Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 18°C

Prázdninový chaos na letištích: Kde čekat fronty a na co se musí dovolenkáři připravit?

Autor: Darina Jíchová - 
9. července 2023
16:30

Léto je tady a s ním vytoužené volno, dovolená a prázdniny, klid na pláži, ticho v horách, moře, sluníčko, památky, dobré jídlo a hlavně žádný stres. Nebo taková je alespoň představa všech těch, které cesta na dovolenou teprve čeká, zejména pak ta letecká. Dispečeři řízení letového provozu se obávají pořádné „nálože“ turistů, uvedl list Daily Mail. A kde se očekává největší chaos? Na letištích v Londýně, Bruselu nebo Barceloně.

Evropská letiště a jejich dispečeři letového provozu se mají na co těšit, následujících 8 týdnů, tedy po celé léto, budou odbavovat až 33 tisíc letů denně. S přihlédnutím ke snižování stavů a pravidelným stávkám se natěšení dovolenkáři mají na co těšit, dá se předpokládat, že na přepážkách budou vznikat dlouhé fronty.

Evropská mezinárodní organizace Eurocontrol, která má na starosti evropský vzdušný prostor, varovala před „náročným letním“ obdobím. Počet letů za den se oproti loňskému roku zvýší o 8 procent po celé Evropě. Eurocontrol upozornil na zpoždění, tady je na vině i ruská brutální válka na Ukrajině. Západní spojenci zásobují Kyjev hlavně prostřednictvím vzdušných mostů, armády si tak žádají více času ve vzdušném prostoru, uvedli zástupci Eurocontrolu.

Nejhorší to bude o víkendech

Jejich analýzy předpokládají, že nejvíce vytížení, tudíž nejvíce zpoždění a dlouhé fronty, budou na spojích do destinací jako Athény nebo Budapešť. Vytížená bude rovněž Francie, a to zejména letiště v Marseilles či v Remeše. Obří provoz zaznamenají také letiště ve zmiňovaných městech – Londýn, Brusel, Barcelona. Rušná budou rovněž letiště v Nikosii, Varšavě nebo Záhřebu. Nejkritičtější situace pak bude v pátek a o víkendech.

„Toto léto bude pro Evropu a její letiště více než náročné, protože máme méně dostupného vzdušného prostoru kvůli válce na Ukrajině a jejím vojenským potřebám. Potřebujeme, aby každý hrál svou roli. Tedy, aby byla letiště dobře obsazená, je nezbytné, aby provozní letové služby poskytovaly dostatečnou kapacitu a aby se letecké společnosti držely svých letových řádů,“ zdůraznil šéf Eurocontrol Raul Medina.

Medina se účastnil schůze Mezinárodní rady letišť v Barceloně, kde informoval právě o tom, že zvýšená vojenská aktivita zmenšila vzdušný prostor o 20 procent pro komerční využití. Tato skutečnost vedla k tomu, že se některá letiště potýkají s hustějším provozem, než na jaký jsou zvyklá nebo připravená. Medina rovněž připomněl nedávné stávky na několika evropských letištích.

„Způsobilo to značné problémy v poměrně klidném období, nedokážeme si momentálně ani představit, jaký problém by to byl při špičce sezóny,“ nechal se slyšet Medina. Nicméně v minulosti – tedy v dobách před pandemií covidu-19, se letiště zvládla vyrovnat s ještě větším počtem letů, například v roce 2019 v létě denně odbavovala až 37 228 letů. Šéf letecké společnosti Ryanair Michael O'Leary upozornil, že největší hrozbou pro toto léto jsou stávky ve Francii, která se momentálně potýká s obrovskou vlnou neklidu.

Video  Kdy a jaký máte nárok na kompenzaci při zpoždění nebo zrušení letu?  - Videohub
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi