Obsah filmu Avatar: The Way of Water

Film Avatar: The Way of Water nabízí filmový zážitek na zcela nové úrovni. James Cameron vrátí diváky zpět do nádherného světa Pandory ve velkolepém a strhujícím dobrodružství plném akce. Ve filmu Avatar: The Way of Water se po více jak deseti letech znovu setkáváme s Jakem Sullym, Neytiri a jejich dětmi, kteří stále bojují za to, aby se udrželi v bezpečí a naživu.

Obsazení filmu Avatar: The Way of Water

Herci Postavy
Sam Worthington Jake Sully
Zoe Saldana Neytiri
Sigourney Weaver Kiri a Dr. Grace Augustinová
Stephen Lang plukovník Miles Quaritch
Kate Winslet Ronal
Cliff Curtis Tonowari
CCH Pounder Mo'at
Jamie Flatters Neteyam
Britain Dalton Lo'ak
Chloe Coleman mladý Lo'ak
Trinity Jo-Li Bliss Tuktirey, Tuk
Bailey Bass Tsireya, Reya
Filip Geljo Aonung
Duene Evans Rotxo
Matt Gerald desátník Lyle Wainfleet
Alicia Vela-Bailey Zdinarsk
Jack Champion Miles „Spider“ Socorro
Joel David Moore Dr. Norm Spellman
Dileep Rao Dr. Max Patel
Giovanni Ribisi Parker Selfridge
Edie Falco generálka Frances Admoreová
Brendan Cowell kapitán Mick Scoresby
Jemaine Clement Dr. Ian Garvin

Sam Worthington - Jake Sully

 Absolvoval prestižní Národní institut dramatických umění (NIDA) v Sydney. V celovečerním filmu debutoval australským snímkem "Bootmen". Za svůj výkon byl v roce 2000 nominován na cenu Australského filmového institutu (AFI) za nejlepší herecký výkon v hlavní roli.

Další australské filmy zahrnují "Dirty Deeds" s Johnem Goodmanem, Toni Collette a Samem Neillem, "Gettin' Square" s Davidem Wenhamem a současnou adaptaci "Macbetha" Geoffreyho Wrighta, ve které hrál titulní postavu. Od svých kolegů se Worthington odlišil svým mnohovrstevnatým výkonem v kritikou oceňovaném a komerčně úspěšném filmu Cate Shortlandové "Somersault".

V roce 2004 získal cenu AFI za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli a nominaci na cenu Kruhu australských filmových kritiků (FCCA) za nejlepší mužský herecký výkon. Worthington má za sebou menší role v mezinárodních filmech jako "Hartova válka" a "Velký nájezd" a po rozsáhlém hledání herců byl vybrán Jamesem Cameronem do hlavní role filmu "Avatar" - prvního Cameronova povídkového filmu od jeho oscarového trháku "Titanic" z roku 1997.

Třináct let po uvedení do kin je Avatar stále nejvýdělečnějším filmem všech dob a celosvětově vydělal více než 2,8 miliardy dolarů. Film získal několik nominací na Oscara 2010, včetně té za nejlepší film. Film získal Zlatý glóbus za nejlepší film - drama. Mezi jeho další filmové počiny patří snímky Hacksaw Ridge, The Shack, Everest, Cake, The Debt, Last Night, Souboj titánů, Hněv titánů a Terminátor, které byly nominovány na Oscara: Salvation" s Christianem Balem. V poslední době si zahrál ve filmu Brada Andersona "Fractured" (první film Netflixu s 24 miliony zhlédnutí za první týden) a ve westernu "The Last Son" s Colsonem Bakerem (alias Machine Gun Kellym).

Zoe Saldaña - Neytiri

Díky své více než dvacetileté herecké a producentské kariéře si postupně získala pověst jedné z nejvšestrannějších a nejuznávanějších osobností filmového průmyslu.

Jako jediná herečka v historii si zahrála ve dvou nejvýdělečnějších filmech všech dob - Avatar a Avengers: Saldaña je stále odhodlaná vyhledávat přesvědčivé a nesmazatelné role. Saldaña se v současné době objevuje po boku Christiana Balea, Margot Robbie a Johna Davida Washingtona v originálním kriminálním eposu "Amsterdam" společností 20th Century Studios a New Regency. V roce 2023 si Saldaña zopakovala další oblíbenou roli, když se vrátila do světa Marvelu a ztvárnila Gamoru ve filmu "Strážci Galaxie Vol. 3". Jedná se o třetí díl v rámci série, jehož premiéra proběhla 5. května 2023.

Na malé obrazovce ji nmůžeme vidět v hlavní roli nového limitovaného seriálu společnosti Netflix "From Scratch", který vznikl podle stejnojmenného bestselleru Tembi Lockeové. Seriál, který také produkovala, sleduje Američanku (Saldaña), která se během studia v Itálii zamiluje do sicilského muže.

Naposledy se Saldaña objevila ve filmu Shawna Levyho "The Adam Project", který na jaře 2022 uvedl Netflix. Film, v němž hrají také Ryan Reynolds, Jennifer Garner a Mark Ruffalo, se stal čtvrtým nejnavštěvovanějším filmem streamovací služby všech dob a stále stoupá. Můžeme ji také slyšet jako hlas v dokumentárním seriálu o přírodě "Mamas" společnosti Roku, který byl letos nominován na cenu za nejlepší krátký hraný seriál Asociací hollywoodských kritiků (Hollywood Critics Choice Association).

