynů z reklamační linky zaslali zpět do Polska. „Poštovné vyšlo na 347 korun a já mám nyní obavu, abych k těm 2247 korunám nebyla v minusu ještě o poštovné,“ obává se paní Bartyzalová.

Odstoupení od smlouvy nebo reklamace

Obecně platí, že při koupi zboží takzvaně na dálku (typicky po telefonu či přes internet) má spotřebitel 14 dnů od převzetí zboží nárok na to, aby u prodejce uplatnil možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodu. Tuto dobu sice paní Bartyzalová propásla, ale Ombudsman Blesku Lukáš Zelený přináší radu:

„I kdyby nebylo možné využít práva na odstoupení od smlouvy, tak za předpokladu, že z pohledu paní Bartyzalové a jejího manžela pilulky nefungují tak, jak bylo obchodníkem slibováno, mohou uplatnit reklamaci z důvodu nesplnění jakosti zboží. Samozřejmě je vhodné připojit lékařskou zprávu, pokud jí manželé disponují,“ radí Ombudsman Blesku s tím, že jelikož lze předpokládat, že vnímaný nedostatek, myšleno »nefunkčnost« a nevhodnost užívání pilulek zákazníkem, není možné odstranit opravou ani výměnou za jiné zboží, může paní Bartyzalová jako způsob vyřízení reklamace požadovat odstoupení od smlouvy, tedy vrácení zboží a jemu odpovídající kupní ceny. Za připomenutí stojí i to, že lhůta pro vyřízení reklamace obchodníkem činí nejvýše 30 kalendářních dní.

Další kroky

Pokud by se nepodařilo reklamaci vyřešit, tak vzhledem k tomu, že se jedná o zahraničního podnikatele (subjekt se sídlem v Polsku), může se paní Bartyzalová obrátit i na Evropské spotřebitelské centrum, působící při České obchodní inspekci, které bezplatně, rychle a efektivně pomáhá spotřebitelům řešit spory s obchodníky z jiného členského státu Evropské unie, Islandu nebo Norska. Více informací o činnosti centra je možné najít na www.evropskyspotrebitel.cz

Ombudsman Blesku varuje všechny: Pozor na nákupy zázračných pilulek!

„Spotřebitelé by měli být ohledně léčiv a doplňků stravy velice obezřetní. Mnozí obchodníci v současnosti nabízejí »zázračné« potravinové doplňky, u nichž deklarují nejrůznější léčebné účinky. Doplňky stravy jsou z hlediska právních předpisů potravinami, a proto jim nelze připisovat léčebné nebo preventivní účinky. Prodejci klamáním porušují zákon, protože se dopouštějí zakázané nekalé obchodní praktiky,“ vzkazuje čtenářům Blesku Lukáš Zelený.

Ombudsman Blesku Mgr. Lukáš Zelený
Autor: Tonda Tran

Potřebujete OMBUDSMANA BLESKU?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY

Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7, nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz

Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo. Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.

 

Video
Video se připravuje ...

Zloději v Ostravě podpálili ukradenou dodávku, léky za tři miliony zmizely. PČR

Fotogalerie
7 fotografií