„Nikdy bych tím neletěl.“ Bývalí zaměstnanci Boeingu varují před problémovými letouny
Bývalí přední manažeři a inženýři nabádají cestující, aby se vyhnuli létání problémovým modelem Boeingu 737 MAX 9. Na mechaniky byl při jejich sestrojování prý vytvářen tlak, aby produkci co nejvíce uspíšili. Tento model firma po sérii kontrol vrací do provozu, píše deník New York Post.
„Letadlem MAX bych absolutně neletěl,“ řekl bývalý přední manažer Boeingu Ed Pierson reportérům Los Angeles Times o modelu, kterému se nedávno za letu pro aerolinku Alaska Airlines urvaly dveře. „Pracoval jsem v továrně, kde je vyráběli, a viděl jsem, pod jakým byli zaměstnanci tlakem, aby je sestavili, co nejrychleji.“
Inženýr Joe Jacobsen dříve zaměstnaný v Boeingu a také ve Federální letecké administrativě (FAA) podobně varoval, že je předčasné, aby aerolinky tyto letouny opět začaly využívat. „Vlastní rodině bych doporučil se modelu MAX vyhnout," uvedl s tím, že si během svého působení ve společnosti uvědomil, že upřednostňuje zisky před udržením kvality. „Vlastně bych to doporučil každému.“
Letouny Boeingu byly na začátku ledna dočasně staženy z provozu kvůli federální inspekci poté, co zmiňovaný let Alasky Airlines musel nouzově přistát s dírou v trupu. Při incidentu se naštěstí nestalo nic horšího, než že jednomu mladému pasažérovi uletělo triko.
Prezident a výkonný ředitel společnosti David Calhoun následně přiznal, že došlo k „úniku kvality“ a svým zaměstnancům vzkázal, že už k tomu nesmí nikdy dojít. V následném e-mailu zaměstnancům uznal, že drobnohled, pod kterým od nehody jsou, dělá zcela jasným, že je čeká ještě spousta práce, aby posilnili procesy bezpečnosti a kvality.
Pierson uvedl, že se snažil letouny MAX stáhnout z provozu ještě před tím, než se jeden z nich operovaný aerolinkou Lion Air v roce 2018 zřítil do Jávského moře, při čemž zahynulo všech 189 lidí na palubě. Jeho vlastní Nadace bezpečnosti létání také loni vydala zprávu, podle které FAA obdržela od aerolinek 1 300 zpráv o problémech s modely MAX 8 a MAX 9.
Jacobsen se zase vyjádřil, že výrobce letadel „upřednostňuje zisky,“ a „volí nejlevnější variantu“ už roky. „Posledních dvacet let pokračují tímhle směrem k finančnímu inženýrství místo k technickému inženýrství,“ řekl. Společnost je podle něj stále o krok pozadu a nedostatky řeší, až když se vyskytne problém.
Národní komise transportní bezpečnosti by měla své prvotní závěry o nehodě letu Alaska Airlines zveřejnit v následujících dnech. FAA již přitom aerolinkám na základě vlastní „obsáhlé a podrobné kontroly“ povolila letouny typu MAX opět využívat.
„Říkám jasně: Toto pro Boeing nebude návrat k běžnému provozu,“ uvedl v oficiálním prohlášení administrátor Mike Whitaker. „Problémy se zajištěním kvality, které jsme viděli, jsou nepřijatelné. Proto máme nyní v terénu více personálu, který blízce pozoruje a dohlíží na produkční a manufakturní aktivity.“
Zástupci Alaska Airlines prohlásili, že společnost začne letouny MAX 9 využívat „pouze po dokončení přísných inspekcí, a až bude každé letadlo na základě požadavků FAA prohlášené za vhodné k letu.“ Přibližně polovina těchto inspekcí byla dokončena již minulý týden a společnost své první letadlo MAX 9 vyslala do vzduchu minulý pátek, kdy vzlétlo z letiště v Seattlu a s hodinovým zpožděním přistálo v San Diegu. O den později poslala svůj první MAX 9 do vzduchu i aerolinka United na trase z Newarku do Las Vegas.
Jacobsen ovšem stále trvá na tom, že bylo rozhodnutí jeho předchozího zaměstnavatele FAA povolit letounům návrat do provozu předčasné. Podotýká, že spolu s dalšími advokáty za bezpečnost létání již roky bil na poplach ohledně několika problémů s letouny MAX 8 a MAX 9. FAA samotná v uplynulém roce varovala piloty, aby omezili používání protiledových systémů na pouhých pět minut, protože byla objevena závažná závada jejich motorů, která by mohla způsobit odlamování sutě a vést ke ztrátě kontroly nad letadlem.
Boeing se snažil pro svůj model MAX 7 získat od FAA z příkazu k výměně protiledového systému výjimku, ale tuto petici tento týden stáhl. Společnost by také měla v následujících dnech v telefonátu s investory zveřejnit své zisky ze čtvrtého čtvrtletí 2023. Od utržení dveří spadla cena jejích akcií o 19%.
V e-mailu zaměstnancům Calhoun zmínil „obtížné a přímé rozhovory se zklamanými zákazníky, regulátory a zákonodárci.“ „Tento zvýšený dohled – ať už od nás, našich regulátorů nebo někoho jiného – povede k našemu zlepšení. Máme před sebou vážnou výzvu – ale vím, že ji tento tým zvládne.“
👍