V minulosti Saldaña hrála například další průkopnickou hrdinku, Nyotu Uhuru, v populární sérii Star Trek od J. J. Abramse (od roku 2009). V roce 2014 se ujala další ikonické role Gamory, fanoušky oblíbené smrtící mimozemské vražedkyně od Marvelu, v kasovním trháku "Strážci Galaxie", v roce 2017 si roli zopakovala v pokračování "Strážci Galaxie Vol. 2" a v následujícím roce opět v "Avengers": Avengers: Infinity War" a "Avengers: "Endgame".

Sigourney Weaver - Kiri

Herečka nominovaná na Oscara a oceněná cenami BAFTA a Zlatý glóbus, která vytvořila řadu nezapomenutelných dramatických i komických postav, včetně Ellen Ripleyové ve filmu Vetřelec, Dian Fosseyové ve filmu Gorily v mlze a Gwen/Tawny ve filmu Galaxy Quest.

V průběhu let si podmanila publikum a získala uznání jako jedna z nejvšestrannějších hereček na jevišti i na plátně. Weaver se narodila a vystudovala v New Yorku, absolvovala Stanfordovu univerzitu a poté získala magisterský titul na Yale School of Drama. Její první profesionální práce byla v inscenaci Sira Johna Gielguda "The Constant Wife", kde spolupracovala s Ingrid Bergmanovou.

Weaver debutovala ve filmovém trháku Ridleyho Scotta "Vetřelec" z roku 1979. Později si zopakovala roli praporčíka Ripleyové ve filmu Jamese Camerona "Vetřelci" z roku 1986; její výkon jí vynesl nominace na Oscara a Zlatý glóbus za nejlepší ženský herecký výkon. V roce 1992 znovu oživila Ripleyovou ve filmu Davida Finchera "Vetřelec 3", který také spoluprodukovala, a v roce 1997 hrála a spoluprodukovala film "Vetřelec: Vzkříšení" režiséra Jean-Pierra Jeuneta.

V roce 1988 Weaver ztvárnila primatoložku Dian Fosseyovou ve filmu "Gorily v mlze" a Katharine Parkerovou v komedii Mikea Nicholse "Working Girl". Za oba výkony byla nominována na Oscara a získala Zlatý glóbus za nejlepší herečku a nejlepší herečku ve vedlejší roli ve filmu.

Dále hrála v hitu "Krotitelé duchů II" režiséra Ivana Reitmana z roku 1989, kde si zopakovala roli Dany Barrettové z hitu "Krotitelé duchů" z roku 1984, v němž hrála po boku Billa Murrayho a Dana Aykroyda. Mezi další filmy patří "Očitý svědek" (1981) s Williamem Hurtem, "Half Moon Street" (1986) s Michaelem Cainem, "1492: Dobytí ráje" (1992) Ridleyho Scotta, "Jedna žena nebo dva" (1985) s Gerardem Depardieu, strhující filmová adaptace Romana Polanského "Smrt a dívka" (1994), thriller "Copycat" (1995) a komedie Paula Rudnicka "Jeffrey" (1995). Weaverová si také zahrála v hraném filmu společnosti Showtime "Sněhurka" (1997) na motivy původní pohádky bratří Grimmů, za který získala nominaci na cenu Emmy a Screen Actors Guild.

Stephen Lang - plukovník Miles Quaritch

Herec proslulý svými výkony na divadelních prknech, filmovém plátně a v televizi. Na filmovém plátně je Lang pravděpodobně nejznámější díky roli plukovníka Milese Quaritche v zásadním filmu Jamese Camerona "Avatar" z roku 2009.

V roce 2016 si zahrál hlavní roli slepce v úspěšném thrilleru scenáristy a režiséra Fedeho Alvareze "Nedýchej" a hlavní roli si zopakoval i v pokračování filmu "Nedýchej 2". Mezi poslední filmové role patří "Ztracené město" pro Paramount se Sandrou Bullock a Channingem Tatumem a očekávaný "The Independent" s Brianem Coxem, Jodie Turner-Smith a Ann Dowd.

Lang také dokončil práci na filmu "Pep", natočeném podle skutečného příběhu Willieho Pepa, jednoho z nejlepších boxerů všech dob. Lang ztvárnil jeho trenéra. Mezi jeho další filmové počiny patří "Sedmý den" s Guyem Pearcem, akční horor režiséra Joea Begose "VFW", "Braven" s Jasonem Momoou a "Hostiles" režiséra Scotta Coopera s Christianem Balem. Mezi Langovy rozsáhlé filmové počiny patří "Banda lupičů", "Poslední výjezd do Brooklynu", "Tombstone", "Gettysburg", "Bohové a generálové", "Veřejní nepřátelé", "Bílí irští pijáci", "Christina", "Dobré manželství", "Lovec lidí", "Pásmo rukou" a "Barbar Conan". Lang je také oceňovaný dramatik.

V roce 2016 získal na filmovém festivalu ve Phoenixu Zvláštní cenu poroty za herecký dokument "Beyond Glory", který sleduje desetiletou odyseu jeho proslulé sólové performance o osmi nositelích Medaile cti. Dokument produkovali a uváděli režiséři Lightstorm Entertainment James Cameron a Jon Landau a do distribuce jej získala společnost Gravitas Ventures.Samotná hra "Beyond Glory" získala Medaili předsedy NEA za zásluhy a Cenu Boba Hopea od Congressional Medal of Honor Society, která oceňuje Langovo přesné ztvárnění amerického bojovníka.

V televizi si Lang zahrál roli miliardáře Davida Corda ze Středozápadu v populárním seriálu společnosti Paramount+ "The Good Fight". Hrál také hlavní roli Hawkeye v podcastovém seriálu společnosti Marvel "Wastelander", který režírovala Rachel Chavkin. Na newyorských jevištích hrál například ve hrách "A Few Good Men", "The Speed of Darkness", "Defiance", "Death of a Salesman", "The Guys", "Hamlet" a v divadle Roundabout Theater 101krát uvedl svou sólovou hru "Beyond Glory", se kterou také cestoval a stále cestuje po celé zemi. Mezi jeho divadelní ocenění a nominace patří Tony, Drama Desk, Lucille Lortel, Joseph Jefferson, Helen Hayes a Outer Critics Circle Awards.

Kate Winslet - Ronal

 Ztvárnila některé z nejúchvatnějších a nejpamátnějších filmových rolí. Winslet, držitelka Oscara a sedminásobná nominantka na něj, má na svém kontě řadu kritikou i komerčními cenami ověnčených děl a také řadu ocenění a vyznamenání, která dokládají její talent a upevňují její trvalé místo v historii kinematografie.

Winsletová v současné době natáčí svůj dlouholetý projekt "Lee", v němž hraje hlavní roli a produkuje ho. Winsletová ztvárňuje Lee Millerovou, korespondentku britského časopisu Vogue za druhé světové války, a film sleduje Lee, která se vydává na misi s cílem odhalit skryté pravdy o Třetí říši. Film režíruje na Oscara nominovaná Ellen Kurasová a Winsletová a Kurasová se v něm setkávají poprvé od filmu "Věčný svit neposkvrněné mysli".

Winslet si zahraje po boku Marion Cotillard, Joshe O'Connora a Andrey Riseborough. Dále ji uvidíme ve filmu "I Am Ruth", který bude součástí ženského antologického seriálu Dominica Savage "I Am".... Snímek "I Am Ruth" bude celovečerní a Winslet v něm bude hrát po boku své dcery Mii Threapleton. Winsletová se chystá hrát a produkovat nový limitovaný dramatický seriál HBO s názvem "Trust". Seriál vychází ze stejnojmenného bestselleru Hernana Diaze, který se odehrává pomocí čtyř různých hlasů a ve čtyřech žánrech.

Bude také hrát hlavní roli a produkovat limitovaný seriál HBO "The Palace". Will Tracy bude působit jako showrunner, scenárista a výkonný producent a Stephen Fears jako režisér a výkonný producent. Seriál vypráví příběh jednoho roku ve zdech paláce autoritářského režimu, který se začíná rozpadat. Winsletová byla nedávno viděna v čele hvězdného hereckého obsazení v roli Mare Sheehanové v limitovaném seriálu "Mare of Easttown", na kterém se podílí také jako výkonná producentka HBO.

Za ztvárnění Mare získala Winsletová cenu Primetime Emmy, SAG Award, Critics Choice Award a Zlatý glóbus za nejlepší herečku v limitovaném seriálu. Seriál získal také nominace WGA a PGA. Winsletová získala svého prvního Oscara po úžasných pěti předchozích nominacích za roli Hannah Schmitzové ve filmu Stephena Daldryho "Předčítač" z roku 2008.

Ve svých 17 letech se Winsletová proslavila v celovečerním filmu Petera Jacksona "Nebeská stvoření". V roce 1995 následovala role Marianne Dashwoodové ve filmu Anga Leeho "Sense and Sensibility". Za tento výkon získala Winsletová svou první nominaci na Oscara a byla nominována i na Zlatý glóbus. Poté získala cenu BAFTA a Screen Actors Guild Award. V roce 2013 byla Winsletová vyznamenána CBE, který jí při slavnostním ceremoniálu v Buckinghamském paláci udělila královna Alžběta II.

V březnu 2014 jí byla také udělena hvězda na Hollywoodském chodníku slávy, čímž si upevnila své postavení mezi hollywoodskými hvězdami. Kromě toho se v lednu 2018 stala držitelkou ceny The Dilys Powell Award for Excellence in Film na 38. ročníku udílení cen London Critics' Circle Film Awards.

Cliff Curtis - Tonowari

Známý z filmů Velrybí jezdec a Byli jsme bojovníci, se naposledy objevil ve filmu Lisy Joy "Reminiscence" po boku Hugha Jackmana pro Warner Bros. Curtis spolupracoval s některými z nejlepších režisérů, jako jsou Darren Aronofsky, Danny Boyle, Jane Campion, Ted Demme, Antoine Fuqua, Michael Mann, David O. Russell a Martin Scorsese.

Produkoval a hrál v nezávislém snímku Temný kůň, kde za svůj výkon sklidil mimořádné ohlasy; přibral více než 60 kilogramů, aby mohl hrát bipolárního maorského mistra v rychlých šachách Genesise Potiniho, který našel smysl života v tom, že učí znevýhodněné děti pravidla šachu a života. V poslední době si zahrál například ve filmu Doktor Spánek po boku Ewana McGregora, ve snímku společnosti Universal Rychle a zběsile představuje: Hobbs & Shaw" s Dwaynem Johnsonem a Vanessou Kirby a filmový hit společnosti Warner Bros. "The Meg" s Jasonem Stathamem.

V televizi Cliff hrál tři sezóny v hlavní roli seriálu "Fear the Walking Dead" na stanici AMC. Curtis právě dokončil natáčení filmu "The Meg 2" s Jasonem Stathamem a také celovečerního filmu společnosti Netflix "True Spirit" s Annou Paquin.

Joel David Moore - Norm Spellman

Známý především díky účinkování ve filmech Avatar, Vybíjená a Babiččin mazánek. Moore dříve hrál hlavní roli v seriálu "Forever" na stanici ABC a opakovaně se objevil v oblíbeném seriálu stanice FOX "Bones". Hrál také v nezávislém snímku "Grace" režiséra Jeffa Chana a "The Guest" režiséra Adama Wingarda.

Režíroval nezávislý snímek "Youth in Oregon" s Christinou Appelgate, Frankem Langellou, Joshem Lucasem a Billym Crudupem v hlavních rolích, který měl premiéru na filmovém festivalu Clanca v dubnu 2016. Naposledy se Moore objevil jako stálý člen seriálu v pilotním díle společnosti Amazon "Budding Prospects". Nedávno založil svou produkční společnost Balcony 9 a má již rozpracovanou řadu projektů.

CCH Pounder - Mo'at

Ztvárnila doktorku Lorettu Wadeovou v seriálu stanice CBS "NCIS: New Orleans" po sedm sezón. Mezi další významné projekty patří televizní pořady "The Good Fight", "Warehouse 13", "Sons of Anarchy", "Revenge", "Brothers", "Law & Order": SVU" a "Dámská detektivní agentura č. 1" z produkce HBO, za který Pounderová získala svou čtvrtou nominaci na cenu Emmy.

Pounderová sedm let ztvárňovala Claudette Wymsovou v kritikou oceňovaném seriálu stanice FX "The Shield", který jí vynesl řadu ocenění včetně nominace na cenu Emmy, ceny MIB Prism Award, dvou cen Golden Satellite Awards a ceny Genii Excellence in TV Award. Mezi další ocenění Pounderové patří nominace na cenu Emmy za roli doktorky Angely Hicksové v seriálu stanice NBC "Pohotovost" a nominace na cenu Emmy za roli v seriálu stanice Fox "Akta X". Kromě toho získala nominaci na cenu Grammy za nejlepší album mluveného slova za "Grow Old Along with Me the Best Is Yet to Be" a cenu AUDIE, nejvyšší ocenění Asociace vydavatelů audioknih, za "Women in the Material World".

Mezi filmové počiny patří "Znovu doma", "Déšť", "Prizziho čest", "Pohlednice z okraje", "Robocop 3", "Sliver", "Příběhy z krypty": Rytíř démonů", "Tváří v tvář", "Konec světa", "Nástroje smrti: "Město z kostí", "Sirotek", "Avatar", "Godzilla: Král monster" a její průlomová role ve filmu "Bagdad Café". Je absolventkou Ithaca College, kde získala čestný doktorát výtvarných umění a v roce 2010 byla slavnostní řečnicí.

Pounderová působí ve správní radě nadace African Millennium Foundation a byla zakládající členkou organizace Artists for a New South Africa. Jako obhájkyně umění je aktivní v Creative Coalition a mezi nedávná ocenění Pounderové patří cena Visionary Leadership Award in Performing Arts od Muzea africké diaspory (MOAD) v San Francisku, Carney Awards 2015, cena za celoživotní dílo od Chase Brexton Health Care v Baltimoru, 2015 čestné ocenění na galavečeru Grand Performances v Los Angeles, 2016 ocenění SweetArts Performing Arts od Centra současného umění v New Orleans, 2017 ocenění Women of Power od Národní městské ligy a 2018 ocenění Boba Marleyho od AFUWI (American Foundation for the University of the West Indies).

Kromě své bohaté herecké a advokátní kariéry se Pounderová intenzivně věnuje umění jako mecenáška, sběratelka, majitelka galerie a zakladatelka muzea. Pounderová pochází z Georgetownu v Guyaně a spravuje sbírku, která se skládá z karibských a afrických umělců a umělců africké diaspory. Její sbírka je zaměřena především na současné umění, ale zahrnuje také tradiční africké sochy.

Jack Champion - Spider

Narodil se a vyrůstal v Blacksburgu ve Virginii, kde se Champion už ve třech letech začal zajímat o herectví a jeho matka ho přihlásila do divadelního kroužku. Na plátně debutoval ve studentském filmu a poté se poprvé profesionálně objevil v komedii a hororu "Noční hlídač".

Od té doby se Champion objevil v celé řadě projektů, včetně krátkého filmu "Head in the Clouds", televizního seriálu "Gone" a trháku "Avengers": Endgame." Příště si zahraje po boku Liama Neesona ve filmu "Odplata" a nedávno se připojil k obsazení dalšího pokračování "Vřískotu".

Bailey Bass - Tsireya

Věnuje se herectví a modelingu od svých dvou let.Tato rodilá Newyorčanka, která v současnosti studuje herectví na Střední škole múzických umění Fiorella H. LaGuardia, je afroamerického a běloruského původu. Ráda tančí, poslouchá hudbu a tráví čas s rodinou a přáteli. 

Filip Geljio - Aonung

K herectví se dostal přirozeně. První krátký film natočil se svým otcem, slavným evropským hercem Jasminem Geljo, a rychle se dostal k hlavní roli agenta Otta v první sezóně uznávaného seriálu "Odd Squad" z produkce PBS/TVO. Jeho oblíbená postava, která se vrátila jako vedlejší postava ve filmu "Odd Squad-The Movie", získala Geljoovi obdiv mezinárodních fanoušků.

Od té doby rozšířil své působení o vedlejší roli v celovečerním filmu "The Waiting Room" nominovaném na Canadian Screen Award, který byl promítán a získal nominace na ceny na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu a na filmových festivalech v Locarnu a Turíně. Mezi Geljiova další televizní vystoupení patří role v seriálech "Annedroids" a "Kim's Convenience" a také v krátkém filmu "Shazad".

Avatar: The Way of Water - podrobné informace o filmu

Před třinácti lety představil držitel Oscara James Cameron svým dechberoucím eposem "Avatar" divákům svět, jaký ještě neviděli. Nyní tento vizionářský filmař zve diváky na zbrusu novou filmovou cestu s filmem "Avatar: Way of Water".

Sam Worthington a Zoe Saldaña si zopakobsli své ikonické role a zahrají si Jakea Sullyho a Neytiri, nyní milující rodiče, kteří dělají vše pro to, aby jejich rodina zůstala pohromadě. Když je nepředvídané události vyženou z jejich domova, Sullyovi cestují po rozlehlých končinách měsíce Pandora a nakonec prchají na území, které drží klan Metkayinů, žijících v harmonii s okolními oceány.

Tam se Sullyovi musí naučit orientovat jak v nebezpečném vodním světě, tak v nepříjemné dynamice získávání přijetí od své nové komunity. Kromě Worthingtona a Saldañi ve filmu hrají na Oscara nominovaná Sigourney Weaver, Stephen Lang, Cliff Curtis a držitelka Oscara Kate Winslet. Ve filmu se divákům představí také skupina mladých talentovaných herců, mezi něž patří Britain Dalton, James Flatters, Trinity Jo-Li Bliss, Jack Champion a Bailey Bass. Scénář napsali James Cameron & Rick Jaffa & Amanda Silver podle příběhu Jamese Camerona & Ricka Jaffy & Amandy Silver & Joshe Friedmana & Shanea Salerna. Producenty filmu jsou Cameron a Jon Landau, výkonnými producenty David Valdes a Richard Baneham. 

Cameronův tým pod vedením režiséra zahrnuje scénografy Dylana Colea a Bena Proctera, kameramana oceněného Oscarem Russella Carpentera, ASC, a kostýmní výtvarnici oceněnou Oscarem Deborah L. Scott, hudbu složil Simon Franglen. Střihači jsou Stephen Rivkin, ACE, David Brenner, ACE, John Refoua, ACE a James Cameron, ACE. Senior Visual Effects Supervisor je držitel Oscara Joe Letteri; držitel Oscara Richard Baneham působí jako Lightstorm Visual Effect Supervisor/Virtual 2nd Unit Director. Produkce Lightstorm Entertainment. Generační rodinný epos odehrávající se na pozadí zářivých barev a majestátnosti rozšířené pandorské krajiny měl kinopremiéru 16. prosince 2022. 

Natočit pokračování nejúspěšnějšího filmu všech dob je náročná výzva, ale jestli to někdo zvládne, pak je to James Cameron, který předtím napsal a režíroval dvě nejúspěšnější a nejoblíbenější pokračování všech dob: "Vetřelci" a "Terminátor 2: Soudný den". "

Avatar" byl svět, který Camerona provázel už dlouho. Už v roce 1994 napsal první scénář k původnímu filmu, i když prostředky k realizaci jeho vize ještě neexistovaly. Když se o více než deset let později pustil do natáčení, přenesl tento průkopnický filmař do Avatara bohaté znalosti, které nashromáždil při natáčení svých předchozích triumfů - včetně nezapomenutelných trháků jako "Titanic", "Terminátor", "T2", "Vetřelci", "Pravdivé lži" a "Propast" - a vytvořil hraný film, který transformoval snímání pohybu do performance capture a posunul technologii vizuálních efektů na novou a ohromující hranici.

Přesto Cameron na každém kroku dbal na to, aby revoluční technologie vynalezená pro tento film nikdy nepřehlušila herecké výkony a emoce postav nebo záběr příběhu.  

Vzhledem k tomu, čeho všeho s Avatarem dosáhli, a vzhledem k tomu, že se jim v hlavách začala rodit myšlenka na pokračování, přistoupili Cameron a jeho dlouholetý producentský partner Jon Landau k neobvyklému kroku - svolali klíčové vedoucí pracovníky, kteří se podíleli na realizaci filmu, na technologický summit.

V únoru 2010 se všichni sešli v kalifornském hotelu v Santa Barbaře, aby zhodnotili, které aspekty filmového procesu fungovaly nejlépe a co by se naopak dalo zlepšit. Setkání přineslo řadu poznatků, které Cameron zvažoval při úvahách o budoucnosti na Pandoře. "Nemyslím si, že by film 'Avatar: Cesta vody' mohl vzniknout, kdybychom toto cvičení neudělali," říká nyní Cameron.

Jakmile se rozhodl prozkoumat další příběhy odehrávající se na bujném mimozemském měsíci, Cameron si sedl a začal psát spoustu nápadů. Cameron a Landau si uvědomili, že existuje více než 1 500 stran poznámek a příběhových zápletek. Přizvali elitní skupinu špičkových hollywoodských scenáristů, aby společně s Cameronem přetvořili jeho příběhové poznámky do čtyř filmů, které by pokračovaly v dobrodružstvích Jakea, Neytiri a nové rodiny, kterou společně vytvořili.

O nápady nebyla nouze a trvalo několik měsíců, než se podařilo najít přesné příběhy nejen pro jedno pokračování, ale i pro sérii dalších filmů, které byly velmi ambiciózní, ale všechny se točily kolem jednoho ústředního tématu: důležitosti rodiny. 

Landau říká: "Říkám lidem, že Jim píše filmy s tématy, která přesahují jejich žánr, a proto jeho filmy u lidí rezonují - a není většího tématu, než je rodina." Režisér chtěl mít hotové všechny scénáře ke všem pokračováním, než se pustí do výroby.

"Museli jsme napsat čtyři filmy, než jsem mohl začít pracovat na prvním pokračování," říká Cameron. "Chtěl jsem si zmapovat všechny příběhy a pak dosáhnout úspory z rozsahu, kdy se herci zachytí ve více filmech a pak se natočí hraný film. Uvažovali jsme tak, že bychom mohli sloučit různé fáze výroby dohromady - snímání herců, živou akci a pak postprodukci."

Hrdina Jake Sully, který začal Avatara jako ochrnutý mariňák truchlící nad smrtí svého bratra-dvojčete a zoufale hledající novou cestu, nyní začíná Cestu vody jako šťastně ženatý patriarcha své rodiny a hlava klanu Omatikaya, plně obývající své na'vi tělo. "Rodina je naše pevnost," připomíná často manželce Neytiri a jejich dětem, Neteyamovi (James Flatters), Lo'akovi (Britain Dalton), Tukovi (Trinity Jo-Li Bliss) a adoptované dospívající dceři Kiri (Sigourney Weaver).

K velké nelibosti Jakea a Neytiri se jejich děti často stýkají se Spiderem (Jack Champion), lidským dítětem osiřelým ve válce a v té době příliš malým na to, aby se mohlo vrátit na Zemi.  

Klan Omatikaya žil více než deset let poměrně idylickým životem, než rostoucí hvězda na noční obloze ohlásila návrat lidských vetřelců. Když se na Pandoře vylodí lidské síly a mohutná ničivá technika, jsou Sullyovi a zbytek Omatikayů nuceni vytvořit si bezpečnou pevnost v obří jeskyni, která se nachází v jedné z mohutných plovoucích skalních formací, jež jsou součástí pohoří Hallelujah.

"Nebeští lidé" se vracejí na Pandoru nejen proto, aby zde provozovali těžbu cenného nerostu zvaného "unobtainium". Místo toho se vrací Správa pro rozvoj zdrojů (RDA), která má navíc za cíl kolonizovat celý Měsíc a učinit z něj nový domov lidstva, protože Země je na pokraji toho, že přestane být obyvatelná. RDA zničí rozsáhlý prales a na okraji oceánu postaví obří opevněné město s názvem Bridgehead.

V čele pozemských sil RDA stojí neústupný generál Francis Ardmore (Edie Falco). Kromě armády pozemních, vzdušných a námořních vozidel má RDA k dispozici tajnou zbraň: elitní tým vojáků, kteří byli vzkříšeni jako rekombinanti. Recomové jsou autonomní avataři, do nichž byly vloženy vzpomínky lidí, jejichž DNA byla použita k jejich vytvoření. V čele této bojové jednotky stojí plukovník Miles Quaritch (Stephen Lang).

Jako vůdce klanu Omatikaya vede Jake úspěšně bojovníky klanu při výpravách proti RDA. Když si však Jake uvědomí, že on sám je ve skutečnosti cílem Quaritchova recom týmu, učiní spolu s Neytiri těžké rozhodnutí, že je v nejlepším zájmu celého klanu, aby Sullyovi uprchli ze své vlasti a hledali bezpečné útočiště na vzdálených atolech Pandory. Toto rozhodnutí drásá srdce každého z členů rodiny. "To je dilema těchto postav," říká Cameron. "Udělat to, co je správné pro vyšší dobro, nebo plnit svou práci a povinnost toho, co vám říká vaše srdce pro vaši rodinu?"

Po dlouhé cestě přes rozlehlé oceány Pandory dorazí Sullyovi do domu klanu Metkayinů, který vedou Ronal (Kate Winslet) a Tonowari (Cliff Curtis). Tam se Jake dovolává Uturu, na'viské tradice, podle níž musí být každému uprchlíkovi, který hledá útočiště, poskytnut bezpečný přístav. Ronal a Tonowari neochotně vítají své hosty a pověřují své děti Tsireyu (Bailey Bass) a Aonunga (Filip Geljo), aby se pokusili pomoci Sullyho dětem přizpůsobit se zvykům a tradicím vodního klanu.

Zmizení Sullyových z deštného pralesa Quaritchovi nebrání v pátrání po "povstalci Jakeu Sullym". Když Quaritch získá informace, které naznačují, že by Jake mohl žít mezi jedním z mnoha útesových klanů, zaměří se na pustošení jedné útesové vesnice za druhou a hledá svého nepřítele. Quaritchovo pronásledování vede nejen k epické námořní bitvě, která postaví síly RDA proti Jakeovi, Neytiri a Metkayinům, ale také k velmi osobní konfrontaci mezi Quaritchem a oběma Sullyho rodiči.

Když byl příběh hotový, Cameron a Landau vyzvali vedoucí klíčových oddělení filmu, aby přišli s metodikami a novými technologiemi, které by Cameronovi umožnily vytvořit na plátně ještě výraznější a poutavější postavy a zasadit je do světa, který by navzdory své fantaskní podobě působil reálně. Výsledkem bylo, že Cameron měl na začátku natáčení k dispozici zcela nový soubor technologických nástrojů. "Věci, se kterými nyní pracujeme, jsou ve srovnání s prvním filmem tak pokročilé," říká Cameron. "Je díky tomu film z diváckého hlediska lepší? Rozhodně ne. Širší publikum zajímá pouze příběh, postavy a to, jak se ve filmu cítí. To mám na paměti především každý den."

Landau vysvětluje, že příběh každého pokračování je uzavřen a emocionálně rozuzlen, ale když se na ně podíváme jako na celek, vytvoří čtyři pokračování Avatara ještě větší propojenou epickou ságu. Místo aby tvůrci cítili vnější tlak spojený s natáčením pokračování obřího kasovního trháku, vyvíjejí tlak sami na sebe, aby prostě natočili co nejlepší filmy. "Každý den, kdy natáčíte film, je na vás vyvíjen tlak, ale ten tlak je tlak, který vyvíjíme sami na sebe," říká Landau. "Chceme posouvat hranice vyprávění a zaujmout diváky. To nás jen nutí pracovat ještě usilovněji."

Cameron věnoval filmům o Avatarovi roky svého tvůrčího života a je rozhodnutý, že se postará o to, aby pokračování byla zábavná a plná podívané a zároveň dojemná a emotivní. Zároveň jim vtiskl témata, která jsou pro něj důležitá - mezi nimi především ochranu životního prostředí a samozřejmě důležitost rodiny. "S 'Avatarem' a s tím, kam jsem se rozhodl příběh posunout a otevřít krajinu a postavy, které jsem do ní přivedl, a některé otázky, které se kladou, nemám pocit, že bych potřeboval filmově říct něco, co neřeknu napříč těmito čtyřmi filmy," říká.

Při natáčení filmu Avatar: Cesta vody se Cameron a jeho tým museli vrátit k příslovečnému rýsovacímu prknu, aby zjistili, jak zachytit představení pod vodou, což se nikdy předtím nepodařilo.

"Klíčem k tomu bylo skutečně natáčet pod vodou a na vodní hladině, aby lidé správně plavali, správně vystupovali z vody a správně se potápěli," říká Cameron. "Vypadá to reálně, protože pohyb byl skutečný. A emoce byly skutečné." Tým ze zákulisí postavil obrovskou nádrž ve studiích na Manhattan Beach, kde sídlí Cameronova a Landauova produkční společnost Lightstorm.

Nádrž mohla pojmout dostatek vody, aby filmaři mohli napodobit skutečné podmínky v oceánu. Obrovská nádrž, která byla 120 stop dlouhá, 60 stop široká a 30 stop hluboká a pojmula více než 250 000 galonů vody, fungovala jako podvodní "svazek", jak se říká scénám pro zachycení výkonu. "To se stalo naším kompletním švýcarským armádním systémem," říká Cameron. "Mohli jsme udělat vlny, které se lámou na břehu, a lidi, kteří se snaží dostat z vody, zatímco je zasahují vlny. Mohli jsme vytvořit interakci vln s tvory a lidmi, kteří se vynořují, jsou zasaženi vlnou a snaží se říct své repliky a zároveň se snaží dýchat."

K pohonu proudu v nádrži byl použit systém lodních šroubů nazvaný "závodní dráha", který se skládal ze dvou lodních šroubů o průměru šest stop. "Byl to proud o rychlosti pouhých 10 uzlů, ale pro film jsme ho dokázali udělat mnohem rychlejší," říká Cameron.

Aby však technologie snímání výkonu fungovala i pod vodou, musela být voda čistá. Ačkoli si tedy Cameron původně myslel, že štáb fotografující herce bude moci při natáčení v nádrži nosit SCUBA vybavení, dýchací přístroje způsobovaly ve vodě poruchy.

"Nemůžete mít mnoho vzduchových bublin," vysvětluje filmař. "Každá z těch vzduchových bublinek je malé kmitající zrcátko a systém, který se snaží přečíst všechny značkovací body na těle herce, aby mohl zachytit jeho pohyb, nedokáže rozlišit mezi značkovacím bodem a bublinkou." Zbývala tedy jediná možnost: "Všichni, kdo v nádrži pracovali, zadržovali dech," říká Cameron. "Pokud byl dole někdo, kdo držel světlo, zadržoval dech. Pokud obsluhovali kameru, zadržovali dech. Herci samozřejmě museli zadržovat dech."

Aby se herci stali přesvědčivými herci pod vodou, studovali volné potápění s mezinárodně uznávaným odborníkem Kirkem Krackem. "Herci si to opravdu užívali," říká Cameron a podotýká, že zatímco každý člen souboru se ukázal jako zkušený ve volném potápění, Winsletová se do vody ponořila s úžasnou lehkostí. Cameron říká: "Kate si užívala svobodu, když se mohla pod vodou projevit. Byla schopna staticky zadržet dech na dobu asi 7 minut a 20 sekund. Já se volně potápím už 50 let a myslím, že nejdéle jsem kdy zadržel dech na 5 a půl minuty. "V podstatě nám vznikl svazek pro podvodní prostředí a samostatný svazek pro vzduch," pokračuje Cameron.

"Tyto dva svazky musely být umístěny přímo nad sebou a mezi nimi byl jen centimetr - takže počítač bral data z jednoho svazku, data z druhého svazku a v reálném čase integroval všechny tyto informace a ukazoval mi na virtuální kameře lidi, kteří přicházeli a odcházeli, plavali nahoru, vystupovali na molo nebo se potápěli a plavali pod vodou. Byly to dvě zcela oddělené metody snímání, které se spojily dohromady. Je zřejmé, že na softwaru, který to umožňuje, se pracovalo poměrně dlouho, ale konečný výsledek byl úžasný."

Snímání scén pro film Avatar: Cesta vody začalo v září 2017 a trvalo zhruba 18 měsíců, přičemž Cameron a herci pracovali na scénách pro všechna čtyři pokračování. "Pro herce je to velmi čistý proces," říká Cameron.

"Nejsou ničím rozptylováni. Prostě jen točíme. Někdy nahráváme 10 až 12 minut v kuse. Je to tvůrčí pískoviště a jako režisér jsem mnohem lépe naladěn na emocionální stavy herců." Poté, co Cameron a redakční tým vybrali nejlepší herecké výkony pro každý okamžik dané scény, použil Cameron revoluční virtuální kameru k vytvoření konkrétních záběrů.

Virtuální kamera umožnila režisérovi natáčet scény v počítačem vytvořeném světě, jako by natáčel na skutečném místě nebo na hollywoodském zvukovém jevišti. Prostřednictvím této Virtuální kamery by režisér neviděl Zoe Saldañu, Sama Worthingtona nebo Sigourney Weaverovou, ale jejich obří modré postavy ve světě Pandory. "Viděl bych všechny tam, kde mají být, nad vodou nebo pod vodou, a mohl bych s nimi mluvit přes potápěčský adresní systém. Jednali podle pokynů v reálném čase na základě toho, co jsem viděl na virtuální kameře," říká Cameron. 

Jakmile byly záběry z virtuální kamery sestříhány do střihových sekvencí, byly záběry a představení předány odborníkům na vizuální efekty z novozélandské společnosti Wētā FX Petera Jacksona, která získala Oscara a pomohla Cameronovi vdechnout život postavám Avatara a Na'vi. Pod vedením hlavního supervizora vizuálních efektů Joea Letteriho, čtyřnásobného držitele Oscara, který se proslavil svou inovativní prací na počítačových postavách včetně Gluma a King Konga, se řemeslníci Wētā FX snažili zachovat nuance každého představení.

S Letterim spolupracoval Richard Baneham, držitel Oscara za film Lightstorm. Oba společně tlačili na umělce VFX, aby byli naprosto věrní práci herců; umělci samozřejmě museli přidat jemné pohyby ocasů a uší Na'vi, což herci sami nemohli udělat. Ale i v těchto případech bylo vždy cílem zachovat konzistenci s emocemi vytvořenými herci.

"Na každého herce a každý výkon se díváme snímek po snímku, abychom se ujistili, že odpovídá," říká Letteri. "Podle mě jde vždy o postavy a schopnost být s nimi, být v daném okamžiku s nimi, vidět jejich výkony, pochopit, co cítí a čím procházejí. To emocionální spojení je vždy to, o co vám jde." Cameron dodává: "Při snímání výkonu nás zajímá celek výkonu - fyzický, emocionální, obličej, oči, všechno. To, co herec v daném okamžiku udělal, je posvátné."  

Pro film Avatar vyvinul tým vizuálních efektů systém "snímání obličeje na základě obrazu" pomocí jediné kamery se standardním rozlišením, která přesně zaznamenává i ty nejmenší nuance v obličeji herců. Kamera byla natočena směrem k obličejům herců a zaznamenávala výraz obličeje a pohyby svalů v míře, která dosud nebyla možná. A co je nejdůležitější, kamera zaznamenávala pohyby očí, což u předchozích systémů nebylo možné.

Systém s hlavovým zařízením umožnil zachytit obličejové projevy herců s nebývalou jasností a přesností. Pro film "Avatar: Cesta vody" a jeho pokračování bylo hlavové zařízení doplněno dvěma kamerami s vysokým rozlišením, které byly navrženy tak, aby zachytily ještě vyšší věrnost a více nuancí.  "Mít tento výkon co nejpodrobnější [nám] pomáhá zajistit, aby to bylo to, co vidíme ve finálních záběrech," říká Letteri.

Ve spolupráci s týmem Lightstorm musela společnost Wētā FX nejen vytvořit fotorealistické postavy, které by byly poutavé a emotivní, ale také digitálně vytvořit svět Pandory na dosud nevídané úrovni. Každá rostlina, každý strom, každý kámen musely být vytvořeny a vyrenderovány v počítačích týmu VFX; významné průlomy v osvětlení, stínování a renderování jim umožnily dokončit záběry s mnohem větší komplexností než kdykoli předtím vzhledem k všudypřítomnosti vody ve scénách.

Více než pět let výzkumu a vývoje trvalo vynalézání nového softwaru a metodiky pro toto pokračování. "Celý film se neodehrává ve vodě a pod vodou, ale jeho velká část ano," říká Cameron. "Museli jsme přijít na to, jak se voda pohybuje, když obrovský tvor pohybuje ploutví tunami vody nebo když někomu na čele přistane sebemenší dešťová kapka, stéká mu do obočí a stéká mu po tváři. Je to neuvěřitelně složitý problém, ale není to tak, že bychom začínali od nuly. Simulace vody jsme dělali už na Titaniku, ale tohle je posun nejen na další úroveň, ale o pět úrovní výš. Krásné na tom je, že pokud dokážete vyřešit vodu pro tento film, můžete kdykoli až do konce věků řešit veškerou vodu. Takže tyto nástroje se stávají neuvěřitelně důležitými pro celý průmysl efektů."

Viděli jste film Avatar: The Way of Water? Podělte se o svůj názor v diskusi

Video
Video se připravuje ...

Trailer filmu Avatar: The Way of Water Falcon

Video
Video se připravuje ...

2. trailer filmu Avatar: The Way of Water Falcon

Fotogalerie
30 fotografií